alonganaz

Sejadah Sembahyang

In Islam on October 5, 2009 at 6:15 am


Shamelin2u.com

Beberapa hari lepas aku ada membaca sebuah berita didalam surat khabar mengenai sebuah keajaiban yang berlaku di Bukit Mertajam iaitu mengenai sehelai sejadah yang dikatakan membentuk pergerakan dalam solat. (Link)

Maafkanlah kalau pandangan aku terlalu kasar tetapi aku langsung tak percaya dengan semua tu.Memang alam ghaib dan sesuatu yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar itu wujud kerana alam ciptaan Allah ini luas.Apa kata kita melihat perkara ini dari suatu sudut yang lebih matang dan luas.Bila kecoh sejadah tersebut membentuk pergerakan sembahyang..maka berduyun2lah manusia datang untuk melihat ‘keajaiban Allah’.

Benar..Allah itu maha berkuasa atas apa yang terjadi dilangit dan dibumi dan tiada yang mustahil bagiNYa dalam mentadbir alam ciptaanNya.Tetapi apakah dengan melihat sejadah berdiri sahaja kita dapat meyakini kekuasaan Allah..? Rasanya tidak perlu melihat sejadah berdiri..duduk sahaja diluar rumah waktu malam dan lihat langit berserta bintang2 yang ada didalamnya..bertafakur dan kita akan dapat menghayati kebesaran Allah SWT ini berada dimana2 sahaja..!

Jika kita terlalu memikirkan tentang sejadah berdiri..atau percaya pada perkara2 yang tahyul tanpa mahu berfikir waras..sampai bila pun kita tidak akan maju.Entah2 itu angkara mainan iblis ataupun makhluk halus yang mahu mempersendakan manusia.Kedepanlah..! Dalam Islam kita dilarang terlalu memikirkan sesuatu perkara yang boleh memesongkan akidah dan menimbulkan spekulasi songsang.

sejadah

  1. sepatutnya bagi sesiapa yg dipilih oleh Allah menyaksikan kekuasaannya,ia akan memilih utk diam dan muhasabah diri serta bersyukur atas nikmat yg telah dikurniakan.Disamping itu segera bertaubat atas segala dosa dan kesalahan yg telah kita lakukan terhadapNYA.
    SUBHANALLAH…..

  2. WALAU APAPUN YANG BERLAKU, YANG PENTING KITA INGAT SEMUANYA ITU ADALAH KUASA ALLAH. MUNGKIN ALLAH INGIN MENUNJUKKAN PADA KITA BETAPA LUPANYA MANUSIA PADA DIA. APABILA DUNIA SEMAKIN CANGGIH, MAKA SEMAKIN ALPANYA MANUSIA. BEGITU JUGA DENGAN BALA PETAKA YANG TELAH DITURUNKAN OLEHNYA. APABILA TERLALU BANYAK MAKSIAT DAN DOSA YANG DILAKUKAN DI MUKA BUMI MAKA ALLAH MAMPU MENLENYAPKANNYA HANYA DENGAN HANYA SEKELIP MATA. OLEH ITU, SEBAGAI HAMBA NYA YANG SERBA KEKURANGAN, INGATLAH BETAPA ALLAH ITU MAMPU MELAKUKAN APA PUN YANG DIA MAHU. INGAT BAHAWA KEMURKAAN ALLAH ITU MENAKUTKAN….

  3. assalamuailaikum kpd smua pembaca……………….saya rasa adalah wajar keluarga tersbt utk menghebahkan perkara tsbt dan itu haknya……………

  4. Memang itu haknya..tetapi penilaiannya pada kita sendiri.Cuma bila kita terlalu memikirkan perkara seperti ini takut akan mendatangkan kesesatan..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: