alonganaz

Archive for February, 2010|Monthly archive page

Minda Majoriti Melayu

In Kehidupan on February 27, 2010 at 5:59 pm

Tadi aku baru habis seminar perniagaan dengan sebuah syarikat yang aku sertai.Alhamdulillah dari pagi sampai malam banyak yang aku belajar dan dapat dari usahawan-usahawan Melayu yang dah berjaya.Biasanya bila ada seminar aku mesti akan tertidur dengan nyenaknya di pertengahan sesi, tapi kali ni aku terjaga dan memberi fokus sebanyak 100 peratus tau..!

Ini maknanya setiap penceramah yang memberi ceramah tu menyampaikan ucapan mereka dengan menarik, menghiburkan serta mempunyai isi yang mendalam.Apa yang menarik perhatian aku adalah cerita mereka tentang betapa sukarnya mereka untuk mendapat kejayaan seperti ini.

Sebenarnya aku pun dah mula berniaga sekarang, dan tak aku nafikan kadang-kadang wujud perasaan seperti mahu berputus asa kerana merasakan betapa sukarnya untuk mencapai sebuah kejayaan.Tapi mereka mengingatkan aku untuk membuang penyakit kronik bangsa Melayu ini, iaitu menyerah kalah sebelum berjuang sepenuhnya.Ataupun merasakan apa yang diusahakannya itu sudah cukup memuaskan.Dengan kata lain cepat berpuas hati dengan apa yang ada tanpa melihat faktor sekeliling yang  lain yang semakin menghimpit.

Memang benar apa yang dikatakannya itu sebab aku sendiri pernah dilanda perkara yang sama.Apabila aku punya niat yang baik mahu membantu orang lain dengan terlibat sama didalam perniagaan yang aku jalankan, mereka memandang sebelah mata dan lebih teruk mencemuh apa yang aku lakukan.

Itu belum dikira lagi dengan segala kata2 negatif.Memang penyakit majoriti bangsa Melayu bila kita berjaya dicemburui, bila kita jatuh diraikan tanpa mahu memberi semangat diatas segala usaha yang dilakukan.Ada rakan aku yang berjanji macam2 dengan aku, lepas itu senyap mendiam seribu bahasa.

Selain itu apa yang aku nampak bangsa Melayu selalu mahu mencapai kekayaan dengan jalan yang mudah.Kalau tidak masakan iklan-iklan yang memperbodohkan orang ramai seperti dibawah ini sentiasa mendapat sambutan :

  1. Hangat..! Hanya duduk depan komputer dapat duit.Klik sini.
  2. Hanya login facebook dapat duit. (semudah itu..? atau ada yang tersurat)
  3. Kerja mudah..! Modal RM100 anda taja kawan setiap hari dapat 5 angka sebulan.

Kalian mesti pernah melihat iklan2 diatas dimana2 kan..? Aku bukan mahu menyindir mana-mana pihak atau syarikat tapi ini realitinya.Kita ada akal tapi tidak mahu membuat penilaian dan memilih yang tepat.Manusia yang bijak tidak akan terpengaruh dengan janji yang ditawarkan secara membuta tuli, tapi  tahu membuat penilaian dari segenap aspek.

Katanya mahu mengajak orang berniaga tapi yang aku lihat tiada langsung ciri-ciri perniagaan sebenar pada iklan-iklan sampah diatas.Kalau dah namanya bisnes, pasti akan melibatkan syarikat, produk ataupun perkhidmatan.Bagaimana boleh dikatakan bisnes tanpa 3 elemen diatas.

Contoh medium bisnes yang baik adalah industri Multilevel Marketing.Ada yang akan mencemuh bila sebut MLM kerana aku pernah melakukan benda yang sama.Alasannya MLM adalah bisnes menipu orang, janji macam2 dan sebagainya.Bila gagal dalam MLM terus mengaku kalah dan bukannya mahu belajar daripada kegagalan atupun kebodohan diri sendiri.

Kalau industri Multilevel ini tidak bagus, masakan 40peratus jutawan Melayu di Malaysia lahir dari industri Multilevel..? Penyelesaiannya mudah, kita kena bijak memilih syarikat yang kukuh dan ada nama serta syarikat yang mempunyai produk yang benar2 berkualiti.Lihat sahaja betapa berjayanya AMWAY, COSWAY, DCL, ZHULIAN dan sebagainya.Dan jika industri ini tidak bagus masakan industri ni sudah bertahan selama berpuluh tahun didunia..? Dan jika bisnes ini menipu orang kenapa kerajaan masih membenarkan MLM bertapak di Malaysia..?

Sebenarnya kegagalan bangsa Melayu mengikut ceramah yang aku ikut tadi adalah karena mempunyai angan2 yang terlalu tinggi.Mereka hanya memikirkan bagaimana mahu mendapat  duit dalam masa yang singkat tanpa berfikir bagaimana mahu berusaha dengan menjadi lebih kreatif dan inovatif.Dan bila gagal mereka akan berputus asa tanpa mahu berfikir punca kegagalan mereka dan berdiri semula seperti seorang yang bermaruah.

Melayu, selalunya menyerah kalah sebelum berjuang.

‘aku rasa aku tak boleh buatlah’

‘susahlah..aku tak yakin sangat’

‘Malaslah..aku tak suka pening2 kepala.Aku tak minat’.

P/s : Kekecewaan Tun Dr Mahathir pada bangsa Melayu ada sebabnya.  HIDUP MELAYU..!!

Dan biasanya bangsa Melayu akan melepaskan peluang tanpa disedari.Tunggu sahajalah bulan jatuh ke riba.

Maulidur Rasul

In Uncategorized on February 26, 2010 at 6:17 pm

Hari ini 12 Rabiulawal adalah hari maulidul rasul iaitu sempena menyambut keputeraan junjungan besar kita umat Islam iaitu Nabi Muhammad SAW.Pada 12 Rabiulawal juga merupakan peristiwa dimana Allah SWT melindungi kaabah dari dimusnahkan oleh pasukan tentera bergajah dibawah pimpinan Raja Abrahah.

Walaupun sambutan maulud nabi tidak semeriah seperti perayaan lain, namun penghayatannya tidak seharusnya dilupakan terus.Apa salahnya kita mengingati Rasulullah SAW yang ibarat telah membawa sinar cahaya menerangi seluruh alam di dunia ini.

Daripada kita bersusah payah memberi bunga pada kekasih untuk menyambut perayaan Valentine, lebih baik kita menyambut maulid nabi untuk memperingati jasa baginda yang telah bersusah payah dalam menegakkan syiar islam.Walaupun telah hampir 1500 tahun berlalu sejak pemergian baginda, namun kesannya kepada umat manusia tetap akan dirasai sehingga ke hari pengakhiran umat manusia.

Bagindalah yang akan memberi syafaat kepada umatnya yang dipilih dihari akhirat kelak.Berusahalah kita untuk bertemu baginda diakhirat dan bersamanya nanti.Biarlah sejahat manapun kita, aku tetap mengingatkan diri aku untuk sentiasa mengingati Rasulullah SAW pemimpin agung umat manusia sepanjang zaman.

Jangan lupa kita adalah umat Muhammad.

Ya Rasulullah,
Kau bawa cahaya,
Menyinari alam buana..bumi yang tandus subur kembali.

Lahirmu membawa rahmat,
Memimpin kejalan selamat,
Akhlahkmu contoh buat seluruh umat.

Mulianya pengorbanan mu,
Kebaikan yang kau seru,
Biarpun halangan menimpa,
Namun dirimu tetap tabah.

Quran dan Sunnahlah pusaka,
Menjadi panduan manusia,
Untuk hidup aman sentosa.

P/s : Ila hadrati ya Muhammad Rasulullah Salallahalaihiwasslam. AL-FATIHAH.


Bila Jantung Berhenti

In Islam, Kehidupan on February 23, 2010 at 4:57 pm

Banyak aku baca di dalam suratkhabar kebelakangan ini tentang bagaimana ramainya manusia terutama kaum lelaki yang meninggal secara tiba2 kerana serangan sakit jantung.Ini mengingatkan aku pada arwah ayah aku yang meninggal dunia pada 9November di Pusat Perubatan ATM lepas juga kerana sakit jantung yang dikenali sebagai alchaemic heart disease.

Kata doktor HUKM yang membuat bedah siasat ke atas arwah ayah aku puncanya bila saluran yang mengepam darah ke jantung tu tersumbat maka otak akan kekurangan oksigen.Lebih kurang begitulah maksudnya, sebab aku pun bukanlah arif sangat dengan istilah perubatan.Lagipun waktu tu aku tengah kesedihan, jadi tak ambil pusing sangat apa yang sedang doktor terangkan.

Bahayanya penyakit jantung ni adalah ramai daripada kita tidak menyedari akan penyakit yang datang secara tiba-tiba ni.Dia boleh datang dan membawa kematian secara mengejut tanpa sebarang simptom seperti yang terjadi pada arwah bapa aku.Paginya aku ingat lagi lepas solat subuh dia boleh berjoging seperti biasa sebelum meninggal pada pukul 9.10am semasa dalam perjalanan ke tempat kerja.

Salah satu puncanya adalah tabiat arwah bapa aku yang kuat merokok dan minum air berkarbonat.Semasa hayatnya aku sendiri ‘ngeri’ melihat tabiat merokoknya walaupun aku juga merokok.Walaupun arwah seorang yang aktif dalam aktiviti seperti berkebun namun disebabkan tabiatnya itu menjadi salah satu punca penyakitnya menyerang selain dari faktor keturunan.Namun bukan bermakna hanya perokok sahaja berisiko diserang sakit jantung, yang tidak merokok pun sama.Korang kajilah sendiri kenapa sebab ini untuk kesihatan juga.

Kadang-kadang aku terfikir juga, jantung adalah salah satu organ selain dari otak yang tidak pernah berhenti dari menjalankan kerjanya.Apabila rosak 2 fungsi ini maka peluang untuk hidup adalah tipis.Pernah ada seorang guru agama memberitahu, apabila berhentinya degupan jantung itu maka berhentilah juga zikir di dalam badan kita.

Maksudnya yang tidak diketahui oleh ramai manusia adalah, setiap degupan jantung itu sentiasa menyebut ‘Rubb..rubb’ atau berbunyi ‘Rabb..rabb’ yang bermaksud tuhan yang mencipta alam.Dan bagi yang mendalami ilmu agama dengan lebih dalam lagi pasti tahu setiap degupan jantung itu juga menyebut kalimat LAILAHAILLAH.

Letakkan tangan di dada kiri kalian dan berfikirlah dengan mata hati pasti anda akan jumpa salah satu tanda kekuasaan tuhanmu disitu.

Wallahualam.

Salahuddin Al-Ayyubi

In Fisabilillah, Islam on February 22, 2010 at 8:53 am

Tugu Salahuddin Al-Ayyubi Di Syria

SALAHUDDIN al-Ayubi dilahirkan pada 532 Hijrah bersamaan 1138 Masihi di Kota Tarkit iaitu bahagian Tebing Barat Sungai Tigris, terletak di antara Mosul dan Baghdad. Beliau adalah anak gabenor. Ayahnya, Najmuddin Ayub bin Shadhi adalah anak saudara kepada Sultan Nurudin Zenggi, berketurunan Kurdistan yang berasal dari Azerbaijan. Selain sebagai panglima perang, beliau adalah pendakwah, mujahid dan tokoh pemimpin Islam yang bukan daripada kalangan bangsa Arab.

Ketika hayatnya, beliau lebih banyak berada di khemah perang daripada duduk di istana bersama keluarga. Siapa saja yang menggalakkannya berjihad akan mendapat kepercayaannya. Apabila hendak memulakan jihad melawan tentera salib, beliau akan menumpukan seluruh perhatiannya kepada persiapan perang dan menaikkan semangat tentera. Di medan perang, beliau bagaikan seorang ibu garang kehilangan anak tunggal.

Beliau bergerak dari satu hujung medan peperangan ke hujung yang lain untuk mengingatkan tenteranya supaya benar-benar berjihad di jalan Allah. Beliau juga akan pergi ke seluruh pelosok tanah air dengan mata yang berlinangan mengajak manusia supaya bangkit membela Islam. Ketika berusia 17 tahun, Salahuddin al-Ayubi mula berkhidmat dengan Nur al-Din di Damsyik. Beliau adalah panglima tentera, pemimpin dan pentadbir negara yang sangat berbakat dan sangat popular ketika zaman perang salib. Beliau membabitkan diri dalam peperangan salib di kawasan Mesir, Palestin dan Syria. Beliau mula terkenal pada 559 Hijrah (1164 Masihi) apabila menyertai ekspedisi bersama-sama Shirkuh yang dihantar oleh Nur al-Din bagi menentang tentera Salib di Mesir.

Beliau berjaya mengusir Amaury dari Mesir pada 1 Rabiulakhir 564 Hijrah (Januari 1969 Masihi). Selepas Shirkuh meninggal dunia, tempatnya diganti oleh Salahuddin al-Ayubi. Pada masa sama, Nur al-Din melantik beliau sebagai panglima angkatan tentera Syria. Bagi memperkukuhkan tentera Islam, Salahuddin meminta negara Islam diurus di bawah satu pemerintahan. Walaupun cadangannya tidak dipersetujui sesetengah pihak termasuk pemimpin Syria, cita-cita Salahuddin itu termakbul. Dalam bulan Zulkaedah 570 Hijrah (Mei 1175 Masihi), khalifah Abbasiyyah mengisytiharkan Salahuddin al-Ayubi sebagai Sultan Mesir dan menggelarkan dirinya sebagai Sultan al-Islam wa al-Muslimin. Pada tahun itu juga beliau membina kota pertahanan di Kaherah.

Pada tahun 583 Hijrah (1187 Masihi) berlaku Perang Salib kedua, yang juga dikenali sebagai Perang Hittin. Peperangan ini dipimpin sendiri oleh Salahuddin al-Ayubi hingga membuka jalan mudah untuk menawan kembali Baitulmaqdis. Pada tahun 588 Hijrah (1192 Masihi) berlaku Perang Salib ketiga, hasil dendam dan kekecewaan golongan pembesar Kristian. Mereka berusaha merampas semula Baitulmaqdis daripada orang Islam. Walaupun perang Salib yang ketiga itu menggabungkan seluruh kekuatan negara Kristian, mereka tidak mampu menggugat kekuatan tentera Salahuddin al-Ayubi.

Pihak Kristian mengalami kekalahan dan ramai tentera terbunuh dan tertawan. Baitulmaqdis yang dikuasai orang Kristian selama 88 tahun, dapat ditakluki semula oleh Salahuddin al-Ayubi. Sifat penyayang dan belas kasihan Salahuddin ketika peperangan sangat jauh berbeza daripada kekejaman tentera Kristian. Ahli sejarah Kristian pun mengakui mengenai hal itu. Lane-Poole (penulis Barat) mengesahkan, kebaikan hati Salahuddin mencegahnya daripada membalas dendam. Beliau menulis bahawa Salahuddin menunjukkan ketinggian akhlaknya ketika orang Kristian menyerah kalah. Tenteranya sangat bertanggungjawab, menjaga peraturan di setiap jalan, mencegah segala bentuk kekerasan sehingga tidak ada kedengaran orang Kristian dianiaya.

Selanjutnya Lane-Poole menuliskan mengenai tindak-tanduk tentera Kristian ketika menawan Baitulmaqdis kali pertama pada 1099. Tercatat dalam sejarah bahawa ketika Godfrey dan Tancred menunggang kuda di jalan-jalan Jerusalem, jalan itu dipenuhi mayat, orang Islam yang tidak bersenjata diseksa, dibakar dan dipanah dari jarak dekat di atas bumbung dan menara rumah ibadat. Darah membasahi bumi yang mengalir daripada pembunuhan orang Islam secara beramai-ramai. Ia juga mencemarkan kesucian gereja yang sebelumnya mengajar sifat berkasih sayang. Orang Kristian sangat bertuah apabila mereka dilayan dengan baik oleh Salahuddin.

Baginda meninggal dunia pada 27 Safar 589 Hijrah (1193 Masihi) pada usia 55 tahun di Damsyik, Syria slepas memerintah selama 25 tahun. Beliau sakit selama 14 hari sebelum menghembuskan nafas terakhir. Beliau meninggal dunia tanpa meninggalkan sebarang harta untuk diwariskan. Beliau dikatakan hanya memiliki 47 dirham wang perak dan 1 dinar wang emas. Urusan penyelenggaraan jenazah ditanggung oleh keluarga beliau, manakala kain kafannya diberikan oleh menteri.

Makam Salahuddin Al-Ayyubi

Karangan Bahasa Sabah

In Isu Semasa on February 20, 2010 at 2:20 pm

Kenapa penguasaan bahasa kebangsaan masih ada yang lemah dikalangan bumiputera bukan Melayu..? Jangan pinggirkan mereka di Sabah atau Sarawak dari segi pendidikan ataupun pembangunan kerana hasil bumi mereka banyak membantu pembangunan ekonomi negara..!

P/s : Dalam serius pun aku ketawa baca karangan budak ni..haha lawak gila..!

Gangguan Ceramah Masjid

In Islam on February 20, 2010 at 2:11 pm

Aku melepak dengan kawan aku yang berbangsa Cina baru2 ni dekat sebuah kedai di Cheras.Tempat kami melepak pula berdekatan dengan sebuah masjid yang sedang memberi ceramah tetapi dapat didengari dikawasan sekitar.Aku bertanya pendapat rakan aku tentang ceramah di masjid yang menggunakan pembesar suara dan dapat didengari dikawasan sekitar tu.Aku minta dia beri pendapat dengan jujur dan ikhlas, aku takkan berasa sensitif dan marah.

Senang sahaja jawapan dia, katanya mengganggu dan kami pun mahukan keselesaan atau privasi.Malam selepas tu aku jumpa pula dengan rakan aku berbangsa Melayu dan menceritakan pendapat rakan aku berbangsa Cina tadi.Katanya ‘memang bangsa kafir Malaysia macam tu, diorang tak mahu melihat agama Islam di Malaysia ni berkembang’.Lepas tu dia pot pet pot pet bercakap dengan ucapan berbaur perkauman.Bila aku tanya bila kali terakhir dia ke masjid mendengar ceramah, barulah tersengih-sengih macam kambing.

Alasannya ‘Aku dengar dalam TV jer..hehe’.Cheh..! Harghh tuihh punya budak.

Pada pendapat aku memang ceramah di masjid yang menggunakan pembesar suara sehingga boleh kedengaran satu taman sangat mengganggu.Apatah lagi kalau di kawasan kejiranan tersebut ramai yang bukan Islam.Pernah aku mendengar pendapat seorang ahli masjid, katanya itu salah satu cara menyebarkan dakwah pada orang bukan Islam.Tapi apakah mereka mendengar..? Dan yang lainnya, mereka memberi alasan mahu memberitahu orang ramai ada ceramah di masjid.

Apakah dengan cara ini kita berdakwah..? Seolah-olah memaksa orang untuk menerima penyampaian kita.Bukankah Rasulullah mengajar kita menggunakan pendekatan yang lembut dalam berdakwah dan bukan menggunakan paksaan.Kita perlu tahu hidup bertoleransi sesama kaum.Apa perasaan kita jika gereja, kuil atau tokong mengeluarkan bunyi bising dan menganggu privasi kita..? Pasti kita akan lebih melenting daripada mereka.Jangan merasa kita umat Islam sebagai majoriti di Malaysia boleh melakukan sesuka hati.Menghormati hak orang lain juga dituntut dalam Islam.

“Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.” (An Nahl 16:125)

Jangan keliru antara ceramah dan azan kerana laungan azan itu memang tidak boleh dipertikaikan oleh sesiapapun.

Selepas ini mungkin ada yang akan melabelkan seorang yang liberal.Biasalah bak kata bekas mufti Perlis, Dr Asri kita memang susah untuk menerima pendapat yang sudah menjadi pegangan kita berkurun lamanya.

Sisters In Islam

In Isu Semasa on February 20, 2010 at 4:26 am

2-3 hari ni aku ada baca dalam media-media tempatan tak kisahlah yang bercetak ataupun elektronik tentang sebuah pertubuhan NGO tempatan iaitu Sister In Islam.Tapi selepas membuat banyak pembacaan mengenai isu-isu yang dibangkitkan oleh Sitsers In Islam (SIS) ni, aku tak tahulah apa perlunya penggunaan nama Islam dibelakang mereka tu.

Terbaru, Sisters in Islam (SIS) membidas tindakan Jabatan Penjara melaksanakan hukuman sebatan ke atas tiga wanita Islam berhubung kesalahan mengadakan seks haram dengan menganggapnya sebagai satu diskriminasi terhadap kaum wanita.(LINK) Sebelum ni pun mereka membangkang keputusan mahkamah syariah kerana menjatuhkan hukuman sebat kepada Kartika Sari Dewi.

Adalah amat tidak masuk akal bagi aku jika sebuah pertubuhan itu menggunakan nama Islam tetapi tidak memperjuangkan Islam tetapi sebaliknya menentang hukum2 dalam Islam secara terang-terangan.Siapa sebenarnya mereka ini yang aku nampak cuma mahukan publisiti murahan..?  Hukuman sebat yang dijalankan di Malaysia tidaklah seteruk yang dibayangkan oleh ahli2 SIS tetapi cuma sekadar rotan yang digunakan untuk merotan pelajar2 sekolah yang terlupa menyiapkan kerja sekolah.

Malah apa yang aku baca tidak mendatangkan kecederaan pun.Aku pun boleh pertikaikan apakah dengan rotan sekecil tu memberi kesan pada si pesalah zina ataupun si pemabuk.Kalau semuanya boleh dihalalkan atas nama hak asasi manusia, susahlah.Berhati-hatilah dalam berbicara, nanti mendatangkan kemurkaan Allah SWT.Benarlah peringatan oleh Nabi Muhammad SAW, diakhir zaman ni akan ramai kaum2 munafik muncul yang mana mereka mengaku Islam tetapi secara tersiratnya menentang hukum2 Islam.

Ketahuilah bahawa mereka itu adalah orang yang membuat kerosakan tetapi mereka tidak sedar. Dan apabila dikatakan kepada mereka, “Berimanlah sebagaimana orang yang telah beriman”. Mereka berkata, “Apakah harus kami beriman seperti orang-orang bodoh itu beriman?” Ketahuilah mereka itulah orang-orang yang bodoh tetapi mereka tidak ketahui. Dan apabila mereka bertemu dengan orang yang beriman mereka berkata, “Kami telah beriman”. Apabila bersendirian dengan syaitan-syaitan mereka, mereka berkata, “Kami beserta kamu. Kami tidak lain melainkan memperolok-olokkan (orang yang beriman)”. ( Ayat 8-14 : Surah al-Baqarah )

Agaknya SIS terbayangkan abang botak ni yang sebat kot..

Hakikatnya, lihatlah saiz rotan yang digunakan pun.Kalau tunjuk kat budak skolah pun diorang tak takut.Haha.

Kalau semua melaungkan hak kesamaan gender, maka jadilah seperti di Amerika ni.Amina Wadud jadi imam pada sekumpulan jemaah lelaki.Kita menghormati hak wanita, kerana Rasulullah sendiri mengingatkan kita betapa mulianya taraf seorang wanita tapi bukanlah dengan cara menentang hukum Islam.

Pengembara Dunia

In Kehidupan, Peribadi on February 19, 2010 at 4:37 pm

Dalam beberapa hari ni aku ada chatting dengan seorang lelaki dari Ohio, USA.Bukan apa..cuma yang menarik minat aku tentang dia ialah kerana dia mempunyai hobi mengelilingi dunia.Satu hobi yang menjadi impian aku selama ini, tapi apakan daya masih belum tercapai kerana masih di luar kemampuan.

Dia mengelilingi dunia bukan dengan cara percutian yang mewah sebaliknya dengan gaya seorang ‘backpackers’.Buat yang tidak tahu backpackers adalah orang yang mengembara atau bercuti dengan belanja yang minimum dan hanya berbekalkan sebuah beg besar yang digalas dibelakang dan diisi dengan segala keperluan seperti alat memasak.

Mengikut cerita dia, dia mengembara keseluruh dunia hampir setahun..! Gila kental kan..? Dengan berbekalkan belanja yang sangat minimum dia keseluruh pelosok dunia ni seorang diri.Dan untuk menampung hidup, kadangkala dia bekerja separuh masa atau pun menjadi sukarelawan untuk mendapat sedikit wang sebagai perbelanjaan dia di negara orang.Tidur pun di hotel murah, yang tidak ada kupon untuk kita menikmati hidangan buffet atau lunch di restoran hotel.Apa yang penting katanya adalah dia dapat melihat keindahan alam dari pelbagai perspektif diseluruh dunia.Gaya percutian mewah itu diketepikan dahulu olehnya.

Cerita dia mengagumkan aku dan aku masih lagi berusaha untuk merealisasikan impian aku itu.Banyak benda yang masih aku perlu fikirkan sekarang untuk membantu keluarga aku.Tapi aku akan pastikan aku pun boleh mengelilingi dunia seperti dia.Sebelum ni aku ada menulis tentang seorang lelaki yang aku kenal di Sarawak..kerana dia jugalah aku menanam impian ni.Dia merantau 8 tahun di negara orang..dari timur ke barat, dan utara ke selatan merantau keseluruh pelusuk benua.Namun akhirnya dia pulang kerana menyedari bahawa Malaysia la tanah tumpahnya yang tiada bandingan.

Kata orang hujan emas di negeri orang, lebih baik hujan batu di negeri sendiri.

Mungkin ada orang melihat melihat hobi melancong ini tidak lebih sekadar bercuti, tapi bagi aku lebih dari itu.Aku mahu mengenali kepelbagaian budaya dan agama di dunia.Supaya akan menjadi manusia yang lebih berfikir tentang alam ni dan kemudiannya bersyukur dengan apa yang aku ada sekarang.Tuhan jadikan manusia itu berbeza dari sudut geografinya kerana mahu kita lebih saling mengenali.

Semoga aku dapat merentas padang pasir melihat bumi para anbiya, keindahan alam di Eropah, kepelbagaian budaya dan sejarah di China, keindahan lautan di Caribbean  serta pembangunan di benua Amerika.

P/s : Siapa ada impian yang sama dengan aku sila msg.Atau add aku di FB.. nazramones_87@yahoo.com

Menteri Pun Terkejut

In Isu Semasa on February 17, 2010 at 6:05 pm

Cuba lihat screenshot akhbar Utusan Malaysia yang aku capture hari ni.

Ditulis di situ menteri dalam negeri Dato Seri Hishammuddin terkejut dengan lambakan warga asing di Malaysia.Hai datuk seri, takkanlah baru nak terkejut..? Ataupun buat-buat terkejut..? Hari-hari rakyat mengadu masalah ni kat media takkan tak ambil tahu kot..

Yang kecoh negro kacau orang sambil bermaharajalela di kawasan perumahan..ataupun mat bangla berpeleseran dengan bau busuk kat KLCC ramai2 tu takkanlah tak sampai ke pengetahuan menteri kot..? Peliknya..

Bila dah lama esok, akan ada istilah Melayu Negro pula selepas Melayu Jawa, Melayu Bugis dan lain-lain.

PALOI..!

Lelaki Melayu Dari Mata Perempuan Melayu

In Kehidupan on February 17, 2010 at 5:51 pm

Aku tertarik dengan komen dari seorang pembaca yang aku rasakan mungkin berbangsa Melayu tapi mempunyai kekasih berbangsa asing iaitu Negro ataupun Timur Tengah.Mari kita baca komen dia mengenai tulisan aku sebelum ni tentang Pak Negro dan Arabs (LINK) yang aku capture di bawah.

2.
Menurut pembaca bernama Mizz ni lelaki Melayu ramai yang tak berguna, kerja tak seberapa,  akhlak tak ada dan duit pun tak ada.Aku seorang yang suka berfikir dan tidak marah pun bila dia merendahkan lelaki Melayu seperti aku ni (aku separuh Melayu..haha).Memang benar juga kata dia tentang Melayu..kita lelaki Melayu kena terima sahajalah kritikan dengan minda yang positif.

Cuma aku nak tanya pada cik Mizz..akhlak Pak Negro ngan Pak Arab ni baik sangat ker..? Kalau bab tak ada duit tu aku setuju la..sebab ramai yang berlagak ada duit jer lebih.

Apapun terpulang pada korang la nak buat penilaian.Haha.Whateva la Nigga and those arab sandniggers..!