alonganaz

Penjajahan Keatas Bangsa Melayu di Nusantara

In Perjuangan on October 8, 2009 at 3:57 am

Penjajahan Belanda Ke atas Tanah Melayu

Pada sekitar kurun 1400 seorang putera dari Palembang iaitu Parameswara yang beragama Hindu telah diislamkan oleh pendakwah dari Timur Tengah iaitu cucu cicit kepada Rasulullah SAW.Di waktu yang sama penduduk di Eropah mengalami zaman gelap iaitu zaman Renassance.Rakyatnya hidup dalam keadaan yang penuh hina dan mundur disaat kerajaan Islam di bawah khalifah Islam mencapai kegemilangannya.

Sekitar penghujung tahun kurun ke-13 bangsa Eropah yang beragama Kristian bangkit dan mengubah kehidupan mereka menjadi lebih baik dan bertamadun dari sebelumnya.Manakala kerajaan Islam disana pula tumbang akibat perang saudara..perebutan kuasa dan sebagainya.Apabila misi mereka untuk menumbangkan kerajaan Islam di Eropah dan timur tengah berjaya..

Kini tiba kepulauan Nusantara..

Pengislaman Paramesawara serta Raja dan Sultan di Acheh telah mendapat perhatian bangsa Eropah ini.Ini kerana bangsa Nusantara bisa menjadi ancaman buat mereka di masa akan datang.Ditambah pula dengan perkhabaran oleh Rasulullah diakhir zaman nanti..Allah SWT akan membangkitkan pemimpin dari timur iaitu Al-Mahdi yang lahir dari negara yang menjadi pertemuan tiga laut dengan ditangannya memegang panji hitam.
Jadi perancangan yang sulit dan rapi harus dilakukan untuk menyekat kebangkitan Islam dari timur..

Jadi pada tahun 1511 Melaka jatuh ke tangan Portugis (Portugal) kerana perang saudara yang berlaku dibumi Melaka.Ditambah pula dengan ghaibnya laksamana Hang Tuah dan tidak matangnya Sultan Mahmud dalam mentadbir negeri Melaka.Begitu juga keseluruhan Nusantara termasuk kepulauan Jawa.Walaupun Melaka jatuh ketangan Portugis..namun mereka sukar untuk meluaskan pengaruhnya disekitar kerana mendapat tentangan sengit daripada kerajaan Riau..sumatera..dan langkasuka.

Kepulauan Indonesia lebih senang ditawan kerana bahasa..suku dan budaya mereka yang terlalu banyak.Berbeza dengan kepulauan Melayu..walau terdiri daripada berbagai suku seperti Minang..Sunda..Bugis dan Acheh tetapi mereka bersatu diatas nama Melayu dan pertembungan budaya menyebabkan asimilasi atas nama bangsa Melayu.Belanda yang menjajah Melaka selepas Portugis juga menyerah kalah di Melaka selepas mengambil alihnya dari tangan Portugis..

Antara kekuatan bangsa Melayu ketika itu adalah agama Islam.Malah st Xavier yang berusaha keras untuk mengkristiankan bangsa Melayu juga gagal.Maka perancangan lain harus dilaksanakan untuk menjajah bangsa Melayu di Nusantara..akhirnya Inggeris yang menjajah tanah Melayu selepas Portugis dan Belanda telah mengenalpasti kesilapan mereka..iaitu bangsa Melayu lebih sukakan perbincangan melalui diplomasi berbanding kekerasan.Ini dapat dilihat berbanding penjajahan keatas India dan Afrika yang lebih keras layanannya keatas mereka..bangsa Melayu pula mendapat layanan mesra dari Inggeris.

Ini kerana pihak Inggeris tahu..untuk memenangi hati orang Melayu..mereka harus berlemah lembut dnegan bangsa Melayu.Inilah kesilapan yang telah dilakukan oleh Portugis dan Belanda..kerana sikap keras mereka..mereka ditentang habis2an oleh bangsa Melayu sehingga akhirnya terpaksa mengaku kalah.Pembunuhan JWW Birch di Perak telah membuka mata Inggeris betapa pentingnya memahami hati budi Melayu dan seterusnya menyebarkan agenda halus kedalam hati bangsa Melayu tanpa mereka iaitu bangsa Melayu sendiri sedari.

Barat juga tidak berani menyentuh raja dan sultan di kepulauan tanah Melayu seperti yang telah mereka lakukan di kepulauan Indonesia kerana pantang bagi orang Melayu apabila raja dan sultan mereka disentuh.Dan akhirnya mereka berjaya menguasai seluruh kepulauan tanah Melayu termasuk di sarawak dan sabah.Kejayaan mereka adalah salah satunya memecahkan bangsa Melayu kepada fahaman dan ideologi politik yang berbeza2 dikalangan bangsa mereka.Untuk melemahkan bangsa Melayu ialah mengasingkan agama Islam dari kehidupan mereka..

Dan hari ini..propaganda yang ditinggalkan oleh mereka masih terus subur di Malaysia.Hanya kita bangsa Melayu yang tidak mahu berrfikir tentang perkara ini sebaliknya terus hanyut dengan dunia ciptaan sendiri.Kita yang merosakkan bangsa Melayu hari ini kerana tidak mahu sedar kita diperbodohkan secara halus oleh bangsa asing ini..

Kalau bangsa Melayu atau Nusanatara itu tidak bertamadun dan mundur..kenapa mereka sanggup bersusah payah menyiapkan kapal2 untuk berlayar jauh ke bumi nusantara..bumi timur yang penuh bertuah ini..? Namun Allah membenarkan penjajahan keatas bumi nusantara pasti ada hikmahnya..antaranya mahu kita berfikir tentang kesilapan diri sendiri terutamanya akibat tidak bersatu.

BANGUNLAH BANGSAKU..! KITA KEMBALIKAN SEMULA KEGEMILANGAN KERAJAAN NUSANTARA DI TIMUR..! JANGAN HANYA KERANA HAL KECIL SEPERTI BUDAYA KITA BERTENGAKAR DAN YANG AKHIRNYA BERTEPUK TANGAN MEREKA DI BARAT SANA.

  1. useful info bro… keep it up

  2. Bro,
    org inggeris dah kaji dulu awal2 lg, klu diorang berani usik raja2 melayu dan agama Islam, memang perang besau le kat tanah melayu, diorang pandai, diorang kerjekan hbs2 hasil bumi kita tapi dgn cara berlembut tanpa kita sedari, klu diorang berani sentuh raja dan agama kita tak lama diorang kat sini.
    Pendapat aku la, Melayu tu memang unik, blm ada bangsa kat dunia ni yg bila sebut bangsa kita dah tau agamanya, arab ada muslim ada nasrani, cina, india bahkan bangsa apa sekali pun, cuma melayu di tanah melayu ni aje bila disebut pasti org akn tahu melayu itu Islam.
    Mungkin sebab tu le negara kita ni blm ada bala,
    Sebab tu le aku paling takut dgr melayu murtad.
    Contoh klu kat indonesia, murtad tu dah jadi mcm perkara biasa dan hak asasi manusia, sebab tu le blh kawin islam dgn bkn Islam
    KERAJAAN KITA HARUS MENCEGAH DAN MENGAMBIL TINDAKAN YG BERAT UNTUK MENCEGAH GEJALA MURTAD DIKALANGAN ORG MELAYU KERANA, DGN SEBAB MURTAD NILAH PUNCA SEGALA BALA BENCANA DLM DUNIA NI. Ini cuma pendapat aku aje tak lbh dari tu.
    WALLAHUALAM

  3. betul tu sangguna..aku sokong.Salah satu sebab sistem beraja kita yang mendukung agama islam walaupun hidup dalam sistem sekular

  4. permasalah yang paling penting??
    apakah kaum belia malaysia semua paham dengan hal ini??
    apakah kaum muda indonesia, percaya dengan hal ini?
    ini yang menjadi tolak ukur dari semua bro.

  5. bapak aku penah ckp, melayu klau bukan agama islam akn hancur..nsb baik kita semua islam..so masih ada pedoman hidup lg..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: