alonganaz

Kempen Buang Bayi

In Isu Semasa on August 19, 2010 at 3:20 pm

Kalau diikutkan aku malas nak tulis pasal kes buang bayi ni..sama macam aku malas nak menulis pasal Salleh Gregor Samsa..pasal dah banyak sangat orang tulis. Tapi tak apa.. aku mahu juga menulis dalam keadaan laju2 sebab lepas ini aku mahu keluar berpeleseran bersama rakan2 aku di kedai makan. Tapi aku akan cuba menampilkan kelainan disini..maknanya dalam perspektif yang berbeza.

Pertama sekali aku mahu mengucapkan ‘tahniah’ kepada para pembuang bayi ni kerana berjaya membuktikan yang manusia boleh jadi lebih bangang dan kejam berbanding binatang yang tak punya akal fikiran. Maknanya mereka berjaya meletakkan diri mereka ini lebih rendah dari taraf seekor binatang hatta khinzir sekalipun. (tak baik cakap BABI..Melayu sangat sensitif dengan binatang comel ini)

Sebelum tu..apa sudah jadi dengan kempen Kami Prihatin yang dilancarkan oleh kerajaan Malaysia pimpinan Datin Seri Rosmah Mansor dulu..? Berjuta2 duit dihabiskan untuk menganjurkan kempen Kami Prihatin..siap jemput artis menyanyi dan bagi komen tentang masalah buang bayi yang semakin berleluasa sekarang ini..namun masalah buang sampah bayi tetap juga berleluasa. Aku menghargai keprihatinan beliau dalam isu ini.. namun untuk apa kempen yang cuma hangat sehari dua lepas itu masalah kembali berleluasa..?

Sekarang baru nampak tahap keseriusan kerajaan bila mereka dah mula meluluskan hukuman mati untuk para pembunuh bayi yang tidak berdosa ini. Aku tak mahu bercakap pasal undang2 Islam sebab aku bukan ustaz..nak sampai taraf orang alim pun jauh sekali. Jadi lebih baik aku diamkan diri dari memperbodohkan diri sendiri bercakap tentang hukum hudud tanpa mengemukakan dalil dan hadis Nabi tentang hukuman berzina yang menjadi salah satu punca kes buang bayi yang aku sendiri kurang faham.

Cuma bila kerajaan mahu melaksanakan hukuman mati kita sebagai rakyat perlu didedahkan secara teliti tentang cara pelaksanaannya. Siapa yang akan dihukum..? Ibu mengandungkah atau bapa yang memengandungkan kah..? Apakah punca mereka buang bayi..? Kerana dirogol atau sebab2 lain kah..? Yang penting hukuman perlu dijalankan seadil2nya. Dan juga apakah populasi bangsa Melayu akan berkurangan kerana terpaksa menjalani hukuman mati akibat buang bayi..?

Sesuatu perlu dilakukan.. sebab gejala buang bayi sudah semakin berleluasa di Malaysia ni. Takut nanti tuhan turun bala kat kita..semua kena. Takut nanti bila kita tak bertindak..berita kes buang bayi akan jadi macam kes bunuh..dah tak mendatangkan apa2 kesan pun pada rakyat. Jangan sampai suatu hari nanti bila orang buka suratkhabar dan terbaca kes buang bayi dia cuma akan kata.. ‘ Ohh..buang bayi lagi ‘ sebelum beralih ke berita seterusnya tanpa sebarang reaksi seperti simpati dan sebagainya.

Pada pakcik2 dan makcik2 jangan hanya mencemuh sahaja bila baca kes buang bayi..tengok sikit anak2 kat rumah mana tahu perut dah mula membesar. Kita duk maki hamun orang tapi kat rumah sendiri ada setan.

P/s : Lain kali nak berjimak jangan lupa pakai kondom. Dah la berdosa..tambah lagi dosa sebab buang bayi. Bangang.

Aku tak sanggup pos gambar bayi yang dah berulat kena buang kat tong sampah..gambar buang ank kucing pun jadilah. Ini pun dah cukup kejam bagi aku.

  1. makhluk di dunia mana x pernah buat dosa,nasihat sy sebagai remaja islam.kembalilah ke jalan yg benar dan bertaubatlah nasuha selagi ada kesempatan allah berikan.kes pembuangan bayi adalah 1 perbuatan yg amat keji d sisi allah apatah lagi masyarakat.

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

