alonganaz

Archive for the ‘Peribadi’ Category

2011 Menjelma

In Peribadi on January 28, 2011 at 7:04 pm

Salam buat semua. Baru aku perasan aku dah lama tak update blog ni.. nak dekat 4 bulan dah blog ni dibiarkan bersawang tanpa ada sebarang cerita dan isu baru yang aku cuba bangkitkan. Tiba-tiba ada seorang rakan kata suruh aku update blog ni. Blog ni blog rojak..ada macam2 benda yang aku rasa suka hati aku la nak tulis apa pun..tak spesifik.

Tak apa lah..untuk hari2 yang mendatang di tahun 2011 ni aku cuba mencuri masa menulis dalam blog yang konon2 best ni..hehe. Hidup kena ada hitam putih..dalam tawa kita serius..dalam serius kita kena ada tawa..barulah namanya asam garam dalam hidup.

Kenapa aku tak ada masa menulis..? sebabnya aku sudah ada kerja tetap dan dalam masa yang sama aku belajar pula hujung minggu. Bila malam aku sibuk dengan benda lain..kalau tak bersilat aku sibuk dengan ayahanda dan adinda didalam majlis aku. Nak berhibur cuma di hujung minggu. Aku taknak tulis hal peribadi dalam blog ni..dalam blog ni aku cuma nak kongsi ilmu yang kita semua ada. Aku bukan cikgu nak bagi ilmu kat orang..kalau murid yang tengah menuntut tu barulah aku.

Kata guru aku.. ” Cari guru..Lepas tu kenali guru..walaupun berguru, kenal dulu guru..kerana ada yang bukannya guru..tapi mahu ‘membuang’ “…

Lepas tu ada banyak sikit masalah peribadi. Biasalah hidup di atas muka bumi ni manusia yang busuk hati lebih ramai dari yang baik hati. Sepatutnya bangsa Melayu adalah bangsa yang berbudi bahasa tapi ramai yang dah tak ada budi bahasa..dengki dan iri hati. Tak tahu nak menyesuaikan diri dengan suasana.. Kita Islam yang berbangsa Melayu.. Apa2pun agama letak didepan baru bangsa di belakang. Kita mengucap sama saja dua kalimah syahadah kenapa mahu iri hati dan fitnah memfitnah..? Biarlah lain-lain jalan..kita menuju yang satu iaitu keredhaan Allah SWT sama2 kan bagus..buat apa nak aniaya orang kan..?

Kita kena ada cita-cita akhir zaman nanti aku nak berjuang bawah panji-panji hitam dari ufuk timur. Kalau aku tak bersama dengan 313 orang pengikut Imam Mahdi pun, sekurang2nya aku pernah berjuang untuk membangunkan kesatuan ummah. Kalau dah bersedia nak mengalir darah..kena berani buat perjanjian berdarah dahulu macam zaman Saidina Ali dan perjanjian Baiahtul Aqabah yang dilakukan oleh Rasulullah SAW dulu. Takut berjanji pandai, tapi bila nak suruh derma sepuluh sen untuk para mujahid kita pun kita kedekut nak buat macam mana..?

Dah la..itu sahaja untuk hari ni. Aku dah standby cerita nanti..siapa rajin follow la blog ni..

Salam Sejahtera.. 🙂

” Mengambil kesempatan itu, kami pun terus lari ke hutan di mana bendera merah pasukan gerila, yang merupakan isyarat kami, sedang berkibar-kibar. ” – Almarhum Ayahanda Rashid Maidin –

Bersama adinda2 yang banyak susah senang ngan aku.. 🙂

Ramadhan Back In 90’s

In Memori, Peribadi on August 14, 2010 at 8:26 am

Selamat menyambut bulan ramadhan pada pembaca blog ‘A Step To The Future’..semoga bulan ini membawa kebahagiaan dan keberkatan pada kita semua. Satu lagi ucapan klise dari aku setiap kali bulan puasa tiba. Disebabkan bulan ramadhan kita kena berpuasa pada siang hari..jadi aku agak keletihan tambahan pula dah mula bekerja. Jadi tak punya banyak masa untuk update tulisan didalam blog ini.

Tahun ini aku akan menyambut lebaran di Kuala Lumpur sahaja..kerana keluarga aku kedua2 belah pihak dah banyak yang menetap di KL termasuk la datuk dan nenek aku. Suatu pengalaman baru bagi aku sebenarnya..sebab dah lama aku tak beraya di KL..berbelas tahun dah kot. Lagipun kubur arwah bapa aku di KL..jadi senang la nak ziarah masa hari raya kedua.

Lagipun rumah kampung aku di kedua2 belah pihak dah jadi semak samun..tengelam dalam belukar yang semakin merimbun.

Lepas ini mungkin aku tak akan merasa lagi suasana riuh di dapur seperti tahun 90an..di mana aku masih lagi seorang pelajar sekolah rendah. Masa itu di belakang dapur rumah tok aku makcik2 aku akan sibuk sediakan bahan untuk buat rendang ataupun ketupat bila tiba bulan puasa. Yang lelaki akan sibuk di belakang rumah menyediakan kayu api dan dapur. Masa itu aku akan kacau makcik2 dan nenek aku di dapur yang tengah sibuk anyam ketupat. Zaman sekarang semua dah jadi instant..beli yang packing kemudian rebus. Tak ada lagi sibuk2 nak tebas daun pokok kelapa macam dulu.

Jadi sempena Ramadhan ni aku akan bawa semula cerita bulan puasa zaman 90 an ni ke blog aku satu lagi. (LINK)

Ucapan Berpuasa

In Peribadi on August 10, 2010 at 12:38 pm

Sempena Ramadhan yang akan menjelma ini saya nak ucapkan Selamat Menyambut Puasa buat semua pembaca blog ‘ A Step to The Future ‘. Jika ada salah silap atau terkasar bahasa di dalam penulisan saya mohon maaf di atas keterlanjuran tersebut. Rasanya meminta maaf dalam bulan Ramadhan lebih bagus dari bermaafan di Hari Raya.

Selamat berpuasa juga pada rakan2 di KLIUC, KLMU dan dimana sahaja. Sahabat2 baik bekas pelajar SMK Dato Onn, KL dan SMK TAHO, Kuching. Rakan2 di Bellamy Secondary School tahun 1999 dahulu. Err itu sahaja kot..?

Tak dilupa adinda2 jemaah Desa Sri Hartamas, Bukit Kiara, KL dan adinda serta anakanda2 MrZ aka Ayahanda Zul K. Adik beradik sebaiah dan seperjuangan di seluruh negara. Semoga bulan puasa mengajar kita semua erti pengorbanan dan kepayahan serta rasa sebuah kemenangan selepas berjaya menunaikan rukun Islam ketiga ini.

Selamat menyambut ramadhan..!

Tak Nak..!

In Isu Semasa, Peribadi on July 17, 2010 at 3:26 pm

Minggu ini aku mampu bertahan dengan sekotak rokok 20..maknanya purata sehari aku hisap sebatang cuma 3 batang. Ini satu kejayaan buat aku selama 10 tahun menyedut bahan2 kimia beracun di dalam setiap batang rokok. Dah lama aku berazam untuk mengurangkan sekaligus berhenti merokok namun setiap kali juga azam itu punah ibarat pasir yang terbang ditiup angin dan kemudian dilupakan.

Masa aku mula2 belajar hisap rokok adalah di tingkatan 2 atau 3 diatas pengaruh rakan sebaya. Juga untuk kelihatan seperti anak jantan dan macho dikalangan rakan2. Entah apa yang menyebabkan aku dan rakan2 lain berfikir sedemikian..aku pun dah lupa. Mula2 belajar hisap rokok sampoerna hijau. Masa itu ada kotak 14..beli rokok pun sorok2 di kedai india. Bila tokey kedai tanya cakap beli untuk abang atau ayah. Rasanya tauke itu tahu rokok itu untuk kami..tapi dia buat2 percaya untuk cukupkan syarat. Apa dia peduli..? yang penting adalah untung perniagaannya. Moral dan tanggungjawab masyarakat kita boleh tolak tepi.

Bukan kita semua tak tahu merokok itu membahayakan kesihatan..? Malah aku sampai hari ni pun tertanya2 apa yang sedap hisap rokok ni..? Nikmat jer lebih kata orang biasanya. Tapi apa yang nikmatnya..? Ker pemikiran kita yang dah dijajah untuk mengatakan nikmat bila hisap rokok. Kalau nak kata nikmat..nikmat layan weed lagi.. lepas stone boleh layan gelak bersama rakan2.. Tapi tak ramai pulak yang nak hisap weed. Kenapa weed haram aku pun tak tahu sedangkan apa yang aku tahu weed itu organik..rokok itu mengandungi chemical yang membunuh..jadi lebih bahaya rokok kan..? Kenapa dunia tak legalize kan sahaja weed..? Haha aku bergurau sahaja..jangan terpengaruh.

Tapi kenapa ramai yang mengatakan rokok itu nikmat..? Bangsa Yahudi yang mengeluarkan rokok pun tak benarkan bangsa dia merokok. Kita habis berpuluh ringgit seminggu untuk sesuatu yang meracuni paru2 kita dan merosakkan jantung. Arwah bapa aku meninggal pun salah satu punca kerana ketagihan merokok..sampai sekotak 20 sehari..! Lama2 saluran darah ke jantung tersumbat..ambil iktibar..!

Hari ni aku harapkan percubaan aku untuk mengurangkan rokok berjaya. Aku mahukan kehidupan yang sihat.. Tapi bila dah lepak balik bersama rakan2..habit itu datang balik.

Habis sebatang..sebatang lagi..

Masalah betul..

p/s : Macho ker lelaki hisap rokok..?

Cerita Pedang Zulfiqar

In Islam, Peribadi on June 12, 2010 at 7:43 am

Semalam aku ada di Kota Damansara rumah makcik aku sebab datuk sebelah mak aku ke Penang. Dah lama datuk aku merantau ke sana sini akhirnya dia ambil keputusan pulang ke kampung halamannya di Penang. Cuma dia tumpang menetap di rumah makcik aku di Parit Buntar, Perak dahulu. Masa datuk aku ada di Kota Damansara sesekali dalam seminggu aku akan ke rumah makcik aku melawat dia. Dia dah tak banyak bergerak hanya duduk di kerusi roda sebabnya terpulang pada kalian nak percaya atau tak, iaitu ditolak oleh seekor jin kat kampung. Kata makcik aku yang ubatkan tok aku, kalau orang lain dah mati tapi sebab pendinding dia kuat atok aku cuma cedera kat kaki.

Bila atok aku dah pindah balik ke Penang ni agak susah la aku nak jumpa dia lepas ni sebab dah jauh. Kalau di Kota Damansara agak senang la. Bukan apa kadang2 aku mengaji agama dengan tok aku ni selain daripada bercerita pasal bola yang aku pun tak paham tu. Pengetahuan agama tok aku memang agak tinggi juga la. Kali terakhir aku belajar agama dengan dia adalah 3 hari lepas masa artikel ni ditulis. Kisahnya adalah tentang di mana pedang zulfiqar tu diletakkan. Mengikut cerita versi atok aku pedang zulfiqar tu pernah diarahkan oleh Saidina Ali RA pada kedua puteranya iaitu Saidina Husin dan Saidin Hasan untuk ditengelamkan di dasar laut. Kali pertama mereka tak laksanakan tapi saidina Ali dapat tahu dan kali kedua baru mereka laksanakan perintah Saidina Ali.

Kenapa disuruh ditengelamkan pedang tu ke dasar laut aku tak pasti. Takut nanti dikatakan mereka cerita. Kemudian aku bertanyakan tentang makam saidina Ali di Iraq yang dikatakan makam sebenar Saidina Ali oleh puak syiah. Kata atok aku itu bukan makam sebenar tapi jasad saidina Ali sebenarnya telah dibawa ke ……. kerana suatu peristiwa.

Untuk pengetahuan kalian, Saidina Ali wafat pada 17 ramadhan kerana ditetak oleh Ibnu Muljam di Kufah ketika sedang solat. Banyak dari keturunan saidina Ali telah menjadi pendakwah dan merantau menyebarkan Islam antaranya di bumi nusantara ni. kata tok aku bumi nusantara ni terutama semenanjung adalah bumi istimewa dan ibarat jantung dunia. Lihat sahaja peta semenanjung Malaysia bagaikan bentuk jantung yang berada di dalam badan manusia. Malah kepulauan nusantara juga menjadi titik pertemuan 3 lautan. Maka disebabkan itu kebangkitan Islam di akhir zaman ini adalah dari bumi timur.

Lihat betapa besar dan maha Bijaksananya Allah mengaturkan kehidupan manusia. Bumi Nusantara ni walaupun majoritinya Islam tetapi dikekelilingi negara kafir. Sudah pasti ada sebab mengapa Allah turun dan kembangkan Islam di bumi nusantara ni melalui para kekasihNya iaitu para ulamak dan ahlul bait. Berdoalah bahawa kita pun akan turut serta sebagai tentera fisabilillah dari bumi timur yang berkat ni. Sesungguhnya kalau mengikutkan kata atok aku dunia ni dah hampir ke penghujungnya sebab guruh kilat dah lain bunyinya dan sinar bulan dah tidak seterang dulu. Tidak mustahil imam mahdi ( Muhammad bin Abdullah ) pun sudah lahir ke dunia ini. Wallahualam.

P/s : Kalau ada salah silap minta dibetulkan, bukan niat aku nak tunjuk pandai hanya sekadar berkongsi cerita. aku masih tetap manusia jahil yang memerlukan tunjuk ajar. Semoga Allah merahmati datok yang juga guru aku, Hj Syed Yusof Bin Syed Mansor dari dunia sampai akhirat. Amin.

Wasiat Saidina Ali RA

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Ini adalah wasiat Ali bin Abu Talib. Dia nak saksi bahawa tidak ada tuhan selain Allah. Tiada sekutu bagiNya. Dan bahawa Muhammad adalah hambaNya dan rasulNya. Allah mengutuskannya dengan hidayah dan agama yang benar agar agama ini menang ke atas semua agama walau pun dibenci oleh orang-orang musyrik.

“Katakanlah: “Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Tiada sekutu bagiNya, dan dengan yang demikian sahaja aku diperintahkan, dan aku adalah orang Islam yang awal pertama.” (Al-An’am: 162-163)

Aku mewasiatkan kamu wahai Hasan, semua anak-anakku dan sesiapa sahaja yang sampai kepadanya wasiatku ini agar bertakwa kepada Allah, Tuhan kamu. Jangan sekali-kali kamu mati kecuali kamu Islam. Berpeganglah kepada tali Allah dan janganlah kamu berpecah belah. Sesungguhnya aku mendengar Abu al-Qasim s.a.w. bersabda: “Hubungan manusia yang baik itu lebih baik dari solat dan puasa keseluruhannya.”

Lihatlah saudara mara kamu dan hubungkan diri kamu dengan mereka agar Allah meringankan hisabNya ke atas kamu. Demi Allah, Allah bersama anak-anak yatim. Jangan biarkan mereka lapar dan jangan cuaikan mereka. Demi Allah, Allah bersama jiran kamu. Sesungguhnya itu adalah wasiat Nabi kamu. Nabi s.a.w. terus menerus memberikan wasiat (agar berbuat baik terhadap jiran) sehingga kami menyangka bahawa jiran akan mewarisi harta. Demi Allah, Allah bersama al-Quran. Jangan orang lain mendahului kamu di dalam mengamalkan al-Quran. Demi Allah, Allah bersama solat. Sesungguhnya solat adalah tiang agama kamu. Demi Allah, Allah bersama rumah Tuhan kamu. Jangan kamu asingkan diri dari rumah Allah selagi kamu masih hidup. Sesungguhnya rumah Allah jika ditinggalkan kamu tidak akan dipandang. Demi Allah, Allah bersama bulan Ramadhan. Sesungguhnya puasa di bulan Ramadhan adalah pelindung dari neraka. Demi Allah, Allah bersama jihad di jalan Allah dengan harta kamu dan jiwa kamu. Demi Allah, Allah bersama zakat. Sesungguhnya zakat memadamkan kemurkaan Tuhan. Demi Allah, Allah bersama umat di bawah tanggungan Nabi kamu. Jangan kami menzalimi mereka di hadapan kamu. Demi Allah, Allah bersama sahabat Nabi kamu. Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. berpesan kepada kamu agar berbuat baik terhadap mereka. Demi Allah, Allah bersama golongan fakir miskin. Sertakan mereka di dalam kehidupan kamu. Demi Allah, Allah bersama hamba-hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya perkara terakhir yang diucapkan oleh Rasulullah s.a.w. adalah: “Aku berpesan terhadap kamu agar berbuat baik terhadap dua golongan yang lemah; isteri-isteri kamu dan hamba-hamba yang kamu miliki.”

Jagalah solat. Jagalah solat. Jangan kamu takut celaan orang yang mencela dalam menjalankan agama Allah. Cukup Allah bagi kamu untuk melindungi kamu dari orang-orang yang ingin berbuat jahat terhadap kamu dan melakukan perlampauan ke atas kamu. Ucapkanlah kata-kata yang baik kepada manusia sebagaimana yang telah diperintahkan oleh Allah ke atas kamu. Jangan tinggalkan amar makruf dan nahi mungkar. Jika kamu tinggalkan, orang-orang jahat akan menjadi pemimpin kamu dan ketika itu jika kamu berdoa, Allah tidak akan makbulkan.

Hendaklah kamu saling berhubungan dan bekerjasama. Jauhi dari khianat dan berpecah belah. Tolong-menolonglah di dalam perkara-perkara kebaikan dan taqwa. Jangan tolong menolong dalam perkara dosa dan permusuhan. Bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah amat pedih azabNya. Moga-moga Allah memelihara ahli keluarga Nabi dan memelihara Nabi kamu. Aku tinggalkan kamu dan mendoakan kesejahteraan ke atas kamu. Moga-moga Allah akan merahmati kamu.

Selepas wasiat ini, Saidina Ali r.a. tidak mengucapkan kalimah lain selain ‘la ilaha ilallah’. Sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir beliau membaca firman Allah:

“maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!  dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!” (Az-Zalzalah: 7-8)

Malam Di Ibukota : Minum Dan Mabuk

In Islam, Peribadi on June 5, 2010 at 6:57 pm

Kebelakangan ni aku sudah kembali sihat sedikit jadi disebabkan dah lama aku tak keluar berhibur jadi aku pun keluar la ke Kuala Lumpur untuk berjumpa rakan2 di waktu malam. Semasa sedang berhibur ada rakan2 aku yang memesan 3 botol Carlsberg untuk berhibur. Aku memang tak ada masalah kalau kawan2 aku nak minum depan aku cuma sila hormati aku dengan tidak menawarkan minuman keras tersebut pada aku. Jika sudah sampai ke tahap memaksa mungkin kaki aku akan hinggap ke muka.

Meskipun dalam hati kecil aku mahu juga menasihatkan mereka supaya tidak minum air kencing syaitan tersebut, tetapi aku diamkan sahaja malah aku tersenyum. Kalau yang minum itu adalah rakan perempuan aku..akan bertambah lebar lah senyuman aku. Senyuman yang sebenarnya cukup sinis tetapi mempunyai maksud tersirat di sebaliknya.

Siapalah aku untuk berdakwah secara panjang lebar bagaikan seorang Ustaz kepada mereka kerana air kencing setan itu juga pernah menjadi minuman aku dulu. Malah hidangan wajib aku kalau aku bercuti ke Genting Highland contohnya. Nikmat dunia bagaikan sungguh terasa dengan hidangan tersebut hinggakan menghilangkan dan melupakan kita pada azab maha pedih yang menanti di neraka bagi si peminum arak.

Namun syukur Alhamdulillah sebab Allah itu maha pengasih dan maha penyayang Dia beri hidayah kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Kerana sesuatu peristiwa yang menyebabkan aku terlantar sakit berbulan2..aku hentikan perbuatan tersebut. Bukanlah nak kata baik seratus peratus tapi mana yang terlalu berat tu aku tinggalkanlah..sebab hakikat anak muda yang hidup kat ibukota kadang2 lalai dan hanyut juga dengan hiburan dunia.

Biarlah..aku tetap sayang kawan2 baik aku macam adik beradik kalau dia minum sekalipun. Siapa kita nak membenci sesama manusia hanya kerana dia kaki tonggang. Mana tahu di masa hadapan dia lebih baik dari kita sekarang kan..? jangan asingkan mereka ni. Sebaliknya dekati dan beri nasihat secara perlahan2..jangan terus nak maki hamun sehingga menimbulkan rasa kecil hati pada mereka. Berusaha untuk nasihati mereka supaya meninggalkan tabiat yang dimurkai oleh Allah tersebut.

Bukan semua orang diberi peluang bertaubat..sebab kadang2 mana tahu Allah boleh ambil nyawa ketika kita masih lagi bergelumang dengan dosa dan maksiat jadi sentiasa beringatlah. Sejahat mana pun kita jangan sampai hilang setitik iman yang masih ada dalam hati kita. Arak punca hati mati..bila hati mati susah nak dapat hidayah Allah SWT berbanding mereka yang jahat tetapi masih beringat. Janji Allah pada mereka yang mabuk tanpa sempat bertaubat adalah siksa neraka yang amat pedih. Pada yang tak mabuk pula jangan rasa diri sendiri dah cukup baik..banyak lagi yang kita perlu perbaiki untuk emndekatkan diri dengan Allah SWT.

Sesungguhnya Dia lah yang maha pengasih dan maha penyayang.

Sabda Nabi :

“Barang siapa yang meminum arak, maka janganlah sesekali kalian berani menikahkannya, jika si pemabuk sakit – maka janganlah kalian menjenguknya, jika dia mati – janganlah kalian menyolatinya, Aku bersumpah demi Alloh yang menjadikan Aku sebagai Nabi, sungguh seorang pemabuk itu dilaknat dikitab Taurot, Injil, Zabur dan Al Qur’an. Siapa saja yang memberikan makanan padanya – maka Alloh akan menyerahkan jasad pemberi makanan tadi kepada ular dan kelabang kelak di hari kiamat, dan barang siapa yang membantu keperluan pemabuk – maka berarti dia membantu merobohkan agama Islam, dan barang siapa yang menghutangi pemabuk – maka berarti menolong untuk membunuh orang mu’min, dan barang siapa yang bersahabat dengan pemabuk – maka kelak di hari kiamat dia akan digiring dalam keadaan buta serta tiada yang menuntunnya”.

Malam Di Ibukota : Kenduri Kahwin dan ‘Fireproof’.

In Peribadi on May 15, 2010 at 10:40 pm

Malam tadi aku pergi kenduri kahwin di Putrajaya atas jemputan seorang rakan sekerja arwah bapa aku di Putrajaya. Kalau siapa yang baca blog aku dari awal akan tahu aku memang bosan bila pergi kenduri kahwin, namun disebabkan aku takut terkena ‘sumpahan’ orang tak datang kenduri kahwin aku di masa akan datang, maka aku akan pergi jer kalau menerima jemputan.

Tempat kenduri kahwin tu dibuat memang cun dalam dewan di bangunan kerajaan yang aku tak ingat nama dia di Putrajaya. Disebabkan aku cepat bosan di majlis macam ni, jadi aku ikut menyanyi lagu2 klasik melayu yang dipasang oleh DJ di dewan tersebut. Kat kenduri kahwin jer aku boleh layan lagu Melayu lama, kalau layan dalam kereta pasti aku akan kemalangan kerana mengantuk ketika memandu. Dulu aku pernah pergi kenduri kahwin tapi boleh pulak majlis tu pasang lagu orang putih dari mula sampai habis. Kata perkahwinan Melayu pasanglah lagu Melayu baru kena dengan adat2 Melayu dalam majlis tu. (pasti ada yang mengatakan aku kolot..haha)

Tapi kenduri tersebut memang best sebab aku tak payah beratur nak ambik makanan ataupun menunggu manusia lembap yang cedok nasi macam siput sebab semuanya pihak katering dah hidangkan atas meja. Macam manapun tetap makanan di kenduri kahwin kekanda tunggak aku jugak paling sedap..haha. Dan yang paling best masa kenduri kahwin adalah dapat usya awek2 cun kat majlis. Kadangkala perempuan Melayu ni lebih cun bila mengenakan pakaian tradisional Melayu.

Balik dari kenduri disebabkan aku tak boleh tidur sebab masalah gangguan makhluk halus dalam badan aku belum pulih ( susah tidur malam ) maka aku layan astro channel 411 dengan harapan aku boleh mengantuk layan movie. Namun sebaliknya berlaku bila aku layan pulak movie tu dari mula sampai habis..! Tajuk cerita dia ‘ FIREPROOF ‘. Aku nak cadangkan sapa2 yang ada astro kat rumah untuk layan cerita ni. Cerita ni bertemakan ‘ romance ‘ pasal macam mana seorang suami selesaikan masalah perkahwinan dia dari perceraian dengan mengikut segala arahan dalam diari yang ditulis oleh mak dia.

Aku suka happy ending bila masuk cerita macam ni.. Huhu. Kalau nak sad ending korang bleh layan filem ‘ A Walk to Remember ‘.

Cuti Sekejap

In Peribadi on May 12, 2010 at 7:41 am

Dah lama rasanya aku tak menulis dalam blog ni. Minta maaf la kawan2, aku kesihatan kurang baik kebelakangan ni. Bukan sebab demam atau apa, tapi kena gangguan makhluk halus. Dalam 5 tahun ni dah 3 kali aku kena gangguan jin. Walaupun tak teruk sakit tu tapi kadang2 aku rasa sial gila, hilang keyakinan dan sebagainya. Jantung jangan cakap la berdebar macam mana, pantas jer setiap masa rasa macam nak mati pun ada.

Tapi ustaz cakap tu simptom jer gangguan makhluk halus ni. Nak kata aku lemah semangat tak juga tapi kalau dah nak turun penyakit nak buat macam mana anggaplah jer ni dugaan dari Allah SWT. Sekarang ni aku tengah guna pengubatan ruqyah. Mak aku cakap dari kecik aku memang ada pendamping. Dari mana datang aku taknak cerita biar jadi sejarah keluarga jer.

Ok la doakan yang terbaik untuk aku. Dah sihat sepenuhnya aku akan kembali menulis. Salam.

Makan Lari

In Cerita, Peribadi on April 21, 2010 at 5:14 pm

Bila melintas kat kedai mamak kadang2 aku akan teringat kisah lama zaman2 aku masih suka bersuka ria tanpa batasan. Dulu kalau makan dekat mamak bila tiba waktu ‘masuk air’ aku akan lari bila dah habis makan.. haha. Bukan apa waktu tu zaman belajar selalu sesak tak ada duit nak makan. Duit yang parents aku bagi pun bukan tak cukup, tapi selalu dihabiskan ke tempat lain untuk berfoya2..huhu.

Lagipun makan kat kedai mamak mahal dan aku rasa tak berbaloi bayar untuk makanan diorang. Kedai orang tempatan pun lagi murah dari diorang dan waktu aku belajar awal tahun 2005 dulu pun bukan ada wireless pun dorang nak cas lebih. Lagipun itulah alternatif yang ada kalau nak makan sedap dan takkan nak menghadap megi ngan nasi bujang jer. Duit tak ada pun nutrisi kena cukup.

Tapi bukan selalu tak ada duit jer makan lari, kadang2 ada duit pun saja nak lari terutamanya kalau ramai2. Macam2 taktik yang digunakan contohnya blah sorang2 lepas tu tau2 semua dah hilang dan kalau mamak tu perasan dia akan kejar dan kitorang akan lari sepenuh hati.

Dulu dalam tahun 2004 (form 5) aku suka makan lari kat mamak medan selera roof top sungai wang plaza. Order makan sedap2 dah kenyang cabut..! Tu pasal agaknya orang kata Punk makan sampah. ( waktu sekitar 2004 – 2006 aku masih dalam scenes Punk yang kuat ideologi anarkisnya..hehe ). Bayangkan aku berlari dengan seluar sendat dan kasut boot yang berat.. 😛

Pernah sekali aku menyelamatkan member aku pasal dia kena pegang dengan mamak kat Bukit Bintang. Aku patah balik dan rembat mamak tu kat belakang badan dia..kuikui. Dah la tapak doc mart keras beb.. menyingai mamak tu..haha

Masuk kolej pun ada jumpa 2-3 orang gak yang makan lari. Bukan setakat makan lari, kalau sabun atau ubat gigi habis pun diorang rembat kat kedai runcit kolej. Skang dia dah jadi engineer yang berjaya dah..kalau kawan2 aku yang baca ni kenal tau la sapa dia. Sampai kan buku dekat borders Times Square pun dia boleh rembat keluar dari situ tanpa alarm berbunyi. Aku sekadar makan lari jer, kalau mencuri tu sekali jer dekat kedai muzik kompleks Campbell. Barang aku rembat time tu ialah CD ori Tribute To Ramones. Hahaha..nak beli 79.90 bro.

Tapi tu semua cerita dulu zaman2 nakal.Sekarang tak boleh sebab aku mencari rezeki melalui bisnes takut sangkut jer pintu rezeki. Lagipun berdosa besar makan benda haram jadi darah daging kepala otak pun tak betul. Kesian kat orang berniaga pasal kita aniaya dia.

Tanpa dapat dikesan, tiba2 jer hilang..hehe

“Wahai sekalian manusia, Makanlah dari apa yang ada di bumi, yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu.” al baqarah 118

Wahai orang-orang yang beriman, Makanlah dari benda-benda yang baik (yang halal) yang telah Kami berikan kepada kamu, dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu hanya beribadat kepadaNya.”

Lagu Tidur

In Peribadi on April 20, 2010 at 5:20 pm

Sebelum tidur masing2 akan ada aktiviti sendiri termasuklah aku. Kadang2 ada kawan aku kena cari rokok hisap sebatang baru tidur. Mana kaki buku akan cari buku dan yang lebih ekstrem akan kecai daun ganja..haha. Banyak juga yang kalau nak tido terus tidur tanpa banyak bunyi.

Macam aku akan ada 1 lagu wajib yang aku kena dengar sebelum tidur iaitu lagu dari penyanyi Hawaii, iaitu Israel kamakawiwo iaitu Somewhere Over The Rainbow. Ikut mood la kadang2 lagu nasyid pun aku dengar. Aku suka dengan petikan gitar kecik yang entah apa nama dia tu (ukulele kot) dengan suara dia yang kecik dan nyaman walaupun badan besar macam gajah.

Tapi Israel Kamakiwo ni dah ‘arwah’ pada 26 Jun 1997. Kalau aku jalan jauh ataupun bercuti lagu ni jugak aku suka dengar.. Lagu ni popular kot pernah jadi soundtrack dalam one of the favourite movie aku iaitu 50 First Dates.

Gud Nite..!

Someway over the rainbow way up high
And the dreams that you dream of
Once in a lullaby
Somewhere over the rainbow
Blue birds fly
Dreams really come true
Someday I’ll wish upon a star
Wake up where the clouds are far behind me
Where troubles melt like far behind
Where trouble melt like lemon drops
High above the chimmey tops that where u’ll find me
Somewhere over the rainbow
And the dreams that you dare..

hahah whateva lah..!

Israel Kamakkiwanam (aku tak ingat nak eja..hehe)