alonganaz

Majlis Kahwin Bosan

In Isu Semasa on March 20, 2010 at 11:33 am

Tadi aku pergi majlis kahwin dan untuk pengetahuan kalian aku paling malas nak pergi majlis kenduri kendara ataupun majlis kahwin.Namun kalau aku terima jemputan aku tetap akan pergi kalau tiada halangan, kerana selain hukum Islam yang mewajibkan kita pergi kalau ada jemputan, aku juga takut menerima sumpahan bila tiba majlis aku pula nanti.Mana tahu bila aku asyik menolak jemputan, majlis aku sendiri tak ada orang nak turun.

Kenapa aku bosan sama majlis kahwin..? Pertamanya kerana sampai saja majlis aku terpaksa bersusah payah mencari tempat duduk kerana terlalu ramai.Lebih menyakitkan hati, ada manusia yang dah habis makan dengan selambanya buat bodoh dengan tidak berganjak dari meja walaupun melihatkan orang lain  tercari tempat duduk.Bila dah duduk terpaksa menghadap pinggan yang dipenuhi sisa makanan orang yang duduk sebelum kita.

Paling aku bosan bila ada majlis kahwin yang ada karaoke.Lebih menjengkelkan bila ada pakcik2 yang zaman mudanya tak ada uji bakat akademi fantasia akan mula menyanyi dengan penuh perasaan dan tidak mahu berhenti selepas satu atau dua lagu.Lebih teruk bila mat2 jiwang merosakkan suasan majlis yang sedang ceria.Ada majlis yang aku pergi seorang mat rempit ni boleh karaoke lagu yang liriknya lebih kurang begini ‘ Kenapa kau musnahkan cinta yang kita bina..uhh hancurnya hatiku ‘ dengan muka tak bersalah.Terpinga2 aku waktu tu dengan kebodohan mamat jiwang ala rempit tersebut.

Lepas tu aku malas nak beratur ambik makanan.Aku seorang yang pelahap dan gelojoh maka aku mempunyai sifat nak cepat.Aku rasa sangat menjengkelkan bila tengah beratur nak amik makanan, orang didepan aku lembap macam siput.Siap boleh pilih2, lepas tu letak balik sambil meneliti lauk pauk tanpa rasa bersalah bila orang di belakang dah ramai mula menunggu.Lebih menyakitkan hati bila sudu garfu tak cukup ataupun air dalam tong tinggal sikit..sedangkan perut sudah lapar.

Untuk zaman sekarang ni lebih baik majlis kahwin buat di luar sebab kalau di kawasan perumahan sudah agak ketinggalan.Terutamanya jalan yang sudah di’block’ kerana tuan rumah nak dirikan khemah.Aku rasa sangat menyampah..

P/s : Selamat pengantin baru buat my bro, Arif ngan nama bininya apa ntah haku pun tak ingat.

Leave a Reply

