alonganaz

Ilmu Santau

In Islam on April 19, 2010 at 5:29 pm

Haih..semalam ada seorang kawan baik aka adinda kesayangan aku call waktu petang. Tapi dia banyak melalut dan dari nada suaranya pun menggigil gigil jer. Aku tanya kenapa dia cakap dia dah kena santau dan otw pergi berubat. Risau aku dibuatnya yer la ilmu santau ni bukan boleh buat main yeop silap haribulan boleh bawa maut tau.

Hari ni dia call lagi cakap dah berubat kat darussyifa bangi tu jadi agak lega la aku sikit. Kalau ilmu santau tu sori la beb aku tak ada keyakinan dan tak cukup ilmu nak bagi penawar. Kalau setakat gangguan makhluk halus tu bolehlah itupun aku gunakan ayat manzil yang sesiapa pun boleh hafal sebab manfaatnya. Lepas tu adalah amalkan ayat munjiyat ngan ayat rukyah dengan amalan tawasul yang guru silat aku bagi. Tapi itu pendinding diri sendiri tapi kalau nak buat ilmu santau ni sorilah aku tak boleh.

Tak paham aku kenapa di zaman yang moden dan perkembangan ilmu ni pun masih ada yang nak amalkan santau. Nak kata tak tahu, berlambak kesedaran dan maklumat tentang halal haram dalam Islam yang kita boleh dapat. Tak guna bersahabat dengan syaitan sebab dosa syirik tuhan tak ampun beb. Hai la dunia.. tak puas hati sampai sanggup bersahabat dengan syaitan.

Mintak2 la sahabat yang juga adinda seperjuangan dengan aku tu cepat sembuh. Untuk korang kalau masuk kawasan baru terutamanya di pendalaman hati2 sebab kadang2 ilmu santau ni merata2 dibawa angin dan masuk dalam makanan. Kalau nak tahu makanan atau minuman tu ada santau atau tak sebelum makan, rasa lelangit mulut korang dengan lidah. Kalau tak rasa apa2 jangan minum sebab kalau normal mesti kita akan rasa geli. Kalau minum jangan pegang tangkai cawan, sebab kalau jatuh pecah ada santau la tu.

Paling penting baca bismillah brader..! jangan kongsi makan minum dengan setan.. Kalau bukan kerana sifat pemurah dan penyayang Allah SWT, kita tak dapat makan dan minum punya.

Leave a Reply

