alonganaz

Iklan Penipu

In Isu Semasa on December 23, 2009 at 2:35 am

Iklan diatas aku capture dari sebuah laman web.Kalau tak nampak tolong besarkan dan antara salah satu yang tertulis pada ruangan iklan tersebut adalah ‘Kerja Mudah..tidak perlu kerja keras dapat duit.Sila Klik’.

Iklan tersebut mungkin dapat menarik perhatian orang yang suka melakukan sesuatu dengan mudah dan ini salah satu penyakit bukan sahaja pada bangsa Melayu tapi pada kebanyakan orang lain juga.Apa ada jalan yang begitu mudah untuk mendapat pendapatan dengan mudah selain merompak..? Aku tak menyangkal potensi bisnes pada syarikat yang mengiklankan iklan tersebut tapi perbuatan memancing minda pembaca ‘sesuatu yang mudah untuk dapat wang tanpa kerja keras’ perlu dihentikan.

Sampai bila bangsa Melayu mahu berangan2 untuk goyang kaki dan menunggu duit jatuh dari langit.Maaf..aku tak percaya ada satu bisnes pun yang akan untung tanpa perlu kerja keras.Iklan2 sebegini hanya merosakkan minda sahaja pada mereka yang tidak mahu berusaha.Jika perniagaan semudah itu tentu dah ramai yang kaya.Mungkin plannya sahaja yang mudah tapi hasilnya bergantung pada usaha kita sendiri.

Pernah juga aku terpengaruh dengan iklan sebegini dulu..tapi kita perlu belajar dari kesilapan.Berhati2 dengan apa yang kita harapkan..Tiada orang yang berjaya tanpa memerlukan kerja yang keras dan bersungguh2.Mungkin masih ramai bangsa Melayu yang bersikap sebegini..maka sebab itulah iklan sebegini masih muncul.

– anaz –

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: