alonganaz

Tak Nak..!

In Isu Semasa, Peribadi on July 17, 2010 at 3:26 pm

Minggu ini aku mampu bertahan dengan sekotak rokok 20..maknanya purata sehari aku hisap sebatang cuma 3 batang. Ini satu kejayaan buat aku selama 10 tahun menyedut bahan2 kimia beracun di dalam setiap batang rokok. Dah lama aku berazam untuk mengurangkan sekaligus berhenti merokok namun setiap kali juga azam itu punah ibarat pasir yang terbang ditiup angin dan kemudian dilupakan.

Masa aku mula2 belajar hisap rokok adalah di tingkatan 2 atau 3 diatas pengaruh rakan sebaya. Juga untuk kelihatan seperti anak jantan dan macho dikalangan rakan2. Entah apa yang menyebabkan aku dan rakan2 lain berfikir sedemikian..aku pun dah lupa. Mula2 belajar hisap rokok sampoerna hijau. Masa itu ada kotak 14..beli rokok pun sorok2 di kedai india. Bila tokey kedai tanya cakap beli untuk abang atau ayah. Rasanya tauke itu tahu rokok itu untuk kami..tapi dia buat2 percaya untuk cukupkan syarat. Apa dia peduli..? yang penting adalah untung perniagaannya. Moral dan tanggungjawab masyarakat kita boleh tolak tepi.

Bukan kita semua tak tahu merokok itu membahayakan kesihatan..? Malah aku sampai hari ni pun tertanya2 apa yang sedap hisap rokok ni..? Nikmat jer lebih kata orang biasanya. Tapi apa yang nikmatnya..? Ker pemikiran kita yang dah dijajah untuk mengatakan nikmat bila hisap rokok. Kalau nak kata nikmat..nikmat layan weed lagi.. lepas stone boleh layan gelak bersama rakan2.. Tapi tak ramai pulak yang nak hisap weed. Kenapa weed haram aku pun tak tahu sedangkan apa yang aku tahu weed itu organik..rokok itu mengandungi chemical yang membunuh..jadi lebih bahaya rokok kan..? Kenapa dunia tak legalize kan sahaja weed..? Haha aku bergurau sahaja..jangan terpengaruh.

Tapi kenapa ramai yang mengatakan rokok itu nikmat..? Bangsa Yahudi yang mengeluarkan rokok pun tak benarkan bangsa dia merokok. Kita habis berpuluh ringgit seminggu untuk sesuatu yang meracuni paru2 kita dan merosakkan jantung. Arwah bapa aku meninggal pun salah satu punca kerana ketagihan merokok..sampai sekotak 20 sehari..! Lama2 saluran darah ke jantung tersumbat..ambil iktibar..!

Hari ni aku harapkan percubaan aku untuk mengurangkan rokok berjaya. Aku mahukan kehidupan yang sihat.. Tapi bila dah lepak balik bersama rakan2..habit itu datang balik.

Habis sebatang..sebatang lagi..

Masalah betul..

p/s : Macho ker lelaki hisap rokok..?

  1. layan air daun ketum long.
    clean habis, haha

  2. ko dari tahun 2008 laginye nak berhenti rokok.. hahah.. teruskan usaha bro..

Leave a Reply

