alonganaz

Bencana 15 Ramadhan.

In Islam on August 22, 2010 at 3:26 am

Baru2 ni aku dapat email mengenai bencana yang akan berlaku 15 ramadhan tahun 2012 nanti.. Ini semua kononnya boleh berlaku kerana terdapat sokongan dari hadis nabi yang mengatakan pada tengah malam 15 Ramadhan, hari jumaat akan berlaku bencana besar (bukan kiamat) akan menimpa penduduk dunia sehingga mengorbankan 2/3 penduduk bumi. Dan 15 ramadhan hari jumaat kebetulan berlaku pada tahun 2012.

Ini hadis yang dimaksudkan :

Nu’aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahwa Rasulullah saw. bersabda:
Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan Syawwal…”. Kami bertanya: “Suara apakah, ya Rasulullah?” Beliau menjawab: “Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jum’at, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari pingitannya, pada malam Jum’at di tahun terjadinya banyak gempa.

Jika kamu telah melaksanakan solat Subuh pada hari Jum’at, masuklah kamu ke dalam rumah kamu, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kamu, sumbatlah telinga kamu. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah: “Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus!”, kerana barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa”.

Kemudian aku cuba cari dan google di internet berkaitan hadis ni..mana tahu hadis palsu ke macam fadilat solat sunat terawikh pada malam2 tertentu tu. Dan ini jawapan yang diberikan oleh ustaz Dr Moh Fauzi Mohd Amin (LINK) berkenaan hadis ni dan jawapan yang diberikan oleh beliau aku kurang jelas maksudnya. Tidak tahu sama ada boleh dipercayai atau tidak.

Sebenarnya apa yang berlaku..? Kaum Maya iaitu suatu kaum yang pernah membina tamadun yang hebat dan hilang jejaknya secara tiba2 pernah meramalkan bahawa kiamat akan berlaku pada 2012. Namun sebagai umat Islam kita harus menolaknya.. Tetapi mungkin ‘kiamat’ yang dimaksudkan mungkin ada maksud lain..tidak hanya bermaksud kemusnahan besar dunia..mungkin juga bermaksud terjadinya sesuatu bencana alam ataupun peperangan meletus. ini dibuktikan dengan ekosistem bumi yang jelas telah lari keseimbangannya. Bencana di merata2 dunia..hujan tidak bermusim dan sebagainya. ( Pernah aku tulis dalam tulisan aku sebelum ini bagi sesiapa yang mengikuti )

Bangsa Maya adalah suatu bangsa yang mengasaskan tamadun yang hebat dalam sejarah dengan pembinaan piramidnya..tetapi tiba2 tamadun ini hilang tanpa diketahui puncanya. (LINK)

2010 apa fenomena alam yang berlaku..? Pada 2012 saintis sebenarnya meramalkan semua planet akan berada dalam satu garisan selari. Bermula dari planet neptun hingga matahari. Dan juga tarikan graviti yang lebih kuat daripada biasa. Kesannya..? adalah pada peralatan elektrik dan elektronik yang akan terganggu. Sejauh mana kesannya aku sendiri pun tak boleh nak jelaskan. Cari la sendiri..

Cuma jangan kaitkan hadis nabi dengan peristiwa kiamat pada tahun 2012 ramalan bangsa Maya. Yang hadis nabi maksudkan adalah peristiwa bencana besar yang akan menyebabkan kehilangan jiwa banyak manusia iaitu 2/3. Kalau kita nak tolak teori dan fakta?? ni pun terpulang pada diri kita. Kalau kita tak terima pun sekurang2nya kita akan memikirkan sesuatu yang mendekatkan diri kita dengan Allah SWT. Cuma jangan terlalu taksub hingga membuat andaian sendiri dah la.

Bersambung..

P/s : aku akan update balik tulisan ni selepas 5-6 jam..

Salah satu tamadun bangsa Maya

About these ads
  1. Kita sama-sama lah bertawakal kepada allah…kita hendak lah kuatkan iman dan bertaubat lah kita terlabieh awal.sembahyang lah kita sebelim kita disembahyang kan.

  2. aslm setelah merujuk kepada link yg penulis berikan, drp Dr Moh Fauzi Mohd Amin dr MUIS ISMA, adalah disahkan bahawa hadis itu adalah hadis palsu (maudhu’) ada dicatatkan sebagai hadis palsu di dalam kitab “al-lali’ al-masnuah fil ahadith al-maudhuah” karangan imam sayuti. oleh itu tidak boleh beramal & berhujah dengan hadis tersebut, sama sekali kerana ia adalah rekaan dan satu dusta terhadap rasulullah s.a.w.

    wallahua’lam

  3. BODOH PUNYA ORG

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: