alonganaz

Sebuah Perjalanan

In Peribadi on January 20, 2010 at 5:47 pm

Minggu ni aku dah berhenti kerja jadi aku punya banyak waktu untuk menentukan arah hidup aku lepas ni.Perkara paling aku nak buat ialah kembali ke kolej lama aku dan hasrat tu pun dah tercapai isnin lepas.Masih juga aku berkira-kira sama ada mahu kembali menyambung ijazah aku yang tertangguh disana.Kalau ikutkan aku mahu terbang ke luar negara..tapi apakan daya dugaan datang bertimpa.Barangkali Allah SWT nak uji macam mana aku nak hadapi semua ni.Dan aku ambil keputusan untuk sambung semula pengajian menjelang bulan Jun ni.

Sementara itu..aku menunggu temuduga dahulu.Kalau ikutkan aku malas nak bekerja ikut waktu pejabat dan fokus pada perniagaan yang tengah aku jalankan.Tapi disebabkan aku baru sahaja nak bermula..maka aku ambil keputusan untuk cari juga kerja baru.Bila dah agak kukuh baru aku berhenti kerja lagi dan tumpukan sepenuh perhatian pada perniagaan.Aku bukan malas atau tidak mahu berusaha..tapi aku lebih suka pada berniaga sendiri kerana aku bebas menentukan masa kerja aku sendiri..tidak terikat pada waktu pejabat yang membantutkan aku untuk memperkembangkan daya kreativiti yang ada.

Sekarang pun aku sedang banyak menimba ilmu daripada orang disekeliling aku.Aku jumpa ramai manusia yang bertaraf jutawan tapi masih merendah diri dengan orang disekelilingnya.Kata mereka dalam umur aku yang sudah menginjak 23 tahun ni lebih baik aku menimba ilmu dalm perniagaan cepat.Peluang tuhan bagi banyak..kita saja yang perlu bijak untuk sambar peluang itu selepas membuat penilaian.Yang penting jangan berhenti berusaha dan mengalah.Bila gagal..bangkit dan belajar dari kesilapan.

Kalau nak diikutkan putus asa..dah lama aku putus asa.Dari hidup senang aku hidup susah secara tiba-tiba selepas bapa aku meninggal.Aset memang banyak tapi bagaimana mahu menguruskan harta peninggalan arwah ayah aku tu yang jadi beban.Kalau dalam wang tunai mungkin boleh lagi..tapi ini dalam bentuk rumah..kereta..tanah dan sebagainya.Tapi aku kuatkan juga semangat untuk teruskan hidup.Kadang-kadang kawan nampak aku gelak, merepek bila dengan mereka..tapi dalam hati beban dan masalah yang terpaksa aku tanggung siapa tahu..? Tapi untuk menunjukkan rasa susah hati depan rakan-rakan bukan cara aku.Prinsip aku biar orang gembira dengan kita, bukan berduka.

Bulan 2 ni aku akan ke Johor Bahru untuk melihat abang seperjuangan aku iaitu Long Hayyat kahwin.Kemudian bulan 3 dan bulan 5 pun saudara seperjuangan aku kahwin.Dan bulan 5 ni aku akan ke KK, Sabah..insyallah.Tahniah buat mereka.

Berkenaan aku..tahun 2010 ni aku akan berusaha sebaik mungkin untuk menjadi anak muda yang berguna..dan paling penting ialah berharta.Berkali-kali aku ingatkan diri aku sendiri.Biar se’enjoy’ mana pun aku..biar ada batas.Lagipun anak muda..cuma sentiasa beringatlah biar tak tersasar dari jalan yang lurus.Kalau aku sesat jalan pun, aku mohon pada Allah untuk tetapkan aku balik pada jalan yang lurus satu hari nanti.Amin.

Sabda Rasululullah SAW :

“Kiranya kamu boleh bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakal, nescaya Dia akan memberikan kamu rezeki, sebagaimana Dia memberi rezeki kepada burung-burung yang kerap diwaktu pagi dalam keadaan lapar dan kembali diwaktu petang dalam keadaan kenyang”.

Leave a Reply

