alonganaz

Perjuangan Bangsa

In Perjuangan on April 19, 2010 at 2:47 pm

Dulu aku pernah jumpa seorang lelaki cina ni dia cakap ‘ lu orang Melayu jangan cakap besar cakap kami orang Cina boleh balik Cina ‘ .Bila aku tanya balik kenapa dia cakap ‘ kalau tak ada orang Cina kat Malaysia lu ingat Malaysia boleh maju ini macam ka..? Melayu semua pun malas tapi cakap ada besar ‘.

Lepas habis dia berkata2 aku diam jer nak bangkang pun tidak nak setuju pun tidak, sebab aku lebih suka berfikir kalau orang kritik tentang sikap bangsa aku ni. Brader aku pernah cakap dulu nasib baik Melayu ni Islam, kalau Melayu ni masih menganut agama Hindu mesti lebih teruk perangai dari keling..! Memang pedas kenyataan dia tapi itulah hakikatnya. Kita semua melaungkan Melayu adalah tuan di bumi Malaysia ni.. sebab kita adalah bumiputera. Hakikatnya istilah ketuanan Melayu tu cuma wujud sebab kita masih bersultan dan beraja sahaja.

Namun hari ini aku tak berapa setuju dengan istilah ketuanan Melayu sebab seolah2 menggambarkan yang bangsa Melayu ni adalah tuan di bumi Malaysia ni walaupun Melayu tersebut hidupnya kadang2 mirip seorang hamba..! Siapa yang punya kuasa, pengaruh dan kekuatan ekonomi maka dia lah tuan.

Tapi kita tak dapat menolak hakikat bahawa bangsa Melayu lah yang membentuk kerajaan Melayu di zaman kegemilangannya. Di tanah semenanjung Kesultanan Melaka pernah berkuasa, malah di kepulauan Borneo sana pernah ada kesultanan Sambas, Kutai dan Brunei iaitu satu2nya kerajaan beraja yang masih wujud disana. Pada ketika itu ketika bangsa Melayu membentuk kerajaan benar kita adalah tuan.

Namun kita kena terima hakikat perubahan masa dan keadaan. Perhatikan suasana hari ini dengan sikap bangsa Melayu tidak malukah kita mengaku sebagai seorang tuan sedangkan hakikatnya bangsa kita bangsa Melayu masih jauh ketinggalan. Anak Melayu ni cuma tak ketinggalan dan kedepan dengan masalah mat rempit, ragut dan sebagainya yang entah apa2. Lebih memualkan berapa ramai hari ini anak2 Melayu yang mengaku kononnya mendaulatkan dan memperjuangkan bangsa Melayu dan agama Islam tapi sekadar ucapan berapi di mulut, bila tiba di hati dan perbuatan langsung tiada apa2.

Yang kita dengar cuma Melayu pau Melayu, Melayu bantai Melayu dan entah apa2 cerita layu lagi. Ada mamat Melayu ni cakap dengan aku ‘ ala naz, cina pun bantai cina jugak ‘. Memang tapi dari segi sudut kerjasama mereka dah jauh tinggalkan kita. Kerana penyatuan mereka yang kuat mereka dapat menguasai ekonomi tak macam Melayu yang suka dengki Melayu. Jadi pemimpin pun kerjanya nak menjatuhkan Melayu yang lain. Bila berbaiah pun haram sepatah tak berpegang dengan apa yang diucapkannya, majoriti.

Buktikan bahawa bangsa Melayu pun boleh bangun setanding dengan bangsa lain. Jangan kita hanya jadi bangsa yang sekadar dipandang sebelah mata atau rendah oleh sesiapa. Kaji dimana silap dan kurangnya dengan bangsa kita, apa yang menyebabkan hanyut dan rosaknya bangsa dan sebagainya. Masih banyak diantara kita yang cakap kosong berjela2 tapi apa pun tak ada.

Kita boleh belajar dari sejarah 5 sami iaitu Choi Tak Chung, Fong Tai Hung, Ma Chiu Hing, Wu Tak Tai dan Lee Sik Hoi yang bersumpah untuk mengembalikan kerajaan Ming yang digulingkan oleh kerajaan Qing sehingga mampu membentuk sebuah organisasi yang kuat. Kalau nak berpaksikan sejarah Islam kita tetap ada tokoh seperti Salahuddin Al Ayubi yang merupakan pemimpin dua dalam 1 masa sebagai seorang raja dan panglima.

  1. haha… style…. hidup melayu.. bangkit lah wahai melayu… aku disini bukan ingin mengutuk tetapi ingin memberi kesedaran..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: