alonganaz

Bukit Bintang..Dulu dan Kini.

In Memori on October 11, 2009 at 12:44 pm

Kalau disebut nama Bukit Bintang ramai anak muda dari KL atau yang sudah lama di KL akan pernah mendengar nama tempat ni.Apalagi aku boleh dikatakan dah sebati dengan kawasan ni sebab sekolah aku berhampiran dengan kawasan Bukit Bintang..tak perlu naik pengangkutan awam..jalan kaki dari sekolah aku 10 minit dah sampai.

Kawasan Bukit Bintang adalah spot untuk aku memonteng sekolah bersama rakan.Dulu sebelum ada times square kat situ adalah kawasan rumah kuarters dan lot parking kereta.Dan situlah port aku melepak bersama rakan2 untuk memonteng..dan kadangkala apabila ada duit lebih kami akan ke Pusat Snuker diatas kompleks yang berhadapan dengan Times Square.Sekarang pusat snuker tu dah tak ada..kalau dulu masuk pusat snuker tu kita akan dapat lihat ramai puak pencinta muzik aliran Grunge yang berpakaian ala Nirvana dan budak2 Punk yang memacak rambutnya.

Masa belum ada Pavilion..ramai budak suka bertenggek depan Isetan sambil membuat bising mengganggu orang lalu lalang.Kadang2 Pak Guard pun tak berani kacau aku sebab kami akan jerkah dia balik..tapi bila dah keluar ramai2 kami cabut lari juga.Biasanya hujung minggu akan ada pergaduhan antara budak Punk dan Skinhead yang berlainan ideologi.Nak kata apakan..waktu tu belum ada budak2 sekolah yang shuffle depan Maybank.Bila dah budak sekolah selalu kena tipu dengan orang besar..contohnya ada seorang brother ni pernah tawarkan aku buku ‘knowledge Punk’ tapi aku kena beli kasut Jack Parcell dia yg dah rabak dulu.

Aku pun beli la sebab dah minat..tapi apa pun tak ada.Lepas tu aku cuma baca zine2 DIY jer yang banyak boleh dapat kat gig.Pernah juga aku kaji kitab ‘Sham 69’ lepas kawan aku yang fanatik skinhead cuba mengajak aku mengikut ideologi diorang yang bersandarkan fahaman ‘working class’.Nak tahu apa jadi dengan dia sekarang..? ada kat sekolah pondok Tampin mengaji agama secara mendalam..dulu dia dicemuh orang ramai sebab perangai dia yang gila babi.sampai tunggang terbalik teguk air syaitan nak sambut kemerdekaan cara Melayu baru.

Dulu manalah ada budak2 bergambar ala model depan BB Plaza atau Sungai Wang.Kalau ada tentu dah kena pukul dengan kawan2 aku sebab berperangai macam gay.Baru sekarang kita boleh nampak model wannabe bersepah kat dalam tandas depan cermin mengambil gambar dengan aksi syok sendiri.Dulu awek semua berpakaian macam Avril Lavigne..sekarang semua dah jadi minah datin dengan aksi2 yang vogue.Kalau nak tahu..aku dah 3 kali kena pau sepanjang aku lepak sana.Sekarang kalau nak pau aku silaplah..kalau tak kena langkah silat..bakal masuk dalam guni kena sumbat dalam bonet kereta.Haha itu sahajalah aku nak tulis..

Dan sekarang ini..aku cukup bosan kalau rakan2 aku ajak lepak di Bukit Bintang yang bagi aku dah terlalu membosankan.Bukan sahaja Bukit Bintang..hidup di KL ni pun dah cukup membosankan bagi aku.

Bukit Bintang

  1. bile dikenangkan balik memang kelakar,tapi itu adalah lumrah kehidupan…..itulah memori yang xboleh dilupakan
    pada zaman sekolah…..dulu sosial secara xsihat,sekarang sosial secara bertempat…Naz sudah ade blog sendiri, good improvement dude…..sesame berjuang dari bapak hingga ke anak…hehehehehe~!!!!

  2. Haha ko la otai kat BB bro.Ko sama gak boy..haha.Bapak bisnes..anak belajar bisnes.

  3. saya seorang ngo sangat berminat untuk mengetahui liku-liku hidup pelajar bukit bintang saya wakil guru saya nak buat program dengan pelajar bukit bintang email saya cikgunorj@yahoo.com.my

Leave a Reply

