alonganaz

Angkuhnya Mereka

In Isu Semasa on January 24, 2010 at 3:07 pm

Semasa artikel ini ditulis aku baru balik dari Bukit Bintang kerana mahu menghabiskan cuti hujung minggu.Lagipun dah lama aku tak keluar berhibur sebab asyik sibuk berniaga termasuklah dihujung minggu.Lagipun banyak perkara yang perlu aku belajar sebelum nak melibatkan diri dalam perniagaan.Kadang-kadang waktu lapang aku pun terpaksa aku gunakan untuk pergi menimba ilmu dengan orang yang terlibat dalam perniagaan.

Semasa aku berjalan di Bukit Bintang tadi aku sempat perhatikan gelagat anak-anak muda sekarang.Cheh aku cakap macam aku dah tua pula..aku pun baru umur 23 tahun jer.Tapi cara berfikir sahaja yang menentukan kejayaan dalam hidup kita tak kira tua atau muda.Yang menjadi perhatian aku dah tentulah gelagat anak-anak muda berbangsa Melayu.Aku tak pedulikan bangsa lain..tapi yang sebangsa dengan aku dan lebih penting seagama biarpun hanya pada nama.

Apa yang aku perhatikan ialah betapa berlagak dan mendadanya anak muda Melayu zaman sekarang.Masih adakah istilah merendah diri dan bersopan santun dalam sikap bangsa Melayu pada generasi akan datang kalau perkara ini berterusan..? Malahan masing-masing berlumba mahu menunjukkan siapa samseng dan raja di sesuatu kawasan.Kenapa perkara ni berlaku..? apakah kerana kewujudan pertubuhan-pertubuhan di bawah tanah.

Jika benar kerana kewujudan pertubuhan-pertubuhan ini..dimanakah tanggungjawab pemimpin-pemimpin bergelar abang long atau kekanda tunggak dalam mendidik adinda-adinda dalam jemaah mereka..? Kalau aku boleh mendidik ahli-ahli jemaah aku untuk bersikap merendah diri kepada orang lain kenapa tidak boleh orang lain lakukan.

Ada satu kes di kolej aku..kerana perempuan pun boleh bergaduh sampai pukul ramai-ramai dalam bilik.Yang menghairankan kerana seorang perempuan boleh bergaduh lelaki ramai-ramai.Dimana otak mereka ni..? Macho ker..? Kalau berbaju aku nak nasihatkan sekolah sampai habis.Jangan kata tentang perjuangan kalau diri sendiri pun belum habis mengaji kitab-kitab yang patut ditimba isi dan luarannya..tersurat dan terisratnya..putih dan merahnya..atas atau bawah.Kalau diikutkan hati mahu sahaja aku cabar mereka ni untuk bertempur satu lawan satu..tapi pesan guru aku..tetap akan aku cuba pegang dengan sebaiknya.

Kenapa anak Melayu sehingga satu tahap tergesel bahu pun boleh menimbulkan pergaduhan sehinggan melibatkan orang luar..? Jika dikaji sikap mereka ini..mereka hanya berani bila ramai tapi bukan bila seorang.Ataupun berani tidak bertempat tapi kosong isi diluar dan dalam.

Masing-masing mahu berebut dapat nama..dapat pangkat dan sebagainya.Kenapa kejar semua tu kalau sedikit pun tak mendatangkan faedah.Malah ada yang sanggup makan bangsa sendiri untuk mengejar semua tu.Nasihat aku pada ‘abang-abang besar’ ni..berhentilah berlagak dan mendada atau tunjuk samseng pada sendiri.Lebih baik kita fikirkan macam mana nak menyatu atau membangunkan ekonomi dan silaturrahim bangsa Melayu.Jangan terus jadi manusia bodoh yang cuma berbangga dengan puak yang ramai.

Kalau tak puas hati..silakan dengan cara yang beradab.Buka satu..kita balas dengan dua.Tidak perlu buka dua belas dengan kedua belah tangan.

Sabda Rasulullah SAW :

“Barangsiapa yang merendah diri..Allah akan mengangkatnya.Barangsiapa yang menyombong diri..nescaya Allah akan merendahkannya”.

“Barangsiapa yang membesarkan diri dan beraksi angkuh dalam jalannya..dia akan menemui Allah sesudah mati dalam keadaan Allah murka terhadapnya”.

  1. btul tu.. agreed!😉

Leave a Reply

