alonganaz

Malam Di Ibukota : Erti Sebuah Perjuangan

In Fisabilillah, Perjuangan on June 27, 2010 at 5:17 pm

Dedikasi buat kekanda dan adinda Segitiga Emas Bersatu dan adik beradik seperjuangan di seluruh negara..

Hari ini aku bangun pukul 3pm..dah lama aku tak bangun sampai tengahari macam ni tapi disebabkan aku tidur lambat semalam iaitu pukul 4am maka tersadai la aku sampai matahari dah terlebih 90 darjah di langit. Disebabkan dah lama aku tak bangun lewat macam ni maka kepala aku jadi haru biru terhuyung hayang kepeningan seolah2 mabuk laut.

Syukur juga kehadrat Allah SWT semalam sebab adik beradik seperjuangan aku sebelah Johor semua selamat kembali ke Johor selepas berada selama ham6 jam di KL. Kebanyakan mereka tiba pada pukul 9pm dan pulang sekitar pukul 5am berikutnya. Jarak yang bukan dekat dari KL ke Johor (400km) namun kerana komitmen yang tinggi..semua benda tu tak jadi hal punya.

Kepada adinda2 baru yang mengikuti blog ni (ada yang tegur semalam pasal blog..hehe).. saya ucapkan selamat menempuh ke alam perjuangan. Kita ada ramai kawan atau ahli bukan bermakna kita boleh buat sesuka hati apatah lagi nak menindas orang lain. Jangan kerana kelebihan yang ada pada kita..kita anggap itu lesen untuk kita bersikap angkuh, riak dan takbur. Kita kalau nak sangat jadi samseng pun.. jangan ibarat jadi samseng kampung. Maksudnya jalan berkepak tak semena2 buat pasal sana sini. Apa yang ada..kita simpan baik2 macam kita simpan rahsia bila nak pakai baru kita keluarkan.

Taat pada pemimpin selagi pemimpin tu kita rasakan tak bercanggah dengan agama dan adat kita sebagai seorang Melayu Islam (kena sebut penuh..bukan semua Melayu zaman skang Islam ). Bila ada salah pi berbincang dulu. Kita semua bakal jadi pemimpin..dan untuk jadi pemimpin yang bagus kita kena belajar bagaimana untuk dipimpin orang lain terlebih dahulu. Jangan awal2 dah fikir nak melompat tinggi2..sebab lagi kita lompat tinggi lagi sakit dan parah bila kita jatuh. Maksudnya bersederhanalah dalam semua hal. Kuasa dan kedudukan tu kerja Allah SWT.. kalau dia bagi jalan kat kita nak dapat kuasa maka kita dapatlah. Tapi kalau belum sampai masa..jangan dok buat khianat atau hasad dengki kat orang sebab nak dapat kuasa atau harta benda. Benda ni banyak aku tengok dah.

Lepas tu bila bercakap jangan la besaq berdegaq2 kata orang Kedah. Orang tengok kita taiko bukan pasal mulut kita asyik pom sana pom sini tapi orang tengok kita taiko pasal cara kita. Prinsipnya orang hormat kita sekali..kita hormat dia berkali tapi kalau orang tu khianat kita..sengsara la hidup dia kita buat. Ini baru nama samseng tapi yang ada akal punya la..

Pesan …… semalam kita kena ingat bila duk bawah satu bumbung kita kena bersatu. Bukan semata2 bersatu atas nama pertubuhan tapi bersatu atas nama bangsa Melayu dan agama Islam. Kita bukan binatang nak bergaduh sana bergaduh sini tapi kita adalah hambaNya seorang manusia yang dikurniakan akal. Hak bangsa Melayu dan hak Islam biar seperit mana pun tetap kita kena pertahankan. Jangan jadi anak Melayu BANGSAT yang memecah belahkan bangsa sendiri dengan fitnah tanpa usul periksa. Kita bukan tuhan boleh sesuka hati tuduh orang itu ini..mata kita ada hijab. Kita bukan wali boleh tengok hati orang baik atau busuk. Kadang2 luar nampak baik dalam pulak nampak busuk. TETAPI dalam menjaga hak Melayu jangan pulak kita tindas bangsa lain.. pasal banyak yang kita boleh belajar dari depa.. Belajar dari depa tak bermaksud kita cuba jadi seperti mereka atau tiru mereka bulat2..pasal kita ada cara kita sendiri. Faham yang ni betul2..

Jagalah tingkahlaku.. kalau ada mak bapak jaga elok2. Sejahat mana pun kita mak bapak tetap kena jaga.. iman dalam hati tetap kena ada walau sebesar zarah. Bila hati tak ada iman walau sebesar zarah jangan mimpi nak masuk syurga. Macam mana nak jaga hati jangan mabuk jangan berzina la. Kalau nak mabuk atau beromen jugak.. kita kena tau la bila nak berhenti. Biasa la anak muda..aku pun anak muda jugak..umur baru 23 tahun ni..jadi aku pahamlah perangai hangpa semua.

Bawak nama ayahanda..abang long dan abang2 kalian baik2. Jangan dok jaja sana dok jaja sini.. kena pelangkung nanti menangis tak berlagu takdak sapa nak layan dah. Menangis la hang sorang2.. Jangan rasa kita lagi hebat dari orang lain..sebab kalau dah nama pun manusia..selagi belum mati.. selagi tu la ilmu dunia ka..akhirat ka..kita takkan abih tuntut. Tuntut la ilmu dunia sampai la ke akhirat.

Raja dan pemimpin2 Melayu kita tetap kena taat. Jangan sesuka hati langgar undang2 tanpa sebab..

Akhir sekali aku mintak ampun kalau ada tersalah bahasa.. teguran akan saya terima dengan besar hati. Yang baik itu dari Allah yang buruk itu tetap dari saya.

Salam.
Long Anaz.


  1. KAJIAN SEMASA MENGENAI PERKEMBANGAN WAHABBI DI MALAYSIA, SILA GOOGLE TAJUK-TAJUK SEPERTI DI BAWAH INI:-

    (a) http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
    (b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
    (c) Jom Kenali Dr Maza & Co
    (d) Ahlul Bait Yang Dicerca
    (e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
    (f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
    (g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah

  2. SALAM LONG…SY KURANG PAHAM TTG 1 AYAT DLM TULISAN NI…KTE KENA SMPAN BAIK2 MCM KTE SMPAN RAHSIA…NAK PAKAI BRU KTE KELUARKAN…TLG JELASKAN CKIT…SBB ADA YG CKP,rahsia kan tetep rahsia…///

  3. Sebelum 13 Mei 1969.. tak ramai orang tahu tentang pergerakan selendang merah yang diasaskan oleh Kiai Salleh. Tapi masa 13 Mei 1969..ada isu parang terbang.. masa itu baru orang tahu kewujudan Selendang Merah. Faham kan..? Rahsia tetap rahsia.. tapi bila ada isu tertentu yang berkaitan dengan agam dan bangsa..sesetengah rahsia boleh dibuka..🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: