alonganaz

Cari Kerja

In Peribadi on April 6, 2010 at 7:09 pm

Petang tadi aku berada di IOI Mall Puchong sebab nak bayar bil maxis jadi selepas aku menjelaskan bil aku duduk sebentar di kerusi panjang berdepan dengan beberapa buah deretan kedai di depan aku.Kemudian kelihatan kelibat 2-3 orang perempuan remaja india di depan kedai terbabit sambil meneliti iklan jawatan kosong yang ditampal di hadapan kedai tersebut.

Aku perhatikan saja gelagat mereka dalam keadaan tu..mungkin mahu mencari kerja.Masing2 saling menolak untuk masuk ke kedai tersebut dan aku dapat rasa mereka mahu bertanyakan tentang jawatan kosong tersebut.Selepas 2-3 minit berada dalam kedai butik berjenama antarabangsa tersebut, aku lihat mereka keluar dengan muka yang hampa. Dalam pemikiran aku dah dapat agak mereka tidak diterima kerana kalau jawatan tersebut sudah dipenuhi mesti iklan tersebut akan ditanggalkan.Ataupun mungkin ada diskriminasi..entahlah.

Memang agak sukar nak mencari kerja di kota sekarang walaupun keluar dengan segulung ijazah.Kalau dapat kerja makan gaji pun, pendapatan yang diterima tidak setaraf pun dengan belanja besar yang dikeluarkan semasa kita dalam peringkat pengajian.Bayangkan ada berpuluh ribu siswazah menganggur sedangkan peluang kerja yang setaraf kurang.Kita berhabis berpuluh ribu untuk belanja pendidikan kita dari sekolah sampai masuk IPT tapi bila kerja, gaji permulaan cuma 1-2 ribu sahaja.

Entahlah, aku pun tak tahu nak ulas isu ni sebab aku pun masih terumbang ambing hanya mengharapkan duit bisnes sendiri aku yang baru nak naik tu saja.Misi nak jadi jutawan tapi kena la ubah sikap aku sendiri ni dulu..sebab terlampau banyak kekurangan.

Kalau nak jadi jutawan atau orang kaya, kena la belajar cara orang kaya atau orang berjaya bekerja, berfikir dan menguruskan masa.Mudah2an Allah SWT buka pintu rezeki yang luas untuk aku dan apa yang sedang aku usahakan sekarang, berjaya walaupun terpaksa menempuh banyak halangan sukar.

  1. haha ioi mall tempat aku lepak ni.

Leave a Reply

