alonganaz

Archive for the ‘Islam’ Category

Bencana 15 Ramadhan.

In Islam on August 22, 2010 at 3:26 am

Baru2 ni aku dapat email mengenai bencana yang akan berlaku 15 ramadhan tahun 2012 nanti.. Ini semua kononnya boleh berlaku kerana terdapat sokongan dari hadis nabi yang mengatakan pada tengah malam 15 Ramadhan, hari jumaat akan berlaku bencana besar (bukan kiamat) akan menimpa penduduk dunia sehingga mengorbankan 2/3 penduduk bumi. Dan 15 ramadhan hari jumaat kebetulan berlaku pada tahun 2012.

Ini hadis yang dimaksudkan :

Nu’aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahwa Rasulullah saw. bersabda:
Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan Syawwal…”. Kami bertanya: “Suara apakah, ya Rasulullah?” Beliau menjawab: “Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jum’at, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari pingitannya, pada malam Jum’at di tahun terjadinya banyak gempa.

Jika kamu telah melaksanakan solat Subuh pada hari Jum’at, masuklah kamu ke dalam rumah kamu, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kamu, sumbatlah telinga kamu. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah: “Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus!”, kerana barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa”.

Kemudian aku cuba cari dan google di internet berkaitan hadis ni..mana tahu hadis palsu ke macam fadilat solat sunat terawikh pada malam2 tertentu tu. Dan ini jawapan yang diberikan oleh ustaz Dr Moh Fauzi Mohd Amin (LINK) berkenaan hadis ni dan jawapan yang diberikan oleh beliau aku kurang jelas maksudnya. Tidak tahu sama ada boleh dipercayai atau tidak.

Sebenarnya apa yang berlaku..? Kaum Maya iaitu suatu kaum yang pernah membina tamadun yang hebat dan hilang jejaknya secara tiba2 pernah meramalkan bahawa kiamat akan berlaku pada 2012. Namun sebagai umat Islam kita harus menolaknya.. Tetapi mungkin ‘kiamat’ yang dimaksudkan mungkin ada maksud lain..tidak hanya bermaksud kemusnahan besar dunia..mungkin juga bermaksud terjadinya sesuatu bencana alam ataupun peperangan meletus. ini dibuktikan dengan ekosistem bumi yang jelas telah lari keseimbangannya. Bencana di merata2 dunia..hujan tidak bermusim dan sebagainya. ( Pernah aku tulis dalam tulisan aku sebelum ini bagi sesiapa yang mengikuti )

Bangsa Maya adalah suatu bangsa yang mengasaskan tamadun yang hebat dalam sejarah dengan pembinaan piramidnya..tetapi tiba2 tamadun ini hilang tanpa diketahui puncanya. (LINK)

2010 apa fenomena alam yang berlaku..? Pada 2012 saintis sebenarnya meramalkan semua planet akan berada dalam satu garisan selari. Bermula dari planet neptun hingga matahari. Dan juga tarikan graviti yang lebih kuat daripada biasa. Kesannya..? adalah pada peralatan elektrik dan elektronik yang akan terganggu. Sejauh mana kesannya aku sendiri pun tak boleh nak jelaskan. Cari la sendiri..

Cuma jangan kaitkan hadis nabi dengan peristiwa kiamat pada tahun 2012 ramalan bangsa Maya. Yang hadis nabi maksudkan adalah peristiwa bencana besar yang akan menyebabkan kehilangan jiwa banyak manusia iaitu 2/3. Kalau kita nak tolak teori dan fakta?? ni pun terpulang pada diri kita. Kalau kita tak terima pun sekurang2nya kita akan memikirkan sesuatu yang mendekatkan diri kita dengan Allah SWT. Cuma jangan terlalu taksub hingga membuat andaian sendiri dah la.

Bersambung..

P/s : aku akan update balik tulisan ni selepas 5-6 jam..

Salah satu tamadun bangsa Maya

Hujan Ibarat Sebuah Perjuangan

In Fisabilillah, Islam, Perjuangan on July 10, 2010 at 7:28 pm

Hari ini aku terpaksa batalkan pelan nak bersenam di sekitar Alam Damai Cheras sebab hujan turun lagi.. Baru nak hidupkan enjin motor hujan turun lebat. Disebabkan hujan aku pun melepak sambil makan durian yang baru aku ambil di kebun arwah bapa aku di Negeri Sembilan 3-4 hari lepas. Sambil melihat langit indah ciptaan Allah SWT..tiba2 aku teringat kata tok aku.. ‘ sekarang hujan turun dah tak kira musim ‘. Keluar kat TV ramalan kata tak hujan..tiba2 hujan turun mencurah2. Ini fenomena alam yang sering terjadi hari ini..sama ada kita perasan atau tidak.

Tiba2 aku teringatkan buah yang aku makan. Bukan setakat hujan sahaja yang sudah tidak bermusim..buah2an pun tumbuh tiada bermusim. Dulu kalau aku nak makan rambutan kena tunggu biasanya selepas syawal iaitu sekitar cuti sekolah hujng tahun. Dan setiap kali itu aku gembira waktu kecil sebab dapat berkumpul dengan keluarga tok nenek aku sebelah sini setiap kali cuti sekolah..pasal dapat makan rambutan. Cuti sekolah masa kecil aku cukup indah dengan kenangan itu yang telah berbelas tahun berlalu.

Hari ini kita tak dapat agak lagi bila buah nak tumbuh..kadang2 sepanjang tahun kita dapat makan buah.. sebab dah tak perlu tunggu hujung tahun macam dulu. Aku perhatikan sentiasa ada durian dijual ditepi jalan dalam harga yang murah. Kerana terlalu mudah nak mendapatkannya..buah2an dah tak tak tinggi nilainya seperti dulu. Jarang sekali kita dengar sekarang keluarga di kota teruja nak balik kampung sebab nak makan buah2an bila tiba musim. Nilai kekeluargaan dah tak sehebat dulu.. Tak tahulah..mungkin ini perasaan aku jer. Lebih baik lepak di mapley ataupun Hartamas Square dengan chikaro kat situ.

Apakah ini suatu petanda..? Mungkinkah buah2an yang dilihat sudah semakin tumbuh sepanjang tahun merupakan suatu petanda yang bumi ini semakin subur..? Hujan turun dari langit..dan apakah ini suatu petanda dari langit yang Allah SWT mahu tunjukkan pada kita. Buah2an asalnya dari pokok..dan pokok asal dari tanah. Dan apakah dari tanah juga ada peringatan dari tuhan yang Maha Agung..? Petanda dari langit dan bumi..sesungguhnya Allah SWT yang maha berkuasa memerintah sekalian apa yang ada dilangit dan dibumi.

Kita tahu bahawa diakhir zaman akan ada suatu kemarau yang berpanjangan.. Apakah bumi yang subur merupakan suatu tanda bahawa kemarau yang berpanjangan akan muncul..? Dan disaat kemarau berpanjangan itulah Dajjal akan muncul menyesatkan umat manusia diseluruh dunia dengan kebolehannya menurunkan hujan.

Diakhir zaman juga kita tahu bahawa manusia akan kembali berperang menggunakan pedang dan kuda.. Kalau tak percaya sila google sendiri maklumat2 ini. Akan berlaku perang akhir zaman diantara pembawa2 panji hitam dari ufuk timur iaitu dari kaum muslimin yang gagah berani menentang musuh2 Allah SWT.

Kata guru (PSSCM) silat aku, Tuan Haji Ishak Bin Itam..menjaga diri itu suatu kewajipan bagi manusia. Mereka yang tak mahu berusaha atau berikhtiar untuk menjaga diri itu adalah dari kalangan orang yang sombong. Jadi apakah persediaan kita dalam menghadapi musuh2 Allah diakhir zaman jika dipanjangkan umur kita..? Senjata bagi orang mukmin adalah doa. Yang pertama kita berdoa..kedua berusaha..berikhtiar dan bertawakal. Apa usaha kita..? Kedua tangan yang Allah beri pada kita untuk berdoa itu jugalah yang menjadi senjata pada kita. Tak perlu pistol segala.. Mereka yang yakin pada Yang Maha Esa tahu bahawa tangan ciptaan Allah SWT itu lebih berbisa dari sebarang senjata ciptaan manusia. Syaratnya hati kena bergantung seratus peratus pada Allah SWT..sebab kata jurulatih aku silat cuma pakaian..kuat atau tidak isinya bergantung pada kekuatan hati kita.

Silat adalah merupakan anugerah Allah SWT pada bangsa Melayu di bumi nusantara ini..jadi kita kena hargai. Cuma jangan campur adukkan silat dengan perkara khurafat..sebab silat asli cuma menjadikan Allah tempat bergantung. Tak perlu menuntut ilmu kebal..sampai mensyirikkan Allah SWT. Kalau ada manusia ada ilmu kebal secara tiba2 itu mungkin karamah..manusia biasa takkan boleh kebal tiba2 tanpa izin Allah SWT..kecualilah dia bersahabat dengan Jin dan Setan.

Itu cerita silat..

Pasal bencana alam..

Tasik Galilee pun sudah semakin kering.. ap itu tasik Galilee kalian boleh google sendiri. Berusahalah sikit nak cari ilmu. Bila tasik galilee kering masa tu la al-masih Isa As akan turun..

Pada tiga2 line..gengster2 Melayu kalau hangpa semua betul pejuang agama dan bangsa tunjukkanlah sesuatu. Jangan asyik bantai dan khianat bangsa sendiri..nanti kat akhirat tuhan azab kita pasal buat janji palsu.

Wallahualam..

6:47. Katakanlah, “Apa pendapat kamu, jika azab Allah datang kepada kamu dengan tiba-tiba, atau dengan nyata; tidakkah sesiapa yang dimusnahkan melainkan kaum yang zalim?”

Cerita Pedang Zulfiqar

In Islam, Peribadi on June 12, 2010 at 7:43 am

Semalam aku ada di Kota Damansara rumah makcik aku sebab datuk sebelah mak aku ke Penang. Dah lama datuk aku merantau ke sana sini akhirnya dia ambil keputusan pulang ke kampung halamannya di Penang. Cuma dia tumpang menetap di rumah makcik aku di Parit Buntar, Perak dahulu. Masa datuk aku ada di Kota Damansara sesekali dalam seminggu aku akan ke rumah makcik aku melawat dia. Dia dah tak banyak bergerak hanya duduk di kerusi roda sebabnya terpulang pada kalian nak percaya atau tak, iaitu ditolak oleh seekor jin kat kampung. Kata makcik aku yang ubatkan tok aku, kalau orang lain dah mati tapi sebab pendinding dia kuat atok aku cuma cedera kat kaki.

Bila atok aku dah pindah balik ke Penang ni agak susah la aku nak jumpa dia lepas ni sebab dah jauh. Kalau di Kota Damansara agak senang la. Bukan apa kadang2 aku mengaji agama dengan tok aku ni selain daripada bercerita pasal bola yang aku pun tak paham tu. Pengetahuan agama tok aku memang agak tinggi juga la. Kali terakhir aku belajar agama dengan dia adalah 3 hari lepas masa artikel ni ditulis. Kisahnya adalah tentang di mana pedang zulfiqar tu diletakkan. Mengikut cerita versi atok aku pedang zulfiqar tu pernah diarahkan oleh Saidina Ali RA pada kedua puteranya iaitu Saidina Husin dan Saidin Hasan untuk ditengelamkan di dasar laut. Kali pertama mereka tak laksanakan tapi saidina Ali dapat tahu dan kali kedua baru mereka laksanakan perintah Saidina Ali.

Kenapa disuruh ditengelamkan pedang tu ke dasar laut aku tak pasti. Takut nanti dikatakan mereka cerita. Kemudian aku bertanyakan tentang makam saidina Ali di Iraq yang dikatakan makam sebenar Saidina Ali oleh puak syiah. Kata atok aku itu bukan makam sebenar tapi jasad saidina Ali sebenarnya telah dibawa ke ……. kerana suatu peristiwa.

Untuk pengetahuan kalian, Saidina Ali wafat pada 17 ramadhan kerana ditetak oleh Ibnu Muljam di Kufah ketika sedang solat. Banyak dari keturunan saidina Ali telah menjadi pendakwah dan merantau menyebarkan Islam antaranya di bumi nusantara ni. kata tok aku bumi nusantara ni terutama semenanjung adalah bumi istimewa dan ibarat jantung dunia. Lihat sahaja peta semenanjung Malaysia bagaikan bentuk jantung yang berada di dalam badan manusia. Malah kepulauan nusantara juga menjadi titik pertemuan 3 lautan. Maka disebabkan itu kebangkitan Islam di akhir zaman ini adalah dari bumi timur.

Lihat betapa besar dan maha Bijaksananya Allah mengaturkan kehidupan manusia. Bumi Nusantara ni walaupun majoritinya Islam tetapi dikekelilingi negara kafir. Sudah pasti ada sebab mengapa Allah turun dan kembangkan Islam di bumi nusantara ni melalui para kekasihNya iaitu para ulamak dan ahlul bait. Berdoalah bahawa kita pun akan turut serta sebagai tentera fisabilillah dari bumi timur yang berkat ni. Sesungguhnya kalau mengikutkan kata atok aku dunia ni dah hampir ke penghujungnya sebab guruh kilat dah lain bunyinya dan sinar bulan dah tidak seterang dulu. Tidak mustahil imam mahdi ( Muhammad bin Abdullah ) pun sudah lahir ke dunia ini. Wallahualam.

P/s : Kalau ada salah silap minta dibetulkan, bukan niat aku nak tunjuk pandai hanya sekadar berkongsi cerita. aku masih tetap manusia jahil yang memerlukan tunjuk ajar. Semoga Allah merahmati datok yang juga guru aku, Hj Syed Yusof Bin Syed Mansor dari dunia sampai akhirat. Amin.

Wasiat Saidina Ali RA

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Ini adalah wasiat Ali bin Abu Talib. Dia nak saksi bahawa tidak ada tuhan selain Allah. Tiada sekutu bagiNya. Dan bahawa Muhammad adalah hambaNya dan rasulNya. Allah mengutuskannya dengan hidayah dan agama yang benar agar agama ini menang ke atas semua agama walau pun dibenci oleh orang-orang musyrik.

“Katakanlah: “Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Tiada sekutu bagiNya, dan dengan yang demikian sahaja aku diperintahkan, dan aku adalah orang Islam yang awal pertama.” (Al-An’am: 162-163)

Aku mewasiatkan kamu wahai Hasan, semua anak-anakku dan sesiapa sahaja yang sampai kepadanya wasiatku ini agar bertakwa kepada Allah, Tuhan kamu. Jangan sekali-kali kamu mati kecuali kamu Islam. Berpeganglah kepada tali Allah dan janganlah kamu berpecah belah. Sesungguhnya aku mendengar Abu al-Qasim s.a.w. bersabda: “Hubungan manusia yang baik itu lebih baik dari solat dan puasa keseluruhannya.”

Lihatlah saudara mara kamu dan hubungkan diri kamu dengan mereka agar Allah meringankan hisabNya ke atas kamu. Demi Allah, Allah bersama anak-anak yatim. Jangan biarkan mereka lapar dan jangan cuaikan mereka. Demi Allah, Allah bersama jiran kamu. Sesungguhnya itu adalah wasiat Nabi kamu. Nabi s.a.w. terus menerus memberikan wasiat (agar berbuat baik terhadap jiran) sehingga kami menyangka bahawa jiran akan mewarisi harta. Demi Allah, Allah bersama al-Quran. Jangan orang lain mendahului kamu di dalam mengamalkan al-Quran. Demi Allah, Allah bersama solat. Sesungguhnya solat adalah tiang agama kamu. Demi Allah, Allah bersama rumah Tuhan kamu. Jangan kamu asingkan diri dari rumah Allah selagi kamu masih hidup. Sesungguhnya rumah Allah jika ditinggalkan kamu tidak akan dipandang. Demi Allah, Allah bersama bulan Ramadhan. Sesungguhnya puasa di bulan Ramadhan adalah pelindung dari neraka. Demi Allah, Allah bersama jihad di jalan Allah dengan harta kamu dan jiwa kamu. Demi Allah, Allah bersama zakat. Sesungguhnya zakat memadamkan kemurkaan Tuhan. Demi Allah, Allah bersama umat di bawah tanggungan Nabi kamu. Jangan kami menzalimi mereka di hadapan kamu. Demi Allah, Allah bersama sahabat Nabi kamu. Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. berpesan kepada kamu agar berbuat baik terhadap mereka. Demi Allah, Allah bersama golongan fakir miskin. Sertakan mereka di dalam kehidupan kamu. Demi Allah, Allah bersama hamba-hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya perkara terakhir yang diucapkan oleh Rasulullah s.a.w. adalah: “Aku berpesan terhadap kamu agar berbuat baik terhadap dua golongan yang lemah; isteri-isteri kamu dan hamba-hamba yang kamu miliki.”

Jagalah solat. Jagalah solat. Jangan kamu takut celaan orang yang mencela dalam menjalankan agama Allah. Cukup Allah bagi kamu untuk melindungi kamu dari orang-orang yang ingin berbuat jahat terhadap kamu dan melakukan perlampauan ke atas kamu. Ucapkanlah kata-kata yang baik kepada manusia sebagaimana yang telah diperintahkan oleh Allah ke atas kamu. Jangan tinggalkan amar makruf dan nahi mungkar. Jika kamu tinggalkan, orang-orang jahat akan menjadi pemimpin kamu dan ketika itu jika kamu berdoa, Allah tidak akan makbulkan.

Hendaklah kamu saling berhubungan dan bekerjasama. Jauhi dari khianat dan berpecah belah. Tolong-menolonglah di dalam perkara-perkara kebaikan dan taqwa. Jangan tolong menolong dalam perkara dosa dan permusuhan. Bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah amat pedih azabNya. Moga-moga Allah memelihara ahli keluarga Nabi dan memelihara Nabi kamu. Aku tinggalkan kamu dan mendoakan kesejahteraan ke atas kamu. Moga-moga Allah akan merahmati kamu.

Selepas wasiat ini, Saidina Ali r.a. tidak mengucapkan kalimah lain selain ‘la ilaha ilallah’. Sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir beliau membaca firman Allah:

“maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!  dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)!” (Az-Zalzalah: 7-8)

Malam Di Ibukota : Minum Dan Mabuk

In Islam, Peribadi on June 5, 2010 at 6:57 pm

Kebelakangan ni aku sudah kembali sihat sedikit jadi disebabkan dah lama aku tak keluar berhibur jadi aku pun keluar la ke Kuala Lumpur untuk berjumpa rakan2 di waktu malam. Semasa sedang berhibur ada rakan2 aku yang memesan 3 botol Carlsberg untuk berhibur. Aku memang tak ada masalah kalau kawan2 aku nak minum depan aku cuma sila hormati aku dengan tidak menawarkan minuman keras tersebut pada aku. Jika sudah sampai ke tahap memaksa mungkin kaki aku akan hinggap ke muka.

Meskipun dalam hati kecil aku mahu juga menasihatkan mereka supaya tidak minum air kencing syaitan tersebut, tetapi aku diamkan sahaja malah aku tersenyum. Kalau yang minum itu adalah rakan perempuan aku..akan bertambah lebar lah senyuman aku. Senyuman yang sebenarnya cukup sinis tetapi mempunyai maksud tersirat di sebaliknya.

Siapalah aku untuk berdakwah secara panjang lebar bagaikan seorang Ustaz kepada mereka kerana air kencing setan itu juga pernah menjadi minuman aku dulu. Malah hidangan wajib aku kalau aku bercuti ke Genting Highland contohnya. Nikmat dunia bagaikan sungguh terasa dengan hidangan tersebut hinggakan menghilangkan dan melupakan kita pada azab maha pedih yang menanti di neraka bagi si peminum arak.

Namun syukur Alhamdulillah sebab Allah itu maha pengasih dan maha penyayang Dia beri hidayah kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Kerana sesuatu peristiwa yang menyebabkan aku terlantar sakit berbulan2..aku hentikan perbuatan tersebut. Bukanlah nak kata baik seratus peratus tapi mana yang terlalu berat tu aku tinggalkanlah..sebab hakikat anak muda yang hidup kat ibukota kadang2 lalai dan hanyut juga dengan hiburan dunia.

Biarlah..aku tetap sayang kawan2 baik aku macam adik beradik kalau dia minum sekalipun. Siapa kita nak membenci sesama manusia hanya kerana dia kaki tonggang. Mana tahu di masa hadapan dia lebih baik dari kita sekarang kan..? jangan asingkan mereka ni. Sebaliknya dekati dan beri nasihat secara perlahan2..jangan terus nak maki hamun sehingga menimbulkan rasa kecil hati pada mereka. Berusaha untuk nasihati mereka supaya meninggalkan tabiat yang dimurkai oleh Allah tersebut.

Bukan semua orang diberi peluang bertaubat..sebab kadang2 mana tahu Allah boleh ambil nyawa ketika kita masih lagi bergelumang dengan dosa dan maksiat jadi sentiasa beringatlah. Sejahat mana pun kita jangan sampai hilang setitik iman yang masih ada dalam hati kita. Arak punca hati mati..bila hati mati susah nak dapat hidayah Allah SWT berbanding mereka yang jahat tetapi masih beringat. Janji Allah pada mereka yang mabuk tanpa sempat bertaubat adalah siksa neraka yang amat pedih. Pada yang tak mabuk pula jangan rasa diri sendiri dah cukup baik..banyak lagi yang kita perlu perbaiki untuk emndekatkan diri dengan Allah SWT.

Sesungguhnya Dia lah yang maha pengasih dan maha penyayang.

Sabda Nabi :

“Barang siapa yang meminum arak, maka janganlah sesekali kalian berani menikahkannya, jika si pemabuk sakit – maka janganlah kalian menjenguknya, jika dia mati – janganlah kalian menyolatinya, Aku bersumpah demi Alloh yang menjadikan Aku sebagai Nabi, sungguh seorang pemabuk itu dilaknat dikitab Taurot, Injil, Zabur dan Al Qur’an. Siapa saja yang memberikan makanan padanya – maka Alloh akan menyerahkan jasad pemberi makanan tadi kepada ular dan kelabang kelak di hari kiamat, dan barang siapa yang membantu keperluan pemabuk – maka berarti dia membantu merobohkan agama Islam, dan barang siapa yang menghutangi pemabuk – maka berarti menolong untuk membunuh orang mu’min, dan barang siapa yang bersahabat dengan pemabuk – maka kelak di hari kiamat dia akan digiring dalam keadaan buta serta tiada yang menuntunnya”.

Bahtera Nabi Nuh

In Islam, Sejarah on April 29, 2010 at 2:28 pm

Semalam dalam kosmo ada siarkan pasal sekumpulan penjelajah Cina berjaya menemui serpihan kapal yang dikatakan sisa tinggalan bahtera Nabi Nuh di sebuah lereng curam setinggi 4000 meter di Gunung Ararat, Turki. Hasil ujian penentuan karbon ke atas spesimen kayu tersebut menunjukkan ia berusia 4800 tahun iaitu sama usia dengan kejadian banjir besar yang melanda dunia pada zaman nabi Nuh AS.

Sebelum ni pun pada tahun 1959 berdekatan bandar Dogubayazit, 24 kilometer dari gunung Ararat ada dakwaan mengatakan bahtera Nabi Nuh telah ditemui berdasarkan struktur permukaan tanah yang terdapat disitu yang seakan2 sebuah kapal. (gambar)

Namun akhirnya setelah penemuan sisa tinggalan bahtera Nabi Nuh di gunung Ararat ternyata struktur tanah di atas bukanlah bahtera Nabi nuh yang dikatakan. Kalau korang nak tahu pada tahun 1971 Maharaja Russia iaitu Tsar Nicholas telah menghantar sejumlah 150 org pakar pelbagai bidang yang terdiri daripada jurutera/saintis/tentera dalam mencari dan menyelidik tentang bahtera Nabi Nuh itu. Pasukan ekspedisi itu mengambil masa selama satu bulan utk sampai ke puncak Ararat itu. Segala penat lelah mereka berhasil kerana akhirnya berjaya menemui ‘Noah Ark’ itu.

Hasil dari siasatan itu telah dihantar pulang kepada Tsar, malangnya belum pun sempat laporan siasatan itu sampai ke tangan baginda, perang Bolshevik Komunist – 1917 meletus. Laporan itu akhirnya jatuh ke tangan General Leon Trotsky. Sehingga sekarang masih lagi belum diketahui samada segala ‘laporan siasatan’ itu masih disimpan atau dimusnahkan.

Sebenarnya ini bukan kli pertama pendakian untuk menjejak bahtera Nabi Nuh itu dilakukan, tapi sudah beratus kali namun akhirnya pendakian itu menemui kegagalan kerana selain kematian misteri yang menimpa para pengkaji, bukti2 yang ada selalunya hilang dari simpanan. Namun 26 April 2010 pengkaji dari China akhirnya berjaya membawa keluar beberapa serpihan dari puncak Gunung Ararat itu.

Gunung Ararat

Mengikut sejarah, Nabi Nuh adalah nabi ketiga yang wajib diketahui selepas Nabi Adam dan Nabi Idris. Nabi Nuh adalah anak kepada Lamikh bin Matulsakh bin Idris AS bin Yarid bin Mahlail bin Qinan Bin Anwas Bin Shaith Bin Adam AS. Apabila diberi tugas kerasulan, Nabi Nuh menyampaikan dakwah pada kaumnya sebagaimana diamanahkan. Namun dakwah baginda diabaikan dan ditolak oleh kaumnya.

Justeru Allah memerintahkan baginda membina sebuah bahtera untuk membawa pengikutnya yang setia dan binatang ternakan apabila Allah menurunkan banjir pada kaumnya kelak. Namun dimana bahtera baginda terdampar menjadi misteri sehinggalah penemuannya di Gunung Ararat ratusan tahun yang lalu.

Persoalannya ialah bagaimana zaman yang jauh 4800 tahun dari hari ini baginda boleh membina sebuah kapal yang besar dan canggih..? Tidak menjadi sesuatu yang menghairankan kerana Nabi Nuh diberi ilham oleh Allah SWT. Dari situ kita dapat bayangkan betapa dahsyatnya banjir yang melanda bumi ketika itu hinggakan bahtera Nabi Nuh boleh tersadai di sebuah gunung yang 4000 meter tingginya..! wallahualam.


Teori Kewujudan Manusia

In Islam on April 26, 2010 at 8:06 pm

Sebagai umat Islam kita wajib percaya dan beriman bahawa asal usul kewujudan manusia hari ini adalah daripada Nabi Adam AS dan Hawa. Ini telah dijelaskan dalam al-quran oleh Allah SWT bahawa manusia itu telah diciptakan dari tanah dan kemudian ditiupkan roh ke jasad Adam AS.

Jika dilihat jarak waktu di antara Nabi Adam AS ke zaman moden hari ini banyak yang mengatakan jurang waktu itu adalah sejauh 100 ke 200 ribu tahun. Ini bermakna Nabi Adam diturunkan ke bumi oleh Allah SWT adalah pada 40 ribu tahun lampau. Namun teori Charles Darwin mengatakan bahawa manusia itu adalah berevolusi daripada beruk jutaan tahun dahulu. Teori ni dah tentu bercanggah dengan ajaran Islam dan kita seharusnya menolak teori itu.

Namun kajian saintis telah menunjukkan hasil kajian apabila menemui fosil manusia yang berusia jutaan tahun..! Sekaligus memberi fakta baru bahawa manusia telah wujud sejak jutaan tahun dahulu. Ini sudah tentu bertentangan dengan ajaran Islam tetapi kajian DNA yang telah dilakukan pada fosil tersebut menunjukkan persamaan sebanyak 90 peratus dengan manusia moden. Apa yang aku baca mereka telah mengelaskan manusia pada 3 iaitu :

  1. Homo Ergaster ( 8 juta tahun dahulu )
  2. Homo Habilis ( 5 Juta )
  3. Homo Erectus ( 1 Juta )
  4. Homo Sapiens ( 500 ribu Tahun dahulu )
  5. Manusia baru iaitu manusia jenis kita hari ini.

Ini sudah tentu menimbulkan kemusykilan kerana bukti DNA yang ditemui itu berusia jutaan tahun sedangkan kewujudan Nabi Adam AS hanyalah sekitar 100 Ribu tahun dengan manusia moden hari ini. Kita harus percaya bahawa setiap  manusia hari ini adalah berasal dari Nabi Adam AS, tetapi jika fosil yang dijumpai berusia jutaan itu adalah juga spesis manusia siapakah mereka..?

Akhirnya setelah kajian dilakukan manusia hari ini bukanlah berasal dari keturunan manusia purba itu iaitu Homo Sapiens dan lain2 meskipun terdapat 90 peratus persamaan genetik dengan manusia hari ini.Tetapi mereka sudah lazim menggunakan dua kaki yang menyamakan mereka dengan manusia moden. Pada tahun 1925, seorang pakar anatomi Raymond Dart merupakan orang pertama yang telah menggambarkan fosil Australopithecines.

Fosil tersebut ditemui dalam Gua Batu Kapur Taung, Afrika Selatan. Ia berupa tengkorak yang berusia sekitar 5 juta tahun. Raymond Dart mencatatkan bahawa lubang tempat sumsum tulang belakang keluar dari otak berada di dasar tengkorak. Bagi Raymond Dart ia mengisyaratkan bahawa budak tersebut berdiri tegak dan berjalan dengan menggunakan dua kaki. Raymond Dart telah memberi nama spesies baru tersebut sebagai Australopithecus Africanus, yang bermaksud monyet asal selatan Afrika.

Max Ingman, doktor genetik Amerika dalam tulisannya, Mitochondrial DNA Clarifies Human Evolution, kelihatan senada dengan dakwaan paleoantropologi bahawa manusia moden berevolusi dari salah satu tempat di Afrika antara 100 ribu tahun yang lalu.

Sesungguhnya, segala yang terjadi adalah ketentuan sejarah yang telah direncanakan sedemikian rapi dalam catatan Allah terlebih dahulu sehingga segala sesuatu yang berlaku ada keharmonian dalam keselarasan yang saling berlawanan, dan tiada satupun yang dinamakan aksioma dan ‘missing links’.

Apakah yang telah terjadi pada spesis manusia purba ini..? Aku pening kepala..aku akan mencari jawapannya dan akan sambung kemudian.

P/s : Sesungguhnya rahsia Allah SWT itu terlalu banyak. Ini adalah ujianNya untuk menguji sejauh mana keimanan kita padaNya. Wallahualam. (LINK) untuk jawapannya.

Homo Sapiens.

Tengkorak manusia moden dan homo sapien.

“Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang pentadbir dan pemanfaat di muka bumi. Mereka berkata: Mengapa Engkau hendak menjadikan di bumi itu orang yang hanya akan membuat kebinasaan padanya dan menumpahkan darah, pada hal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mengagungkan Engkau? Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang kamu tidak ketahui.” (qs 2:30).

Sengaja ada part aku high light kan dengan warna merah.. Sebab aku nak kalian tahu bukan semuanya berada di dalam batas ruang lingkup pemikiran manusia. Kerana jika kita mahu mengkaji ilmu alam yang Allah jadikan ini, belum cukup dakwat yang dihasilkan dari 7 lautan untuk menulis tentangnya.

Sains Dalam Al-Quran

In Islam on April 23, 2010 at 11:32 am

1. Teori Big Bang

“Dan apakah orang-orang yang kafir tidak mengetahui bahawasanya langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah suatu yang padu, kemudian Kami pisahkan antara keduanya (dengan kekuatan Kami).“ al-anbiya ayat 30

2. Matahari Pusat Edar

“Dan dari air Kami jadikan segala sesuatu yang hidup. Maka mengapakah mereka tiada juga  beriman? Dan, matahari bergerak pada garis edarnya. Demikian ketetapan Tuhan Yang Maha Kuasa dan Mengetahui.” (Yaasin: 38).

3.  Air Tawar di Tengah Lautan

Dan, Dialah yang menciptakan dua laut mengalir (berdampingan) yang ini tawar lagi segar dan yang lainnya masin lagi pahit. Dan Dia jadikan antara kedua-duanya dinding dan batas yang menghalanginya.” al-furqan 53

4.  12 Bulan

“Sesungguhnya bilangan bulan-bulan pada sisi (hukum) Allah s.w.t  ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam kitab Allah s.w.t semasa Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. (Ketetapan) yang demikian itu ialah agama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiayai diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar larangan-Nya); dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya; dan ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang yang bertakwa.” (at-Taubah: 36)

Seperti yang diketahui, arah kiblat menggunakan posisi matahari yang beristiwa (transit) di atas (zenith) Kaabah atau Masjidil Haram. Fenomena ini berlaku apabila matahari dalam terbit dan terbenamnya dalam sehari, mengalami tengah hari (disebut istiwa/transit) tepat atau hampir tepat di titik zenith (dengan kata lain, berada betul-betul di atas Masjidil Haram atau Kaabah). Peristiwa ini hanya berlaku dua kali setahun, iaitu pada 28 Mei, dan 16 Julai setiap tahun. Sekalipun terdapat pandangan mengenai tahun lompat dan sebagainya, sebagai suatu kaedah rujukan bayang, selisih yang wujud adalah kecil, justeru nilai atau tarikh di atas boleh digunakan setiap tahun.

Semasa peristiwa ini berlaku, matahari seolah-olah menjadi puncak tiang yang didirikan di atas Kaabah, yang mana ianya boleh disaksikan dari setiap pelosok bumi yang masih mengalami siang ketika itu (dengan kata lain, masih nampak matahari). Ini membolehkan matahari ketika itu, menjadi petunjuk di mana arah Kaabah dengan tepat.

Dan langit itu Kami bina dengan kekuasaan (Kami) dan sesungguhnya Kami benar-benar meluaskannya. (Surah az-Dzariyat; 47)


Ilmu Santau

In Islam on April 19, 2010 at 5:29 pm

Haih..semalam ada seorang kawan baik aka adinda kesayangan aku call waktu petang. Tapi dia banyak melalut dan dari nada suaranya pun menggigil gigil jer. Aku tanya kenapa dia cakap dia dah kena santau dan otw pergi berubat. Risau aku dibuatnya yer la ilmu santau ni bukan boleh buat main yeop silap haribulan boleh bawa maut tau.

Hari ni dia call lagi cakap dah berubat kat darussyifa bangi tu jadi agak lega la aku sikit. Kalau ilmu santau tu sori la beb aku tak ada keyakinan dan tak cukup ilmu nak bagi penawar. Kalau setakat gangguan makhluk halus tu bolehlah itupun aku gunakan ayat manzil yang sesiapa pun boleh hafal sebab manfaatnya. Lepas tu adalah amalkan ayat munjiyat ngan ayat rukyah dengan amalan tawasul yang guru silat aku bagi. Tapi itu pendinding diri sendiri tapi kalau nak buat ilmu santau ni sorilah aku tak boleh.

Tak paham aku kenapa di zaman yang moden dan perkembangan ilmu ni pun masih ada yang nak amalkan santau. Nak kata tak tahu, berlambak kesedaran dan maklumat tentang halal haram dalam Islam yang kita boleh dapat. Tak guna bersahabat dengan syaitan sebab dosa syirik tuhan tak ampun beb. Hai la dunia.. tak puas hati sampai sanggup bersahabat dengan syaitan.

Mintak2 la sahabat yang juga adinda seperjuangan dengan aku tu cepat sembuh. Untuk korang kalau masuk kawasan baru terutamanya di pendalaman hati2 sebab kadang2 ilmu santau ni merata2 dibawa angin dan masuk dalam makanan. Kalau nak tahu makanan atau minuman tu ada santau atau tak sebelum makan, rasa lelangit mulut korang dengan lidah. Kalau tak rasa apa2 jangan minum sebab kalau normal mesti kita akan rasa geli. Kalau minum jangan pegang tangkai cawan, sebab kalau jatuh pecah ada santau la tu.

Paling penting baca bismillah brader..! jangan kongsi makan minum dengan setan.. Kalau bukan kerana sifat pemurah dan penyayang Allah SWT, kita tak dapat makan dan minum punya.

Dalam Kaabah

In Islam on April 13, 2010 at 11:10 pm

Baru2 ni aku ada menonton astro saluran oasis tentang pengalaman seorang lelaki tua semasa mengerjakan haji telah diberi peluang oleh Allah SWT untuk melihat ke dalam kaabah secara tidak sengaja ketika pintu kaabah dibuka oleh penjaga kunci.Ketika menyaksikan pintu kaabah dibuka menurutnya tidak ramai jemaah ketika itu disekeliling kaabah tambahan pula dikawal oleh ratusan tentera arab saudi disekeliling kaabah.

Sebelum aku sambung apa yang dilihat oleh orang tua itu mari kita lihat apa sebenarnya struktur di dalam kaabah itu sendiri :

Dan di atas adalah gambaran serba ringkas tentang apa yang ada di dalam kaabah iaitu 3 buah tiang serta lampu yang digantung sejak dari zaman nabi dahulu. Jika orang biasa memang tidak akan dapat membuka pintu kaabah ni sebaliknya ia hanya boleh dibuka oleh penjaga kunci kaabah iaitu keturunan pada bani Syaibah.

Berbalik pada orang tua tadi ketika menceritakan apa yang dilihatnya di dalam kaabah dia menangis kerana terlalu insaf dengan kebesaran Allah.Namun apabila ditanya apa yang dilihatnya oleh wartawan, dia sekadar mendiamkan diri kerana katanya dia dinasihatkan supaya tidak menghebohkan apa yang dilihatnya.Bukan apa, takut nanti menimbulkan fitnah dan apa yang dilihatnya mungkin akan menimbulkan kegelisahan pada orang ramai kerana bukan semua orang dapat menerimanya.

Dulu aku pernah belajar agama dengan datuk aku dan aku boleh membayangkan apa sebenarnya yang dilihat oleh orang tua itu tapi jangan tanya aku apa. Ilmu agama kalau kita tak tahu asasnya dan terus mahu belajar dengan ebih mendalam boleh membawa pada kecelaruan. Pernah ada orang yang mengaji sama dengan datuk aku jadi gila kerana terlalu memikirkan rupa dan bentuk zat Allah.

Cuma klu nya ialah dalam waktu tertentu pintu kaabah akan dibuka dan lain orang mungkin akan melihat sesuatu yang berlainan bergantung pada masa dan keadaanya. Mekah adalah pusat bumi dan bumi Mekah itu sendiri terletak diantara lapisan langit yang membawa ke lapisan langit ketujuh. Jadi kaabah itu sendiri merupakan pintu dimensi ke tempat yang lain.

Allah memerintahkan kita sujud ke arah kaabah bukan kerana menyembah kaabah tetapi sebaliknya kerana itu adalah simbol perpaduan umat Islam secara tersuratnya.Tetapi secara tersiratnya..adalah rahsia milik Allah.Dia yang Maha Berkuasa menjadikan segala sesuatu yang ada di langit dan bumi meskipun dilihat mustahil oleh kita hamba ciptaanNya yang kerdil.

Setiap apa yang kita lihat di dalam kaabah itu adalah berlainan mengikut kehendakNya.Kadangkala manusia cuma melihat binaan yang dalamnya cuma ada tiga tiang..namun jika Allah mahu dia akan buka hijab hambanya untuk melihat sesuatu yang diluar jangkaan manusia.

Dzhennet Abdurakhmanova

In Islam, Perjuangan on April 3, 2010 at 9:49 pm

Inilah wajah wanita yang melancarkan serangan berani mati yang telah membunuh ramai orang awam di stesen keretapi bawah tanah di Rusia baru2 ini.Gambar lelaki di sebelahnya ini adalah gambar suaminya,  Umalat Magomedov yang mati kerana pertempuran dengan tentera Rusia tahun lepas.

Selepas kematian suaminya, Dzehennet telah bersumpah untuk membalas dendam keatas kerajaan Rusia.Malah dia juga menganggotai sebuah kumpulan yang dinamakan ‘black widow’ iaitu kumpulan balu yang suami mereka mati kerana perjuangan membebaskan wilayah mereka dri kerajaan Rusia.

Dari sisi negatif dia nampak bersalah kerana membunuh manusia yang tidak bersalah tetapi dalam sisi positifnya dia adalah seorang yang berani kerana dalam usia 17 tahun dia sanggup utnuk memikul tanggungjawab yang besar.

Fikirkanlah..

Sabda Rasulullah SAW :

Barangsiapa memohon Allah mati syahid dengan sebenar2nya, niscaya Allah akan menyampaikan rohnya ke tingkatan para syuhada sekalipun ia mati di atas tempat tidurnya.

Ya Allah ya tuhanku jadikanlah kami pejuang Fisabilillah dengan harta dan jiwa raga kami semata-mata untuk memperoleh keredhaanmu dengan kurnia dan kemurahanMu.Ya Allah tuhan yang Maha Pengasih dan Penyayang.