alonganaz

Kopitiam Tak Halal 2

In Isu Semasa on July 27, 2010 at 6:40 am

Sebelum ni aku ada menulis tentang Kopitiam yang diragui status halal dan haramnya. (LINK) Dahulu aku memang tegar dengan kopitiam sampaikan hari2 nak melepak di kopitiam. Kat kampung aku ada kopitiam milik Cina juga.. jenis kedai kopi lama dan usang. Tapi orang2 tua dan orang kampung yang beragama Islam selamba jer makan kat situ tiap2 pagi. Hidangan popular adalah roti bakar..telaur separuh masak dan kopi. Aku teringat juga dulu aku dan keluarga pernah minum di kedai Cina kat Kluang, Johor. Aku dah lupa nama kedai tu tapi dia kat dalam kawasan stesen keretapi.

Bila aku tanya pada orang kampung tak ragu2 ker dengan status halal kedai tersebut. Mereka kata tak ada apa yang perlu dibimbangkan..itu adalah kawasan majoriti Melayu. Yang minum di kedai itu pun banyak bangsa Melayu. Bangsa Cina di kampung jujur..mereka tak menipu halal dan haram ni. Nasi lemak yang ada di kedai kopi tu pun tauke kedai kopi tu dapat dari orang Melayu. Dan juga bekalan minyak masak dan daging ayam sekalipun. Lagipun besar mana sangat kampung..semua dah kenal antara satu sama lain dan rasa percaya itu ada. Indah budi bahasa orang tua di kampung kan..?

Kopitiam jenis komersial yang banyak di bandar pun aku rasa sedikit sebanyak mengambil konsep kedai kopi lama milik tauke Cina yang banyak terdapat di Ipoh..Negeri Sembilan, Melaka dan Johor ni.

Tapi beberapa hari lepas kecoh pasal seorang pelajar menyaman Old Town Kopitiam kerana dalam mee yang dipesannya di premis terbabit mengandungi kaki katak. Yang peliknya semua akhbar utama di Malaysia tak menyiarkan nama premis terbabit. Sebenarnya aku memang suka Old Town Kopitiam dan kopitiam2 lain..disebabkan ruangnya yang santai dan menu yang ringkas. Tapi selepas status halalnya diragui..terus aku boikot dan hari ni dah masuk bulan keempat aku tak makan dan minum di kopitiam.

Kawan aku kata kita boikot kopitiam dan kemudian sokong lah kedai milik Melayu. Tapi bila aku lihat kedai makan milik Melayu aku rasa seperti aku dah tak punya pilihan lagi. Punca makanan yang menyebabkan sakit jantung, tekanan darah tinggi, peningkatan paras gula, diabetes dan segalanya semua ada dalam ramuan masakan di kedai Melayu. Tambahan lagi suasana kedai makan Melayu yang tipikal. Bila orang lepak atau melebihkan kopitiam atau mamak mereka iaitu pemilik kedai makan Melayu melenting sedangkan mereka sendiri tak giat berusaha nak lakukan perubahan.  Kalau cerita kedai mamak pula aku dah lama boikot pasal pengotor dan aku tak suka tangan2 hindu yang cedok kari untuk aku. Kecuali bila nak minum dan lepak dengan kawan2.

Aku tak suka bila badan aku menggigil atau tiba2 pandangan mata aku jadi kabur..rasa tak selesa sebab itu tanda kat tempat tu banyak makhluk halus berkeliaran. Bila banyak makhluk halus itu maknanya kedai tu ada pakai pelaris..silap2 kari yang kita makan tu pun ada setan tengah mengangkang..haha. Terpulang korang nak percaya atau tidak..

Mentaliti orang kita kalau tengok sijil halal jer terus kita sahkan kedai tu halal sedangkan tanda halal tu pun boleh senang lenang dicetak. Asalkan tak hidang babi jer halal padahal sumber perisa untuk masakan pun boleh mengandungi lemak babi macam minyak masak. Tapi yang menjadi masalah kalau kita nak boikot semua kedai yang tak ada sijil dari JAKIM memang tak banyak la pilihan kita nak chill dan hang out nampaknya. Nak makan di kedai Melayu pulak hambar jer rasanya..tak meriah langsung. Menu pun sama jer mana2 kedai..

Tapi itulah pengorbanan kita sebagai manusia beragama Islam dan ada sebab tuhan haramkan semua makanan tu. Sekarang ni isu halal di hotel pulak dan tak lama lagi kita nak sambut ramadhan. Kita pula selamba hadap jer hotel2 yang diragui status halal haramnya. Elok2 nak dapat pahala ibadah yang berganda2..terus doa dan ibadah tak sah sebab makan makanan haram. Kalau tak bertaubat api neraka la jawabnya walaupun puasa tak tinggal.

Masa dulu waktu ponteng sekolah aku suka makan kat kedai cina. Asalkan dalam mee tak letak babi sudahlah..! Ohh tuhan ampunkanlah aku disebabkan kejahilan dan kebangangan aku tu.

P/s : aku pelik kenapa kerajaan susah sangat nak senaraikan kedai dan hotel makanan yang tak ada sijil halal..? Seolah2 mereka dikawal oleh sesuatu. Orang2 yang pakar tolong kaji ada freemason tak dalam kerajaan berhubung hal ni..? hehe.

  1. cina mmg racist…

  2. bodoh korang ni..STUPID

  3. yang pakarpun sama je,demi nak jaga nama dan kepentingan sendiri.kalau bersyarah bab halal haram gunungpun nak runtuh tapi kat depan mata buat tak nmpak je,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: