alonganaz

Beauty And The Beast

In Kehidupan on October 20, 2009 at 4:39 pm

Tertarik aku membaca sebuah artikel tentang kalau melihatkan sepasang kekasih yang dimata orang ramai tidak sepadan..sama ada lelaki atau perempuan yang tak kacak atau cantik..akan dikatanya salah seorang dari mereka menggunakan ilmu untuk mendapatkan si lelaki atau perempuan.

Mentaliti macam ni dah lama bersarang dalam minda manusia..kalau ada pasangan yang tidak sepadan kerana salah seorangnya buruk..maka akan dipandang dengan pandangan yang menghairankan.Malah lebih teruk ada pasangan yang dihina atau dicemuh kerana hal yang kecil ini meskipun kita kurang menyedarinya.

Kenapa benda seperti ni nak dijadikan isu..kita kena ketepikan pemikiran negatif seperti ni kalau nak jadi manusia yang saling memahami.Adakah keihklasan tu hanya boleh dilihat melalui paras rupa sahaja..? Kalau yang buruk itu memang benarlah buruk segala seginya..? Adakah sesiapa yang kurang sempurna dimata manusia itu hanya layak mendapat yang kurang sempurna sahaja..?

Kalau sesiapa pernah menonton filem ‘Beauty And The Beast’ dahulu..pasti ingat bagaimana Prince Adam disumpah menjadi buruk oleh ahli sihir kerana memandang rendah atas ketidak sempurnaan orang lain.Hanya apabila dia menjadi buruk..barulah dia belajar bagaimana mahu menghargai orang lain.Watak Jasmin yang tidak memandang rupa buruk Prince Adam patut kita pelajari..kerana apabila kita ikhlas semuanya akan jadi indah..lebih indah dari apa yang dilihat oleh mata kasar.

Hujungnya..dia hidup bahagia juga kan..? Ada manusia yang nampak sama padan dimata kita pun kadangkala tak berakhir dengan sempurna juga.

Haha tak sangka aku akan jadikan kisah kanak2 sebagai pengajaran..

BB-Logo

  1. hahaha tp syg kebanyakkan manusia skang lebih utama kan kekayaan..so klau cacat & hodoh skalipon tp mampu ada aset juta2 pasti bole dapat isteri cantik atau suami yg macho!!..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: