alonganaz

Archive for the ‘Sindiran’ Category

Melayu Bukan Bodoh : Kalimah Jawi

In Isu Semasa, Sindiran on May 10, 2010 at 10:01 am

Tadi aku baca Utusan Online (LINK) mengenai penemuan kalimah jawi yang bertulis ‘ Masjid ‘ di batu penahan longkang di Jerantut, Pahang.  Menurut guru besar SK Jerantut Jaya, dia berharap agar penemuan tersebut memberi keinsafan pada orang ramai tentang ‘ kebesaran’ ilahi.

Haha dulu aku pernah kutuk pasal orang ramai yang ‘ insaf dengan kebesaran Allah ‘ bila melihat sejadah sedang ‘ solat ‘ (solat hanya untuk manusia yer ) ataupun berdiri dengan sendiri di surau2. Kenapa orang melayu suka sangat dengan perkara2 pelik dan tak masuk akal macam ni yer..? Siap masuk dalam suratkahabar Utusan Malaysia lagi. Banyak isu lain yang perlu kita bagi kepentingan tapi kalimah kat longkang yang boleh jadi wujud secara semulajadi juga yang dikecohkan.

Guru Besar pun bagi ‘ statement ‘ yang pandai dalam hal ni kononnya akan bagi keinsafan pada orang ramai. Apa isi kandungan dalam Al-Quran yang tersusun rapi di rak2 buku dan berhabuk kerana jarang dibuka tu tak cukup lagi ker nak beri keinsafan..? apa kejadian siang dan malam di sekeliling kita yang berlaku setiap hari tak cukup lagi ke nak menggambarkan kebesaran Allah SWT..?

Bukannya aku tak percaya kebesaran Allah SWT, tapi bila kita perbesarkan isu remeh macam ni bukankah hanya menampakkan kebodohan bangsa Melayu..? Kalimah pada daging la..nama Allah pada timun la dan bermacam2 lagi benda yang tak patut kita kecohkan terus jadi berita besar. Dulu ada klip video perempuan kena sumpah jadi ikan pari kononnya sebab dehaka pada ibu dia. Last2 rupanya itu adalah ikan pari spesis Rhinobatos hynnicephalus.

Ingatlah wahai orang Melayu sekalian, syaitan dan jin kafir itu sentiasa berusaha mahu menyesatkan manusia. Jangan tunggu perkara pelik yang jarang kita lihat baru nak bercakap tentang kekuasaan Allah SWT. Habis Al-Quran nak campak mana..? Itu adalah mukjizat Nabi Muhammad SAW yang mana kalamnya turun dari langit. Itu pun dah jadi satu perkara yang luar biasa buat kita manusia.

Ini dah masuk tahun 2010 sepatutnya orang Melayu makin pandai bukan makin bangang. Kesan rekahan kat longkang juga yang dikecohkan, patutnya buku yang dah berhabuk tu dituntut. Orang mengaji guna kitab, tapi ada Melayu mengaji guna ayat longkang. Haha.

Advertisements

Papan Tanda Di Malaysia

In Sindiran on May 6, 2010 at 10:27 am

Aku tak faham kenapa isu papan tanda yang ada tulisan jawi ni jadi isu besar bagi Theresa Kok dari DAP. Katanya tidak perlukan tulisan jawi kerana bukan semua orang memahaminya. Untuk Theresa Kok yang ‘ bijak pandai ‘ ni sebelum tulisan rumi yang diperkenalkan British ni digunakan, orang2 Melayu menggunakan tulisan jawi dalam penulisan seharian.

Kerana British berjaya menghapuskan tulisan Jawi secara senyap melalui agen2 tempatannya maka orang Melayu telah menggunakan tulisan rumi. Begitu juga di Indonesia atas alasan kerana kehidupan pelbagai kaum. Maka tulisan Jawi pernah menjadi tulisan rasmi bangsa Melayu di Malaysia ni atau dulu dikenali dengan nama, TANAH MELAYU.

Oleh itu hormatilah hak2 orang Melayu dari segi sejarah. Theresa Kok mencadangkan penggunaan papan tanda di Malaysia dibuat dalam tiga bahasa iaitu tulisan rumi yang kononnya tulisan Melayu, tulisan Cina dan tulisan Tamil. Barulah muhibah dengan penggunaan tiga bahasa tersebut katanya. Nampaknya kalau cadangan Theresa ni diluluskan Malaysia adalah satu2nya negara yang mempunyai tiga bahasa pada papan tanda jalannya.

Jangan lupa Malaysia bukan setakat hanya ada tiga kaum sahaja, tetapi banyak lagi. Itu belum termasuk lagi kaum Negro, Myanmar, Nepal, Vietnam, Bangla, Hendon yang semakin ramai di Malaysia ni. Sendiri mau ingatlah..

Apa yang kau tuding2 tu BA*I..??

Baru la 1Malaysia..

Simbol ‘ Perpaduan ‘

Nasib baik rakyat Kelantan pun tak mintak bukan2..haha

Melayu Bukan Bodoh Pt.1

In Sindiran on April 27, 2010 at 2:39 pm

Melayukah kita..?
Jika hanya pada wajah..
Jika hanya pada mata..
Jika hanya pada warna kulit.

Melayukah kita jika hanya melihat keris sebagai senjata..?
Jika hanya sekdar nama sehingga mereka tersenyum..
Bertanya, itukah Melayu yang berbudi bahasa.

Melayukah kita..?
Jika hanya pada kata2..?
Tetapi dalam dirinya penuh kepalsuan.

Masa berganjak sejarah bertukar..
Benarkah Melayu itu bangsa yang bijaksana..?

– Long Anaz Khalif Segitiga Emas Z Bersatu –

Kena Reject

In Isu Semasa, Sindiran on April 24, 2010 at 12:32 pm

Tadi aku baca dalam suratkhabar pasal seorang pelajar tingkatan 2 yang cuba membunuh diri dengan terjun dari tingkat 3 balkoni sekolahnya. Puncanya sebab dia diejek rakannya sebab cintanya pada rakan perempuan sekelas tidak berbalas. Ingatkan dia nak bunuh diri sebab kantoi dalam semua subjek peperiksaan percubaan SPM. (LINK)

Lawak ada, kecewa pun ada bila baca kisah anak Melayu nak bunuh diri dalam usia 14 tahun sebab cinta ditolak. Baru cinta ditolak, belum lagi nak kahwin isteri lari. Mungkin pelajar ni dah obses dan terlampau yakin budak perempuan hingusan tu akan jadi kekasih dia kot, sebab tu bila cinta dia ditolak dia tak dapat menerima hakikat dan mengalami jiwa kacau serta tekanan perasaan yang agak melampau. Kuat berangan la tuh.

Sebelum dengan chenta hati aku sebelum ni pun, aku pernah ada pengalaman kena ‘reject’ gak tapi tak adalah sampai nak bunuh diri. Bukan setakat kawan aku ejek, diorang siap gelakkan aku ramai2 lepas tu ambik gitar akustik nyanyi lagu2 putus cinta kat aku. Habis nyanyi diorang sambung gelakkan aku lagi siap mencarut2. Lepas tu aku pun tengok banyak kawan aku kena reject, frust sekejap pastu ok la. Tak ada pun kitorang nak terjun bangunan atau cuba melemaskan diri dalam mesin basuh ker apa.

Paling teruk pun aku tengok kalau diorang frust makan tak basah mandi tak kenyang jer. Kalau lebih2 memang kitorang pijak jer ramai2.

Mungkin budak ni punya level kejiwangan yang terlampau tinggi kot sebab banyak dengar lagu scoin, data, arrow, spoon, span, scoin dan sebagainya. Sebab tu hati dia terlampau taman yang dipenuhi dengan kebun bunga yang tumbuh harum wangi bak dalam syurga kot. Alahai dik, apa ada hal umur baru 14 tahun jangan la kecoh sangat malu kat parents ko. Kalau kau malu, lepas ni ko lagi malu sebab 1Malaysia gelakkan kau. Kalau ada FB atau myspace baik ko delete ajer la akaun kau.

Cuba la belajar kurangkan level jiwang kau ke tahap yang selamat. Sekarang bukan zaman lagu jiwang cintan2, skang zaman jiwa kental ala2 hardcore.

Kaki Extend

In Sindiran on April 22, 2010 at 2:10 pm

Nampaknya hajat aku nak drop subject kat kolej tadi tergendala lagi sebab lecturer aku tu entah hilang ke mana pulak. Itu lah bahana waktu 1st sem dulu aku lupa nak drop subject jadi sekarang kan dah susah. Aku dah grad 2008 tapi sampai hari ni aku belum ada transkrip sebab lupa drop subjek pengajian bahasa kebangsaan.

Masa aku tengah kebengangan tadi aku ternampak seorang kawan lama aku yang dah tak berapa rapat kat kolej tu. Disebabkan dia dah nampak aku jadi aku pun tegur jer sedangkan hakikatnya aku malas nak tegur sesiapa waktu tu. Aku ingatkan dia dah habis rupa2 nya dia masih kat kolej tu sebab banyak subjek yang tak habis. Erk agak terkejut aku pasal dia orang lama kat situ pasal waktu aku amik SPM pun dia dah daftar jadi student kat kolej tu.

Bila aku tanya kenapa tak habis2 dia cakap banyak extend. Memang betul la apa yang bermain dalam fikiran aku tadi. Bagi aku kalau extend 2-3 sem agak ok tapi apa kejadahnya extend 7-8 sem..? Alasannya ‘ ala kalau aku habis awal pun sekarang susah dapat kerja jugak ‘. Haha padahal yang menyebabkan dia extend adalah sebab dah tua pun sibuk main game pc, enjoi tak hingat sampaikan hari biasa dan hari minggu tak ada beza, kaki komik dan sebagainya.

Dulu waktu aku belajar ada jugak aku lepak dengan kaki extend ni pasal walaupun diorang agak menjengkelkan tapi mereka seorang ‘problem solver’ yang baik, tidak sombong, tahu selok belok kolej, tokan barang dan sebagainya.

Hadoi la kalau mahu kenal mat extend ni bukan susah pun.. tengok ajer kad matrik dia. Kalau tak sama muka dalam kad matrik dengan muka sekarang, memang dia kaki extend la tu..hahaha. Lepas tu kad matrik pun dah tukar jadi kaler kuning dan lusuh.

Politik Anak Muda 2

In Politik, Sindiran on April 22, 2010 at 10:50 am

Pict kredit to mediawangsa

Aku baru dapat mesej dari parti *censored* cawangan yang aku sertai. Katanya kalau tak ada apa jom la turun berkempen kat hulu Selangor mewakili parti yang aku sertai. Huhu aku bukanlah seorang yang berminat dengan politik sebenarnya tapi disebabkan mahu kabel dan diajak masuk oleh rakan aku ikutkan sahaja. Dari pada politik kampus MPP sampai la politik negara semuanya memualkan anak tekak aku dengan sandiwara mainan propaganda yang tak berkesudahan mereka.

Tapi tak adalah aku sampai tak ambil tahu langsung senario palitik tanah air. Setiap hari aku akan baca juga sumber media milik kerajaan ataupun pembangkang. Utusan yang macam bagus pun aku baca, Harakah yang ada artikel ulamak maki hamun orang pun aku baca juga. Jadi tak adalah aku jadi manusia bebal yang tak tahu apa2 pun tentang isu tentang politik kat negara Mesia kita ni.

Tapi disebabkan aku masih darah muda isu2 politik ni seringkali membebal dan meng’konfius’kan aku. Memang isu politik sentiasa akan membawa kekeliruan pada anak muda seperti aku ni. Itulah apa yang dinamakan golongan atas pagar. Ada sesetengah isu aku bengang dengan kerajaan terutamanya isu hak asasi manusia dan anak muda sehinggalah kebencian aku semakin meluap masa aku disumbat ke dalam lokap tahun lepas. Tapi aku juga keliru dengan dakyah pembangkang yang mengarut. Bertambah keliru bila aku baca blog golongan pembangkang dari parti bulan mencerca dan memaki hamun golongan yang sebangsa dengan mereka. Tak sesuai langsung dengan imej yang mereka bawa. ‘ Pergi jahanam la UMNO parti sesat ‘ tapi kopiah atas kepala.

Bertambah aku menyampah melihatkan gelagat wakil pembangkang yang suka buat kecoh dalam dewan rakyat. Sikit2 hal mau protes..siki2 hal keluar dewan. Dah jadi macam pasar borong Selayang dah aku tengok. Tu pasal la RTM ‘cut’ banyak adengan sewaktu persidangan agaknya. Di pihak kerajaan terutamanya parti keris kononnya berkobar2 mahu memartabatkan bangsa Melayu, pejuang la apa la tapi apa yang aku nampak tak banyak yang kerajaan berjaya lakukan untuk  mengubah generasi baru bangsa Melayu. Anak Melayu terus jadi peragut, perompak, buang anak dan entah apa2 lagi.

Kalau nak mengharapkan anak Melayu hari ni jadi pemimpin untuk mengubah Malaysia dan bangsa Melayu di masa akan datang..nampaknya makin susah la. Sebab la ni anak Melayu banyak sibuk jadi gangster taik kucing dan  jadi mat rempit. Tak payah cakap la pasal ketuanan Melayu.. dah basi. Cakap berdegar2 tak guna gak, sebab Melayu selalu dengan kata2 jer dah boleh makan hasutan.

Si Pengampu

In Sindiran on April 15, 2010 at 12:44 pm

Selain daripada mat rempit dan Farid Kamil antara golongan manusia yang menjengkelkan dan menimbulkan perasaan meluat pada aku adalah golongan kaki bodek atau kaki ampu atau kaki kipas dan segala kaki yang sewaktu dengannya. Banyak manusia jenis ni aku dah jumpa dan kalau nak tahu aku sedang annoying atau tak masa tu korang boleh lihat aku senyum sinis sambil mata melirik tepat ke arah pembodek tersebut.

Kalau setakat ambil hati dan bertanya khabar tu ok lagi tapi kalau dah bodek sampai orang muka pecah pun dikatanya macam rupa zed zaidi itu sudah tahap menjengkelkan. Biasanya golongan yang dibodek dan diampu adalah golongan yang berkuasa dan kalau setakat abang2 kecik yang tak ada pengaruh dan orang tak kenal macam aku ni tak ada siapa pun hingin nak bodek..kalau ambik hati tu biasalah.Cheh..!

Dalam pemerhatian aku, golongan kaki bodek ni sukakan perhatian ataupun mahukan balasan seperti pangkat sebagai balasan. Biasalah kalau setakat nak mengampu sikit2 tu tapi kalau dah menyusahkan orang lain ataupun nak melangkah sesiapa itu dah dikira melampaulah. Mulut manis memang modal diorang ni..

Bukan apa aku nak ingatkan bukankah kejujuran tu penting.. tak guna bila dibelakang kita cakap lain tapi depan cakap lain. rasanya lebih elok kita mendiamkan diri dan biarkan orang lain yang nampak kelebihan kita. Dengan cara tu walaupun lambat, orang akan lebih hormatkan kita. Bukan bercakap besar sana sini sehingga menimbulkan kemarahan dan kebencian orang lain.

Tulis pendek sudah..sendiri mau ingat la brader..! .. 🙂

Kami Prihatin

In Isu Semasa, Sindiran on April 14, 2010 at 10:54 am

Aku terlewat lagi menulis pasal benda sekeliling aku..biasalah semakin bz aku ni dengan kerja. Seminggu dua ni aku baca dalam suratkhabar tengah hangat pasal kempen ‘ kami prihatin ‘ siap jemput artis2 lagi nak menghangatkan kempen ni. Kempen kami prihatin ni diwujudkan sebab terlampau banyak kes menyakitkan hati dan menyirapkan darah di Malaysia seperti kes buang bayi yang semakin kecoh di Malaysia sekarang ni.

Nampak sangat rakyat Malaysia sebenarnya kurang prihatin dengan apa yang berlaku di sekeliling mereka hari ni sampai kerajaan terpaksa mengahabiskan puluhan ribu dan mungkin sehingga ke jutaan ringgit untuk menggerakkan kempen kami prihatin ni. Biasalah nak bergerak dan bayar duit kat artis2 yang segelintirnya konon prihatin tu mungkin dah berapa riban lak cas dia.

Tapi janganlah bila dah banyak belanja dikeluarkan masyarakat kita masih hangat2 taik hanjing pulak. Ingat dulu kes arwah adik nurin jazlin ngan sharlini yang masih hilang tak ditemui tu. Ramai yang marah dan bertempik kat penjahat yang celaka tu tapi lepas 2-3 bulan kes jadi senyap. Prihatinnya sekejap aja lepas tu aku tengok mak bapak sekarang ni masih juga biarkan anak2 dia pergi sekolah jalan kaki sorang2. Kat kawasan rumah sewa aku sendiri aku tengok budak2 kecik jalan ikut semak samun nak ke tadika. Tak ke mengundang namanya tu..?

Lepas tu kecoh pasal pulak pasal buang bayi sekarang ni..Aku memang menyirap jer kat mak bapak yang buang bayi kat tong sampah ni sampaikan ada siap bakar lagi. Kalau aku dapat jer bapak ngan mak dia tu memang teruk aku bedal punya.. silap2 sampai lupa nak eja nama sendiri akibat siksaan aku yang kejam. Mana letak entah otak diorang ni.. kalau taknak budak tu janganlah buang letaklah kat mana2 tempat yang selamat.

Pastu waktu beromen nak sedap ajer bila dah ada anak buang dalam tong sampah. Kenapa waktu henjut dulu taknak gunakan kondom..? Kalau kurang sedap atau tak mampu beli kondom pancut ajer la kat luar. Aku banyak jumpa kaki zina tapi ok jer tak ada lak termengandung anak luar nikah.

Pasal kempen kami prihatin ni aku dah boleh bayangkan kesudahan dia tapi taknaklah aku sebut pasal kerajaan dah bersusah payah berbelanja untuk kempen ni. Tapi penguatkuasaan undang2 kena la ada perubahan gak. Setakat denda2 kaki romen pancut dalam ni tak takut dan tak gentar punya.. Kalau letak dalam kandang pastu bawak keliling bandar dalam keadaan bogel dah betul dah.

Semoga kempen kami prihatin ni bawa kesedaran la walaupun sedikit dalam masyarakat. Si pembuang bayi, kaki peragut ni manusia tak ada otak. Kalau dapat kita lanyak jer ramai2 baru best.. bedal secukup rasa hidup menyusahkan orang lebih baik diorang ni mampus..ataupun campak dalam zoo bagi harimau makan. Dah jimat duit pengurusan zoo nak beli makanan mentah..haha

P/s : Lepas ni kita buat kempen Anti rempit pulak ok..? (anti rempit bukan anti orang bwk motor). Pasal aku semak gila dengan mat rempit ni..perangai macam orang utan. Tambah pulak dengan kes ragut.. bertambah menyirap darah aku dibuatnya.

Wartawan Hiburan Ep 2

In Sindiran on March 22, 2010 at 2:01 pm

Kali kedua aku menulis pasal group ‘All Entertainment Reporters In Malaysia Sucks’ dan kali ni aku cuma nak tunjuk screen yang telah aku capture dari group tersebut.

Wartawan Pertama :

Komen Pengunjung :

Wartawan Kedua :

Komen Pengunjung :

Wartawan Ketiga :

Komen Pengunjung :

Komen Aku :

Wartawana hiburan memang patut dikritik jika etika kerja mereka dah melampaui batas ataupun privasi seseorang tetapi biarlah dengan cara berhemah.Ini yang aku lihat semuanya memberi komen yang tidak matang sehingga mencerca rupa paras, fizikal dan kekurangan setiap wartawan tersebut.

Kononnya artis dianiaya oleh para wartawan hiburan ni tapi kalau bukan kerana wartawan hiburan bolehkah artis mendapat populariti yang dimahukan..? Sekali lagi aku nak tegaskan aku bukan membela wartawan ni, sebab aku sendiri pun jelik dengan rancangan hiburan seperti melodi, terjah dan sebagainya.Cuma disini aku sangat tidak bersetuju bila paras fizikal wartawan ini juga dicerca dan dikritik.

Tanya pada diri sendiri, sudah cukup sempurnakah kita..? Cara mereka memberi komen seolah2 menggambarkan kemarahan dan kebencian yang sangat meluap pada wartawan hiburan.Entah2 hati kita lebih busuk seperti cara kita menulis diatas cuma kita tiada saluran media untuk menggambarkan betapa teruknya perangai kita seperti para wartawan hiburan diatas.

P/s : Sendiri mau ingat.

Wartawan Hiburan

In Isu Semasa, Sindiran on March 21, 2010 at 4:58 pm

Semalam aku tengok rancangan apa entah di TV yang menyiarkan sekumpulan wartawan yang membuat laporan polis kerana kewujudan group ‘All Entertainment Reporters In Malaysia Sucks’ di Facebook.Kalau kalian perasan kebelakangan ini banyak aduan dibuat membabitkan FB.Kalau dulu kutuk di Myspace tak akan ada nak kecoh sangat, jadi kena fahamlah di FB ni ramai pakcik2 dan makcik yang tak suka gurau kasar2 ok.

Dalam FB milik aku dapat juga undangan untuk join group tersebut namun aku tidak berminat dan membiarkan sahaja invitation itu berlalu pergi.Mari kita berfikir matang wahai rakan2 anak muda sekalian.Sebab yang aku perasan dalam group tu kebanyakannya adalah anak muda.Kalau dah namanya hiburan itu satu industri, maka akan adalah wartawan yang memeriahkan suasana.Tak mungkin artis boleh pergi jauh tanpa wartawan cuma agak melampaui batas kalau hak privasi artis itu diceroboh.

Kalau tak mahu kisah peribadi jadi bacaan atau tontonan umum, jangan jadi artis.Join sahaja Uptrend ataupun geng2 ‘Login Facebook dapat rm100’ yang tengah bersepah2 sekarang ni.

Dimana sahaja didunia ni ada wartawan yang tugasnya mensensasikan isu artis buat golongan yang berminat dengan kisah artis.Lihat sahaja di barat yang popular dengan paparazzi ataupun paling dekat jiran kita iaitu indonesia yang wartawannya lebih ekstrem.Perkara seperti ini tidak dapat dielakkan dan aku tidak nampak dimana kematangan mereka yang mencemuh, mencaci para wartawan hiburan Malaysia di group itu.

Aku bercakap begini bukan kerana aku mempertahankan wartawan hiburan, sebab aku sendiri cukup meluat untuk melihat gelagat dunia hiburan.Kalau ikutkan bukan sahaja wartawan hiburan, dengan artis Malaysia yang berlagak macam artis di Hollywood pun aku menyampah.Kalian yang mewujudkan group anti wartawan hiburan tu pun aku lihat tak ada beza dengan wartawan hiburan.Sebabnya sama2 saling mencaci, ambik tahu tepi kain orang dan sebagainya.

Come on la, bersikap matang kan boleh.Benda ni terjadi diseluruh dunia dan bukan sahaja di Malaysia.Wartawan hiburan yang suka dengan kisah2 sensasi artis dengan gaya ala2 lembut (bagi wartawan lelaki) ni memang ada dimuka bumi ni.Kalau tak suka buat dunno kan senang.Bila kalian protes wartawan hiburan ini bermakna kalian ambil tahu tentang perkembangan artis di Malaysia dan untuk tahu perkembangan artis di Malaysia, kalian perlukan wartawan hiburan juga.Takkan cerita artis nak panggil orang MLM interview kot..?

P/s : Tak suka tengok terjah dan Melodi.

aku suka dengan komen lelaki diatas ni dalam group tersebut

Namun ada beberapa perkara yang menimbulkan persoalan aku ialah kenapa di ruangan photo fanpage group tersebut banyak gambar2 artis dari seberang dimuatkan..? Ada provokasi pihak2 tertentu ke..? Lu pikirlah sendiri..!

Ada satu komen dari seorang pengguna FB :
Buat para wartawan berdosa asyik memfitnah artis jadi hentikanlah.

Jawapan aku :
Rasanya dunia artis memang dipenuhi dosa.Tak tahu pula kalau penuh pahala.