alonganaz

Multilevel..Bisnes yang Dibenci.

In Peribadi on December 19, 2009 at 5:14 am

Pertama kali aku diperkenalkan dengan bisnes Multilevel adalah semasa aku di dalam semester satu.Dan waktu itu aku menolak..dan kenapa..? Kerana mentaliti yang menyamakan bisnes itu sama dengan jualan langsung dan perlu kesana kemari menjual barang.Bagi aku ketika itu ialah ego yang mengatasi segalanya dan kerana merasakan keluarga aku sudah senang dan aku tidak perlu bersusah payah mencari duit semasa aku masih belajar.

Dan itulah salah satu faktor yang menjadikan bangsa Melayu sering gagal dalam mencapai matlamat hidup..iaitu cepat menolak sebelum mengenali dahulu sesuatu perkara..dan membuat kritikan dan pandangan kemudian.Sekarang umur aku sudah 22 tahun dan bakal menginjak ke 23 pada tahun hadapan..dan aku mula sedar dan menilai kekurangan diri.Peluang untuk kita berjaya sebenarnya ada dimana2 cuma kita yang perlu bijak dan cepat menangkap peluang itu sebelum disambar orang lain terlebih dahulu.

Dan sesuatu yang aku benci dulu..dah mula aku dekati.Aku tidak mahu menjadi manusia yang hanya tahu memberi kritikan negatif tanpa sebarang insiatif untuk mengenal sesuatu perkara itu.Baru sahaja aku melibatkan diri dalam bidang multilvel dan apa yang aku dapati bisnes berasaskan networking ini memang bagus dan boleh pergi jauh.

Cuma pandangan negatif orang itu sukar dikikis dan kenapa..? Kerana yang paling utamanya adalah cerita negatif dari orang yang pernah gagal dalam bisnes multilevel ni sendiri.Kata mentor aku..ini sikap bangsa Melayu..yang biasanya bila dah terjatuh atau gagal..dia akan terus kecewa dan menyalahkan takdir tanpa mahu belajar dan menilai kekurangan sendiri.Malah menyalahkan orang lain kerana kegagalannya..dan kerana cerita negatif dari mereka..menyebabkan bisnes multilevel ni dipandang hina dan negatif.

Salah satu sebabnya kerana mentaliti sebab aku pernah cuba mengajak rakan aku ke taklimat multilevel..dan dengan angkuhnya dia berkata ‘sorilah bro..aku benci bisnes yang tarik2 orang ni..aku tak pandai’.Aku mahu bertanya pada kalian..apa jenis perniagaan kah yang tidak memerlukan kita melakukan networking dengan orang lain atau dalam bahasa mudahnya mencari orang..? Semua perniagaan memerlukan kita mencari orang..semua perniagaan memerlukan kita mengeluarkan modal pada peringkat permulaan.

Ijazah aku tak memastikan aku berjaya pada masa hadapan..dan bagi aku ijazah/diploma yang aku atau kita semua pegang belum tentu menjamin kita mempunyai kehidupan yang selesa dimasa hadapan.Ibu dan arwah bapa aku dah mengeluarkan berpuluh ribu dari aku kecil sampai besar untuk belanja pendidikan aku..dan bila aku keluar dari kolej/universiti berapa sangat gaji permulaan aku..? Hanya sekitar rm1500-rm2500 sahaja.Tak balik langsung modal yang mereka keluarkan untuk aku.

Semalam aku ada seminar di Kepong berkenaan bisnes networking ni..dan aku perhatikan hanya aku sahaja anak muda yang ada disitu..dan yang lain semua makcik dan pakcik tua.Kata mentor aku yang dah bertaraf jutawan tu pada aku..dia kecewa kerana orang Melayu hanya punya kesedaran untuk berusaha berniaga bila umur sudah lanjut..dan anak2 muda Melayu pula terus hanyut bila anak Cina berusaha keras dari muda untuk maju dari sudut ekonomi dan pelajaran.

Tapi dia bangga bila aku punya kesedaran untuk berniaga walaupun umur aku baru 22 tahun.Kata aku ‘ abang..anak yatim macam saya ni tak boleh nak berapa enjoi..harta yang arwah ayah saya tinggalkan pun lama kelamaan akan habis..bukan makin banyak’.Semoga Allah SWT beri kekuatan pada aku untuk terus maju kehadapan..dan setiap langkah yang aku ambil akan mendekatkan aku dengan puncak kejayaan yang diredhai oleh Allah SWT.Aku pun anak muda punya rasa nak enjoy..keluar berfoya2 masuk kelab hujung minggu..tapi kita semua kena matang dalam berfikir.

Melayu makin jauh ketinggalan kebelakang betul kan..? Kita yang perlu majukan bangsa Melayu dan timbulkan kesedaran pada bangsa Melayu utntuk terus bersaing dalam bidang ekonmi dan tidak bergantung pada DEB atau kuota kerajaan semata2.Buka mata seluasnya dan lihatlah dunia disekeliling kita.Jangan dimasa hadapan nanti kita akan merana kerana keputusan yang diambil oleh kita hari ini.Kata mentor aku yang membangkitkan semangat aku semalam ialah ‘ Naz..abang akan pastikan tahun hadapan Naz akan mampu jadi jutawan muda..paling kurang pun abang akan didik Naz sendiri untuk mahir selok belok dalam dunia perniagaan dan mampu bawa BMW 5 series sendiri..’.Hehe..

AMIN..!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: