alonganaz

Archive for July, 2010|Monthly archive page

Banci Politik

In Politik on July 29, 2010 at 9:21 am

Beberapa minggu yang lepas kawan aku beritahu aku yang dia sekarang buat part time dengan Jabatan perangkaan Malaysia sebagai pembanci. Alang2 dah tak buat apa dan jadi siswazah menganggur baik kerja sementara dapat juga dia duit. Ada juga dia ajak aku tapi aku dah lepas interview kerja sebelum itu.

Masa aku sibuk2 baca blog di internet..ada juga aku dapat tahu dari laman web tidak rasmi parti pembangkang tujuan banci ini dilakukan oleh kerajaan yang dipegang oleh Barisan Nasional adalah kerana sebagai persediaan untuk mengahadapi pilihan raya umum akan datang. Banci ini adalah salah satu strategi kerajaan la kononnya untuk memenangi pilihanraya. Apa yang dimaksudkan tu aku kurang mengerti. Lagipun aku baca sekali lalu dan tak minat nak tahu lebih. Lagi2 tulisan tersebut kebanyakannya penuh prejudis dan lebih kurang sama saja satu sama lain.

Sekarang kalau tak silap aku dah hampir sebulan banci dilakukan. Dan beberapa hari lepas aku dapat juga bertemu dengan rakan aku yang buat kerja sambilan sebagai pembanci tu. Aku tanya pengalaman dia..dan katanya kebanyakan orang bagi kerjasama baik. Kalau setakat kena salak dengan anjing kat rumah Cina tu ok lagi..tapi bila disindir dan diherdik dengan bangsa sendiri tu yang dia tak tahan.

Dituduh agen kerajaan dan dimaki bodoh pun ada. Kebetulan dalam harian Metro hari ni pun ada siarkan berita mengenai kejadian tu hari ni. Walaupun tak ramai tapi agak lucu juga la dengan kedangkalan dan kebodohan sesetengah penagih politik ni. Manusia macam ni terlalu obses sampai segala2nya nak dikaitkan dengan isu politik..habis semua benda nak diteori konspirasikan dengan Yahudi dan sebagainya. Buatlah apa pun..terangkan la sepanjang lebar mana pun penagih politik ni akan buat tak nampak dan pekakkan telinga sahaja. Politik dah menjadi hiburan pada mereka.. dan politik menjadi medan mereka menyemai kebencian hatta pada orang yang tidak bersalah sekalipun.

Bila bercakap mereka lah hebat..ilmu semua tersimpan di dada..tapi pandangan orang tak pernah nak diambil kira. Seolah2 mereka sahaja yang betul.24 jam berfikiran negatif terhadap orang lain.

Speechless..!


Kopitiam Tak Halal 2

In Isu Semasa on July 27, 2010 at 6:40 am

Sebelum ni aku ada menulis tentang Kopitiam yang diragui status halal dan haramnya. (LINK) Dahulu aku memang tegar dengan kopitiam sampaikan hari2 nak melepak di kopitiam. Kat kampung aku ada kopitiam milik Cina juga.. jenis kedai kopi lama dan usang. Tapi orang2 tua dan orang kampung yang beragama Islam selamba jer makan kat situ tiap2 pagi. Hidangan popular adalah roti bakar..telaur separuh masak dan kopi. Aku teringat juga dulu aku dan keluarga pernah minum di kedai Cina kat Kluang, Johor. Aku dah lupa nama kedai tu tapi dia kat dalam kawasan stesen keretapi.

Bila aku tanya pada orang kampung tak ragu2 ker dengan status halal kedai tersebut. Mereka kata tak ada apa yang perlu dibimbangkan..itu adalah kawasan majoriti Melayu. Yang minum di kedai itu pun banyak bangsa Melayu. Bangsa Cina di kampung jujur..mereka tak menipu halal dan haram ni. Nasi lemak yang ada di kedai kopi tu pun tauke kedai kopi tu dapat dari orang Melayu. Dan juga bekalan minyak masak dan daging ayam sekalipun. Lagipun besar mana sangat kampung..semua dah kenal antara satu sama lain dan rasa percaya itu ada. Indah budi bahasa orang tua di kampung kan..?

Kopitiam jenis komersial yang banyak di bandar pun aku rasa sedikit sebanyak mengambil konsep kedai kopi lama milik tauke Cina yang banyak terdapat di Ipoh..Negeri Sembilan, Melaka dan Johor ni.

Tapi beberapa hari lepas kecoh pasal seorang pelajar menyaman Old Town Kopitiam kerana dalam mee yang dipesannya di premis terbabit mengandungi kaki katak. Yang peliknya semua akhbar utama di Malaysia tak menyiarkan nama premis terbabit. Sebenarnya aku memang suka Old Town Kopitiam dan kopitiam2 lain..disebabkan ruangnya yang santai dan menu yang ringkas. Tapi selepas status halalnya diragui..terus aku boikot dan hari ni dah masuk bulan keempat aku tak makan dan minum di kopitiam.

Kawan aku kata kita boikot kopitiam dan kemudian sokong lah kedai milik Melayu. Tapi bila aku lihat kedai makan milik Melayu aku rasa seperti aku dah tak punya pilihan lagi. Punca makanan yang menyebabkan sakit jantung, tekanan darah tinggi, peningkatan paras gula, diabetes dan segalanya semua ada dalam ramuan masakan di kedai Melayu. Tambahan lagi suasana kedai makan Melayu yang tipikal. Bila orang lepak atau melebihkan kopitiam atau mamak mereka iaitu pemilik kedai makan Melayu melenting sedangkan mereka sendiri tak giat berusaha nak lakukan perubahan.  Kalau cerita kedai mamak pula aku dah lama boikot pasal pengotor dan aku tak suka tangan2 hindu yang cedok kari untuk aku. Kecuali bila nak minum dan lepak dengan kawan2.

Aku tak suka bila badan aku menggigil atau tiba2 pandangan mata aku jadi kabur..rasa tak selesa sebab itu tanda kat tempat tu banyak makhluk halus berkeliaran. Bila banyak makhluk halus itu maknanya kedai tu ada pakai pelaris..silap2 kari yang kita makan tu pun ada setan tengah mengangkang..haha. Terpulang korang nak percaya atau tidak..

Mentaliti orang kita kalau tengok sijil halal jer terus kita sahkan kedai tu halal sedangkan tanda halal tu pun boleh senang lenang dicetak. Asalkan tak hidang babi jer halal padahal sumber perisa untuk masakan pun boleh mengandungi lemak babi macam minyak masak. Tapi yang menjadi masalah kalau kita nak boikot semua kedai yang tak ada sijil dari JAKIM memang tak banyak la pilihan kita nak chill dan hang out nampaknya. Nak makan di kedai Melayu pulak hambar jer rasanya..tak meriah langsung. Menu pun sama jer mana2 kedai..

Tapi itulah pengorbanan kita sebagai manusia beragama Islam dan ada sebab tuhan haramkan semua makanan tu. Sekarang ni isu halal di hotel pulak dan tak lama lagi kita nak sambut ramadhan. Kita pula selamba hadap jer hotel2 yang diragui status halal haramnya. Elok2 nak dapat pahala ibadah yang berganda2..terus doa dan ibadah tak sah sebab makan makanan haram. Kalau tak bertaubat api neraka la jawabnya walaupun puasa tak tinggal.

Masa dulu waktu ponteng sekolah aku suka makan kat kedai cina. Asalkan dalam mee tak letak babi sudahlah..! Ohh tuhan ampunkanlah aku disebabkan kejahilan dan kebangangan aku tu.

P/s : aku pelik kenapa kerajaan susah sangat nak senaraikan kedai dan hotel makanan yang tak ada sijil halal..? Seolah2 mereka dikawal oleh sesuatu. Orang2 yang pakar tolong kaji ada freemason tak dalam kerajaan berhubung hal ni..? hehe.

Kenduri Melayu Dan Arab

In Isu Semasa on July 21, 2010 at 9:18 am

Aku semasa kecil tertanya2 kenapa Arab lebih besar dari bangsa Melayu. Sebenarnya itu adalah kerana cara pemakanan..aku selalu hairan bila pak arab makan macam tiada hari esok di kolej aku. Lihatlah cara orang Arab kenduri dan cara orang Melayu kenduri. Kalau Melayu taraf daging ayam..pak arab pulak hambik kau kambing sekor letak atas meja. Patutlah diorang segala2nya BESAR. Itu yang sesetengah perempuan Melayu suka tu.. sebab dapat yang besar2.. haha.

Ini kenduri Melayu

Ini kenduri Pak Arab Padang Pasir

Jadi kalian sudah mengerti bukan kenapa Arab itu lebih besar dari Melayu. Sebab Melayu cuma makan santan. Persoalannya aku ada dengar Melayu takut makan kambing sebab dikatakan kolestrol tinggi..bila kolestrol tinggi boleh mengundang darah tinggi atau strok atau lemah jantung. Tapi kenpa pak arab rilek jer..? Nampaknya Melayu kena tukar cara makan macam orang jepun lakukan pada tahun 1960-1970an dahulu.

Superstar Yang Mati

In muzik on July 18, 2010 at 3:08 pm

Mereka ini semua antara penyanyi dan pemuzik yang aku minat.. Tapi kenapa ada antara kematian diorang masih menjadi misteri dan tanda tanya..? Apa2hal pun diorang tetap legend..! haha

Elvis Aaron Presley (1935-1977)

Elvis Presley adalah seorang lagenda Rock N roll dan country.. Masa kecik aku selalu dengar lagu dia sebab ayah aku kadang2 suka pasang dalam rumah. Tapi dia mati masa berumur 42 tahun sewaktu nama dia berada di puncak. Anak perempuan dia Lisa Marie Presley pernah kahwin dengan Michael Jackson.

Sid Vicious ( 1957-1979)

Bassis kumpulan punk lagenda di UK.. Sex Pistols. Menggantikan Glen Matlock selepas Glen keluar dari band tersebut. Dilahirkan sebagai John Simon ritchie, Sid betul2 bawa fenomena dalam dunia muzik Punk.  Manager Sex Pistols, malcolm McLaren pernah mengatakan kalau Jonny Rotten (vox) adalah suara muzik Punk, Sid adalah attitude nya. Sid ditemui mati beberapa hari selepas kematian kekasihnya Nancy. Hasrat nak tanam sebelah kubur Nancy tak jadi sebab dia bukan Yahudi, jadi hanya abu mayat dia ditaburkan atas pusara Nancy.

Kurt Cobain (1967-1994)

Salah satu ikon dalam dunia muzik Grunge, ialah vokal dan gitaris kumpulan muzik Nirvana ni. Dulu zaman2 budak sekolah baru nak naik..diorang hanya kenal Nirvana. Haha.. apa2 pun lagu Smells like Teen Spirit, Lithium, Come As You Are, About a Girl dan Rape Me masih menjadi list kegemaran aku untuk band ni.

Next.. The Ramones..!

Tak Nak..!

In Isu Semasa, Peribadi on July 17, 2010 at 3:26 pm

Minggu ini aku mampu bertahan dengan sekotak rokok 20..maknanya purata sehari aku hisap sebatang cuma 3 batang. Ini satu kejayaan buat aku selama 10 tahun menyedut bahan2 kimia beracun di dalam setiap batang rokok. Dah lama aku berazam untuk mengurangkan sekaligus berhenti merokok namun setiap kali juga azam itu punah ibarat pasir yang terbang ditiup angin dan kemudian dilupakan.

Masa aku mula2 belajar hisap rokok adalah di tingkatan 2 atau 3 diatas pengaruh rakan sebaya. Juga untuk kelihatan seperti anak jantan dan macho dikalangan rakan2. Entah apa yang menyebabkan aku dan rakan2 lain berfikir sedemikian..aku pun dah lupa. Mula2 belajar hisap rokok sampoerna hijau. Masa itu ada kotak 14..beli rokok pun sorok2 di kedai india. Bila tokey kedai tanya cakap beli untuk abang atau ayah. Rasanya tauke itu tahu rokok itu untuk kami..tapi dia buat2 percaya untuk cukupkan syarat. Apa dia peduli..? yang penting adalah untung perniagaannya. Moral dan tanggungjawab masyarakat kita boleh tolak tepi.

Bukan kita semua tak tahu merokok itu membahayakan kesihatan..? Malah aku sampai hari ni pun tertanya2 apa yang sedap hisap rokok ni..? Nikmat jer lebih kata orang biasanya. Tapi apa yang nikmatnya..? Ker pemikiran kita yang dah dijajah untuk mengatakan nikmat bila hisap rokok. Kalau nak kata nikmat..nikmat layan weed lagi.. lepas stone boleh layan gelak bersama rakan2.. Tapi tak ramai pulak yang nak hisap weed. Kenapa weed haram aku pun tak tahu sedangkan apa yang aku tahu weed itu organik..rokok itu mengandungi chemical yang membunuh..jadi lebih bahaya rokok kan..? Kenapa dunia tak legalize kan sahaja weed..? Haha aku bergurau sahaja..jangan terpengaruh.

Tapi kenapa ramai yang mengatakan rokok itu nikmat..? Bangsa Yahudi yang mengeluarkan rokok pun tak benarkan bangsa dia merokok. Kita habis berpuluh ringgit seminggu untuk sesuatu yang meracuni paru2 kita dan merosakkan jantung. Arwah bapa aku meninggal pun salah satu punca kerana ketagihan merokok..sampai sekotak 20 sehari..! Lama2 saluran darah ke jantung tersumbat..ambil iktibar..!

Hari ni aku harapkan percubaan aku untuk mengurangkan rokok berjaya. Aku mahukan kehidupan yang sihat.. Tapi bila dah lepak balik bersama rakan2..habit itu datang balik.

Habis sebatang..sebatang lagi..

Masalah betul..

p/s : Macho ker lelaki hisap rokok..?

Hujan Ibarat Sebuah Perjuangan

In Fisabilillah, Islam, Perjuangan on July 10, 2010 at 7:28 pm

Hari ini aku terpaksa batalkan pelan nak bersenam di sekitar Alam Damai Cheras sebab hujan turun lagi.. Baru nak hidupkan enjin motor hujan turun lebat. Disebabkan hujan aku pun melepak sambil makan durian yang baru aku ambil di kebun arwah bapa aku di Negeri Sembilan 3-4 hari lepas. Sambil melihat langit indah ciptaan Allah SWT..tiba2 aku teringat kata tok aku.. ‘ sekarang hujan turun dah tak kira musim ‘. Keluar kat TV ramalan kata tak hujan..tiba2 hujan turun mencurah2. Ini fenomena alam yang sering terjadi hari ini..sama ada kita perasan atau tidak.

Tiba2 aku teringatkan buah yang aku makan. Bukan setakat hujan sahaja yang sudah tidak bermusim..buah2an pun tumbuh tiada bermusim. Dulu kalau aku nak makan rambutan kena tunggu biasanya selepas syawal iaitu sekitar cuti sekolah hujng tahun. Dan setiap kali itu aku gembira waktu kecil sebab dapat berkumpul dengan keluarga tok nenek aku sebelah sini setiap kali cuti sekolah..pasal dapat makan rambutan. Cuti sekolah masa kecil aku cukup indah dengan kenangan itu yang telah berbelas tahun berlalu.

Hari ini kita tak dapat agak lagi bila buah nak tumbuh..kadang2 sepanjang tahun kita dapat makan buah.. sebab dah tak perlu tunggu hujung tahun macam dulu. Aku perhatikan sentiasa ada durian dijual ditepi jalan dalam harga yang murah. Kerana terlalu mudah nak mendapatkannya..buah2an dah tak tak tinggi nilainya seperti dulu. Jarang sekali kita dengar sekarang keluarga di kota teruja nak balik kampung sebab nak makan buah2an bila tiba musim. Nilai kekeluargaan dah tak sehebat dulu.. Tak tahulah..mungkin ini perasaan aku jer. Lebih baik lepak di mapley ataupun Hartamas Square dengan chikaro kat situ.

Apakah ini suatu petanda..? Mungkinkah buah2an yang dilihat sudah semakin tumbuh sepanjang tahun merupakan suatu petanda yang bumi ini semakin subur..? Hujan turun dari langit..dan apakah ini suatu petanda dari langit yang Allah SWT mahu tunjukkan pada kita. Buah2an asalnya dari pokok..dan pokok asal dari tanah. Dan apakah dari tanah juga ada peringatan dari tuhan yang Maha Agung..? Petanda dari langit dan bumi..sesungguhnya Allah SWT yang maha berkuasa memerintah sekalian apa yang ada dilangit dan dibumi.

Kita tahu bahawa diakhir zaman akan ada suatu kemarau yang berpanjangan.. Apakah bumi yang subur merupakan suatu tanda bahawa kemarau yang berpanjangan akan muncul..? Dan disaat kemarau berpanjangan itulah Dajjal akan muncul menyesatkan umat manusia diseluruh dunia dengan kebolehannya menurunkan hujan.

Diakhir zaman juga kita tahu bahawa manusia akan kembali berperang menggunakan pedang dan kuda.. Kalau tak percaya sila google sendiri maklumat2 ini. Akan berlaku perang akhir zaman diantara pembawa2 panji hitam dari ufuk timur iaitu dari kaum muslimin yang gagah berani menentang musuh2 Allah SWT.

Kata guru (PSSCM) silat aku, Tuan Haji Ishak Bin Itam..menjaga diri itu suatu kewajipan bagi manusia. Mereka yang tak mahu berusaha atau berikhtiar untuk menjaga diri itu adalah dari kalangan orang yang sombong. Jadi apakah persediaan kita dalam menghadapi musuh2 Allah diakhir zaman jika dipanjangkan umur kita..? Senjata bagi orang mukmin adalah doa. Yang pertama kita berdoa..kedua berusaha..berikhtiar dan bertawakal. Apa usaha kita..? Kedua tangan yang Allah beri pada kita untuk berdoa itu jugalah yang menjadi senjata pada kita. Tak perlu pistol segala.. Mereka yang yakin pada Yang Maha Esa tahu bahawa tangan ciptaan Allah SWT itu lebih berbisa dari sebarang senjata ciptaan manusia. Syaratnya hati kena bergantung seratus peratus pada Allah SWT..sebab kata jurulatih aku silat cuma pakaian..kuat atau tidak isinya bergantung pada kekuatan hati kita.

Silat adalah merupakan anugerah Allah SWT pada bangsa Melayu di bumi nusantara ini..jadi kita kena hargai. Cuma jangan campur adukkan silat dengan perkara khurafat..sebab silat asli cuma menjadikan Allah tempat bergantung. Tak perlu menuntut ilmu kebal..sampai mensyirikkan Allah SWT. Kalau ada manusia ada ilmu kebal secara tiba2 itu mungkin karamah..manusia biasa takkan boleh kebal tiba2 tanpa izin Allah SWT..kecualilah dia bersahabat dengan Jin dan Setan.

Itu cerita silat..

Pasal bencana alam..

Tasik Galilee pun sudah semakin kering.. ap itu tasik Galilee kalian boleh google sendiri. Berusahalah sikit nak cari ilmu. Bila tasik galilee kering masa tu la al-masih Isa As akan turun..

Pada tiga2 line..gengster2 Melayu kalau hangpa semua betul pejuang agama dan bangsa tunjukkanlah sesuatu. Jangan asyik bantai dan khianat bangsa sendiri..nanti kat akhirat tuhan azab kita pasal buat janji palsu.

Wallahualam..

6:47. Katakanlah, “Apa pendapat kamu, jika azab Allah datang kepada kamu dengan tiba-tiba, atau dengan nyata; tidakkah sesiapa yang dimusnahkan melainkan kaum yang zalim?”