alonganaz

Bisnes Baru Tapi Pelik

In Isu Semasa on October 28, 2009 at 2:32 am

Baru-baru ni aku dapat panggilan daripada kawan lama lagi yang mengajak aku sertai satu bisnes baru.Aku paling pantang kalau ada kawan hubungi aku semata2 nak ajak sertai bisnes MLM daripada bertanya khabar.Lebih baik tak perlu cari aku kalau ada agenda tersembunyi.

Bukannya aku anti MLM pun sebab aku pun sekarang tengah berjinak ngan bisnes jenis ‘networking’ dan masih belajar walaupun dulu aku punya pandangan yang menjengkelkan tentang bisnes sebegini yang perlu kesana kemari mencari orang.Zaman sekarang dah maju..kita boleh akses dan berkomunikasi dengan orang ramai hanya dengan menggunakan hujung jari sahaja.

Berkenaan kawan aku tadi..aku harap tak ada lagi kawan macam ni mencari aku semata2 nak ajak join bisnes.Dah tu bercakap sesuatu yang tak masuk akal seperti ‘Naz kau join la bisnes aku..ni bukan macam MLM..bisnes ni tak perlu cari orang’.Apa yang peliknya..? Aku ni bukan orang ker..? Ko kata tadi tak perlu cari orang..? Haha.Dalam dunia ni mana ada bisnes yang tak perlu cari orang.

Nama pun bisnes..bisnes kan sesuatu yang memerlukan kita saling berinteraksi dan bergantungan sesama manusia.Jadi janganlah ungkapkan sesuatu yang tak masuk akal dan menunjukkan kecetekan akal kita.Dan aku paling tak suka jika ada orang yang menaburkan janji manis seperti ‘kau join bisnes ni sekejap jer dah boleh jadi kaya’.Inilah penyakit orang Melayu..suka percaya pada benda2 yang kurang masuk dek akal dan janji manis daripada memikirkan usaha yang perlu dilakukan untuk maju ke depan.

MLM pun salah satu cara berniaga…jadi janganlah kita pandang rendah atau mencebik muka dengan orang yang terlibat dalam industri ni.Sekurangnya mereka berusaha untuk mengubah kehidupan mereka kepada sesuatu yang lebih baik.

Yang kita patut pandang rendah adalah orang yang tak ada insiatif langsung untuk mengubah kehidupan dia..dan hanya bergantung pada nasib dan takdir semata2.Kita belajar dari kesilapan kan..ni juga pesanan untuk aku sendiri.

Multi Level System

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: