alonganaz

Hujan Ibarat Sebuah Perjuangan

In Fisabilillah, Islam, Perjuangan on July 10, 2010 at 7:28 pm

Hari ini aku terpaksa batalkan pelan nak bersenam di sekitar Alam Damai Cheras sebab hujan turun lagi.. Baru nak hidupkan enjin motor hujan turun lebat. Disebabkan hujan aku pun melepak sambil makan durian yang baru aku ambil di kebun arwah bapa aku di Negeri Sembilan 3-4 hari lepas. Sambil melihat langit indah ciptaan Allah SWT..tiba2 aku teringat kata tok aku.. ‘ sekarang hujan turun dah tak kira musim ‘. Keluar kat TV ramalan kata tak hujan..tiba2 hujan turun mencurah2. Ini fenomena alam yang sering terjadi hari ini..sama ada kita perasan atau tidak.

Tiba2 aku teringatkan buah yang aku makan. Bukan setakat hujan sahaja yang sudah tidak bermusim..buah2an pun tumbuh tiada bermusim. Dulu kalau aku nak makan rambutan kena tunggu biasanya selepas syawal iaitu sekitar cuti sekolah hujng tahun. Dan setiap kali itu aku gembira waktu kecil sebab dapat berkumpul dengan keluarga tok nenek aku sebelah sini setiap kali cuti sekolah..pasal dapat makan rambutan. Cuti sekolah masa kecil aku cukup indah dengan kenangan itu yang telah berbelas tahun berlalu.

Hari ini kita tak dapat agak lagi bila buah nak tumbuh..kadang2 sepanjang tahun kita dapat makan buah.. sebab dah tak perlu tunggu hujung tahun macam dulu. Aku perhatikan sentiasa ada durian dijual ditepi jalan dalam harga yang murah. Kerana terlalu mudah nak mendapatkannya..buah2an dah tak tak tinggi nilainya seperti dulu. Jarang sekali kita dengar sekarang keluarga di kota teruja nak balik kampung sebab nak makan buah2an bila tiba musim. Nilai kekeluargaan dah tak sehebat dulu.. Tak tahulah..mungkin ini perasaan aku jer. Lebih baik lepak di mapley ataupun Hartamas Square dengan chikaro kat situ.

Apakah ini suatu petanda..? Mungkinkah buah2an yang dilihat sudah semakin tumbuh sepanjang tahun merupakan suatu petanda yang bumi ini semakin subur..? Hujan turun dari langit..dan apakah ini suatu petanda dari langit yang Allah SWT mahu tunjukkan pada kita. Buah2an asalnya dari pokok..dan pokok asal dari tanah. Dan apakah dari tanah juga ada peringatan dari tuhan yang Maha Agung..? Petanda dari langit dan bumi..sesungguhnya Allah SWT yang maha berkuasa memerintah sekalian apa yang ada dilangit dan dibumi.

Kita tahu bahawa diakhir zaman akan ada suatu kemarau yang berpanjangan.. Apakah bumi yang subur merupakan suatu tanda bahawa kemarau yang berpanjangan akan muncul..? Dan disaat kemarau berpanjangan itulah Dajjal akan muncul menyesatkan umat manusia diseluruh dunia dengan kebolehannya menurunkan hujan.

Diakhir zaman juga kita tahu bahawa manusia akan kembali berperang menggunakan pedang dan kuda.. Kalau tak percaya sila google sendiri maklumat2 ini. Akan berlaku perang akhir zaman diantara pembawa2 panji hitam dari ufuk timur iaitu dari kaum muslimin yang gagah berani menentang musuh2 Allah SWT.

Kata guru (PSSCM) silat aku, Tuan Haji Ishak Bin Itam..menjaga diri itu suatu kewajipan bagi manusia. Mereka yang tak mahu berusaha atau berikhtiar untuk menjaga diri itu adalah dari kalangan orang yang sombong. Jadi apakah persediaan kita dalam menghadapi musuh2 Allah diakhir zaman jika dipanjangkan umur kita..? Senjata bagi orang mukmin adalah doa. Yang pertama kita berdoa..kedua berusaha..berikhtiar dan bertawakal. Apa usaha kita..? Kedua tangan yang Allah beri pada kita untuk berdoa itu jugalah yang menjadi senjata pada kita. Tak perlu pistol segala.. Mereka yang yakin pada Yang Maha Esa tahu bahawa tangan ciptaan Allah SWT itu lebih berbisa dari sebarang senjata ciptaan manusia. Syaratnya hati kena bergantung seratus peratus pada Allah SWT..sebab kata jurulatih aku silat cuma pakaian..kuat atau tidak isinya bergantung pada kekuatan hati kita.

Silat adalah merupakan anugerah Allah SWT pada bangsa Melayu di bumi nusantara ini..jadi kita kena hargai. Cuma jangan campur adukkan silat dengan perkara khurafat..sebab silat asli cuma menjadikan Allah tempat bergantung. Tak perlu menuntut ilmu kebal..sampai mensyirikkan Allah SWT. Kalau ada manusia ada ilmu kebal secara tiba2 itu mungkin karamah..manusia biasa takkan boleh kebal tiba2 tanpa izin Allah SWT..kecualilah dia bersahabat dengan Jin dan Setan.

Itu cerita silat..

Pasal bencana alam..

Tasik Galilee pun sudah semakin kering.. ap itu tasik Galilee kalian boleh google sendiri. Berusahalah sikit nak cari ilmu. Bila tasik galilee kering masa tu la al-masih Isa As akan turun..

Pada tiga2 line..gengster2 Melayu kalau hangpa semua betul pejuang agama dan bangsa tunjukkanlah sesuatu. Jangan asyik bantai dan khianat bangsa sendiri..nanti kat akhirat tuhan azab kita pasal buat janji palsu.

Wallahualam..

6:47. Katakanlah, “Apa pendapat kamu, jika azab Allah datang kepada kamu dengan tiba-tiba, atau dengan nyata; tidakkah sesiapa yang dimusnahkan melainkan kaum yang zalim?”

Leave a Reply

